[mekhjälp] Vilket vevlager på Ridley x-bow?

katten

Aktiv medlem
Jag har en X-bow där vevlagret knastrar efter redan 450mil (jag kör i lera och grusväg ibland, men ändå?). På min MTB har jag bytt vevlager tidigare, HTII, men här kan jag inte ens se vilken typ av vevlager jag skall leta efter, är det något fyrkantslager kanske?

Det är ett SRAM 48/34 10speed, något slags CX-liknande alltså... Tips på vad jag skall köpa välkommna!

20170416_173711.jpg
20170416_173637.jpg

/A

Tack! Powerspline verkar det var ja, då är det dags att gå ut på äventyr med olika vevlager och se om man behöver köpa flera verktyg :). Som tur är är det inte pressfit i alla fall...

/A

Det är nog inte fel att köpa verktyg för det om du tänkt behålla veven. Den där standarden lider nog av isis-skitis problemet, lagerkulorna blir jättesmå och tål inte mycket.

Då är frågan om man skall byta till något Hollowtech eftersom jag redan har koll på det. Men samtidigt tar det ganska många år innan man når break-even på kostnaderna. Beror väl på vilka lager och verktyg jag hittar!

/A

tack för hjälpen med info!

Det var ett Powerspline-vevlager. Hade inte tid och ork att reda ut vilka verktyg som behövdes utan lämnade in det på lokala sportson (stöd din lokala LBS!) som fick byta till ett Tiagra-vevparti med Hollowtech... Det visade sig att det kostade 500kr i arbetskostnad (billigt) men material kostade 2100 trots klubb-rabbatt. Kjedja 10-delat för 400kr, kassett för 600 kr, nya trissor och vevpartiet. Jag hoppas att dom har en del marginal på delarna för jag hade inte protesterat om dom tog uppåt 1000kr för arbetet istället. Nu kan jag serva själv istället.

Det visade sig att värsta grusljudet kom från bodyn på Fulcrum-hjulen. På nätet verkade en nu body kosta >700kr så jag köpte ett par nya hjul på Rose. 1700 till för standardhjul med kassett, det kan det vara värt att ha ett reservpar också som är byggt av enbart standardkomponenter.

å nu är det cykeldax!

/A

Tillbaka
Topp