Mekproblem - Sram GX Kedja och kassett

nwestblad

Aktiv medlem
Har en hunnit köra 2 veckor med en ny kassett, ny kedja och ny växelgrupp av modell SRAM GX-Eagle.Växlarna fungerar bra men kedjan vill inte riktigt bita i tänderna. Kan kassetten redan vara risig på 2 veckor? Känns helt orimligt men.. Har ställt in alla växlar flera gånger både själv och med hjälp av andra kunniga och de växlar väldigt bra. Har även bytt kedja igen men samma strul uppstår. Kedjan inte vill som sagt inte ner i tänderna ordentligt på största drevet bak (se bild). Detta gör att kedjan hoppar när jag trampar bakåt när kedjan är på det största drevet bak vilket gör mig lätt galen.

Någon som har koll på vad problemet kan vara?

Bilagor

• 20200412_134452.jpg
    20200412_134452.jpg
    600.3 KB · Besök: 466
Inte om kedjan ligger ett snäpp fel på N/W klingan....
Nja, fast typ ändå. Med rätt avstånd på B-skruven (eller ja, trissan man ställer med skruven) så synkar det rätt. Blir det sådär som på bild när man cyklar hoppar den rätt automatiskt sen. Notera att B-skruven ska ställas under sag, väldigt viktigt speciellt på länkage som äter mycket kedja. Kedjelängd är rätt viktigt också!

Mystiskt problem på Eagle. Väl omskrivet i utländska MTB tidskrifter. Det är narrow wide på det stora drevet på Eagle men växlingsramper på dreven gör att kedjan alltid kommer rätt om man växlar från mindre drev till större. SRAM vill inte kännas vid detta problem. Det var värre på äldre Eaglekassetter. Hängde upp min cykel och vevade och växlade ungefär var tjugonde gång la sig kedjan ovanpå kuggarna men låg ändå rätt på narrow wide. Som rolig kuriosa händer detta på SRAMs egen reklamfilm när Eagle var nytt. Någon snubbe slipade om hela stora drevet på kassetten med en dremel och då försvann fenomenet, finns på youtube.

Mystiskt problem på Eagle. Väl omskrivet i utländska MTB tidskrifter. Det är narrow wide på det stora drevet på Eagle men växlingsramper på dreven gör att kedjan alltid kommer rätt om man växlar från mindre drev till större. SRAM vill inte kännas vid detta problem. Det var värre på äldre Eaglekassetter. Hängde upp min cykel och vevade och växlade ungefär var tjugonde gång la sig kedjan ovanpå kuggarna men låg ändå rätt på narrow wide. Som rolig kuriosa händer detta på SRAMs egen reklamfilm när Eagle var nytt. Någon snubbe slipade om hela stora drevet på kassetten med en dremel och då försvann fenomenet, finns på youtube.

Ja detta är vad också hittar.. Så är det bara att gilla läget?

Tack till er som svarar: växelörat är rakt och B skruven ställdes in med srams verktyg för bgapet under sag

konstigt då är min gx helt fel konstruerad för den ligger på som det skall och har inte använt dremel.

Jag fick en bakväxel med något konstruktionsfel på ny cykel. Reklamerade till Commencal och de skickade växeln till Sram och 2v senare hade jag en ny. (NX Eagle dock). Men som många skrivit så är B-skruven ofta boven, mer känslig på Eagle och är viktigt att ställa den i sag.

konstigt då är min gx helt fel konstruerad för den ligger på som det skall och har inte använt dremel.
Det vet jag inte! Har haft detta fenomen på en 1295 kassett och en 1299 kassett. Av tidig modell. Har nu XX1 AXS och har inte sett detta fenomen. Kanske har SRAM utvecklat kassetterna. Det kanske är så att du aldrig sett detta. Det märks aldrig när du kör. Häng upp cykeln för skojs skull och veva, växla de tre största dreven upp och ned och se om du får fram fenomenet.

Tillbaka
Topp