Mekhjälp, vevparti Shimano mtb

n3wton

Aktiv medlem
Mekhjälp, vevparti Shimano mtb
Trött, sliten och lite less på tillvaron ställer jag frågan till någon som har standarder och annat färskt i huvudet.

Förutsättningar:

- Ram med T47-vevlagerhylsa, 68 mm bred
- Boostaxel bak
- Whitevevlager som blir 89,5 mm brett ytterkant lager-lager

IMG_2411.webp

Önskemål:

- Vill köra mtb-vev för att få narrow-wide-klinga, 32-36T (hela spektrat måste fungera).

Problem:
Shimano Deorevev M6120 har 12 mm för lång axel (axeln är 121 mm lång). Det är en vev avsedd för 55 mm kedjelinje. Antar att ett vevparti för 52 mm blir totalt 6 mm kortare i axeln, och det är det smalaste Shimano tillverkar tror jag. Jag har två 3-millimeters plastbrickor som är avsedda att montera på axeln, utanför vevlagret mellan vev och vevlager. Tycker det känns totalt B och förstår inte varför det ska behövas på en boostcykel med smalaste vevpartiet monterat. Så, hur gör jag för att få styr på läget? Måste jag köpa nytt vevparti (typ 6100 eller dylikt) för 52 mm kedjelinje och därtill använda plastbrickor? Köra med äldre 10-delad vev som är icke-boost (hur lång axel har dom?)? Tycker att jag badar i vevpartier när jag inte behöver dem, sen ekar det tomt när man väl hade haft användning av dem.. Har sett denna ram med Deorevevar från fabrik, och nu på senaste varianten egenbrandade Genesis-vevar som jag inte vet vad det är för något..

IMG_2384.webp

Tillbaka
Topp