Mekhjälp: ta av hjulen

bernfort

Ny medlem
Min son har en nyligen inköpt begagnad Stab Primo. Glada i hågen skulle vi kränga på ny Minion istället för de gamla torra däcken som satt på. Men jösses vad det satt fast när vi skulle lossa hjulen. Reste till en lokal cykelhandlare. Han gick bet. Sa att det krävs specialverktyg. Stämmer detta? Gaffeln är en Monster Triple.
Även där bak ser det lite oortodoxt ut.
Hur ska vi gå tillväga, ska det gå utan specialverktyg? Var får man i så fall tag på dessa?
Reser till PdS nästa vecka så det hastar.

Specialverktyg? Lät märkligt, beror ju på om man tycker att en insex är special? ;)
Bilder? Fast någon här borde ju ha en och kan berätta hur det sitter ihop...

Ja precis så tänkte jag också.
Sitter här och väntar på att han eller hon med en Monster triple läser detta och kommer med lugnande besked.

Så här ser det ut. Ser ganska straightforward ut i mina ögon, men man blir ju osäker när handlaren säger att det ska till specialverktyg. Det ska väl bara vara att lossa de små skruvarna som klämmer om axeln och sedan skruva loss axeln med en 6mm insex?
Ska ut och se på det där med ett qr-handtag underlättar.
DSC00629.JPG ht=544
DSC00630.JPG ht=544
DSC00631.JPG ht=544

Nu har jag köpt en högkvalitativ insexnuckel, som jag vågar ta i lite med.
Jag har, med stor möda, skruvat ut den ca 1/4 varv. Sen är det stopp.
Den är väl inte vänstergängad? Vad kan det vara som kärvar? Hur lösar man det?
(Den lilla skruven på höger gaffelben som får dess dropout att klämma om axeln, den är helt avlägsnad.)

1/4 varv och stopp låter lite som om det skulle vara behov av smörjning. Säkerligen oxidation. Köp en sprayflaska med WD40 spreja rikligt dra tillbaka skruven börja om tills det tar stopp igen. Spreja igen drag skruven lite fram och tillbaka utan övervåld tills WD40in kommer in i gängen. Det bör lösa åtminstonde det problemet.

Efter en cykeltur i skogen kom jag hem och tänkte att nu j###ar ska axeln bli varse vem som bestämmer. Fick tag i ett rör som hävarm och satte igång. Mödosamt skruvas den ut 1/6 varv i taget.
Sen började det gå kärvt på allvar och insexnyckeln brast.
DSC00632.JPG ht=544
DSC00634.JPG ht=544

Vad är den troliga orsaken? Vad ska jag göra? Vart ska jag vända mig för att få det fixat? (Bor i Skåne)

Den troliga anledningen är att du inte använde smörjmedel (tex wd-40) och backade så att smörjmedlet kröp in i gängan ordentligt? Har du otur skar bulten... :-/ T

5-56 kom flitigt till användning.
Och den lilla skruven som får högra gaffelbenets dropout att knipa om axeln, den skruvades ut i sin helhet innan jag började skruva axeln. Dela gärna med dig av ditt sunda förnuft så att detta blir bra!

En liten knackning med hammar (liten) kan få oxiden i gängan att släppa taget om skruven. En annan variant är att värma lite försiktigt med värme pistol (inte varmare än att du kan ha handen på metallen)... Pröva alla kontinuerligt under losstagningsförsöket (knack, oljespray, vrida med nyckel, värme , mer olja , vrida igen... osv osv. Brukar ge med sig till slut ! Köp gärna dyra insexnycklar av kända fabrikat så riskerar du inte att insexnycklarna skadar skruvarna och förstör insex-spåret ! ! ! T

50cm. Det var dock inte den nya dyra insexnuckeln som gick sönder. Den testade jag med först.
När röret kom in i bilden tog jag en billigare... dock är det sexkantiga hålet intakt.

Måste medge att det där med värme har föresvävat mig.

Men vad beror det på? Är det bara oxid eller kan gängan ha skurit? Kan det vara så att lagret inte passar på axeln?

Verkar helt sjukt att det ska sitta så, frågan e ju vad förra ägaren lyckades / misslyckades med för att få det så.. snabblim eller loctite ?

bernfort skrev:
-------------------------------------------------------
> 50cm. Det var dock inte den nya dyra insexnuckeln
> som gick sönder. Den testade jag med först.
> När röret kom in i bilden tog jag en
> billigare... dock är det sexkantiga hålet
> intakt.
>
> Måste medge att det där med värme har
> föresvävat mig.
>
> Men vad beror det på? Är det bara oxid eller kan
> gängan ha skurit? Kan det vara så att lagret
> inte passar på axeln?

Upprepning: WD40 i massor, inget övervåld, framåt tillbaka den lilla bit som skruven accepterar att röra sig. Till sist så kommer WD40:n att krypa in och hjälpa till så att du kan skruva lite längre.
Inga kraft tag i form av förlängare. Du säger att insexhålet i bultskallen är intakt, det tyder på att det är en syrafast bult (rostfritt) som har ärjat fast i ett gjutgodsmaterial av någon sort. Räkna inte med att gjutgodset är lika starkt som bulten, så övervåld straffar sig.

556 i all ära, bra till mycket, men för lite smörjförmåga, rör sig bulten det minsta lilla är det WD40 som gäller (finns på macken, varuhusen, biltillbehörsställen).

Får du sen loss bulten och vill ha tillbaka den föreslår jag att du använder kopparpasta i gängan för att inte bulten skall fastna igen, den förhindrar oxideringen under cykelns livslängd. 556 & WD40 är som en snickers, hjälper bara för stunden.

Kommer du åt att knacka på skruvskallen? Det brukar vara effektivt för att få fart på kärvande bultar. Givetvis skall man inte ta i för kung och fosterland! ;)

Nu ska ja dela med mig av mitt sunda förnuft, var hos en kompis idag som har en monster triple, skruven ska inte skruvas ut på den sida som insexan sitter på, den ska skruvas med klockan dvs in i hålet så kommer den ut på andra sidan. Du skruvar alltså fast den hårdare och hårdare, tittar man på din insexa så skrivar du åt fel håll. Om du kollar på andra sidan kommer du set att axen är mycket större och aldrig kommer komma ut på den sidan som du skruvar.

Efter att ha sett bild på en axel hos CRC som ser ut att vara tjockast i den ändan som ska klämmas och smalast över gängan fick jag sådana funderingar igår kväll. Så jag for in till den reparartör som sedan igår har tagit sig an fallet och meddelade dessa rön. Tyvärr verkar det som han måste borra sönder axeln. Frågan är då var man får tag på en ny i en hast.

Tillbaka
Topp