Har ni som jag dragit åt stålskruvarna till bromsoken för hårt i ramens eller dämparens mjuka aluminium. Då kommer ni för snarare än senare få åtgärda gängan enligt nedan:
1. Gängan i Aluminium är sönderdragen och ger inte längre ett mothåll till den hårdare stålskruvens gänga. Tills det är helt kasst kan det funka ett kort tag med gängtejp eller Locktite. Passa på att köpa ett gänginsats kit från tex Biltema. Se till att alla delar enligt bild 1. medföljer. I mitt fall ett M6 kitt.
Visa bilaga 244300
2. Fastgör dämparen (i detta fall), säkerställ i vilken vinkel du ska borra upp hålet. Här fick jag luta dämparen från horisontellt läge för att kunna borra vertikalt. Kolla genom att sätta i den gamla skruven.
Visa bilaga 244302
3. För att underlätta borrandet smörj med olja. Borra med lite högre hastighet genom att stötta ner mycket lite i taget, bara någon mm i taget. Var mycket försiktig! Känn så att du följer hålet och inte sticker iväg åt något håll. Det är som att borra i smör så TA DET MYCKET LUGNT! Märk ut djupet så du inte borra igenom botten, då är det kört!
Visa bilaga 244303
Visa bilaga 244304
4. Nu är det dags att ta fram gängtappen. Det går mycket lättare om du kan sätta den i ett twinhandtag som på bild. Jag har provat utan och det rekommenderar jag inte. Olja tappen och skruva ett 1/4 varv varpå du drar tillbaka 1/8 varv. Så håller du på tills du har gängat det område där din nya gänga ska monteras. Den nya gängan bör monteras så att dess översta del är minst några mm ner i hålet. I mitt fall behövde jag inte gänga hela väggen ner.
Visa bilaga 244305
5. När detta är klart ska hålet rengöras. Fyll hålet med bromsspray, elektronikrengöring eller som jag med Isopropanol. Blås ur med tryckluft.
Visa bilaga 244307
6. Montera den nya gängan med röd Locktite så den sitter som faan! Detta smörjer även när du skruvar ner den. Slå av pinnen i botten av gängan när du har den där du vill ha den. Vilken pinne jag menar ser ni när ni har det framför er;)
Visa bilaga 244308
Visa bilaga 244309
Grattis, Nu har ni en stålgänga som kommer palla!