[Mekråd] - Hur få isär denna komponent i en Avid BB7R broms?

Aron

Inventarie
Har en justeringsskruv på en BB7 road som kärvat ihop. Har fått isär den fram till sista momentet Men där blir jag osäker på hur mycket våld jag vågar använda då jag inte tycker det framgår av servicemanualen ifall delarna är ihoppressade eller gängade. Jag vill dela på komponenten vid röda linjen. I servicemanualen skruvar de isär med hjälp av det lilla stiftet längst th. Dock oklart om den bara pressar eller ifall det är något skruvmoment inblandat. Oavsett så är finlirartiden förbi, här krävs mer kraft för att få isär dem. Någon som vet ifall det går att pressa isär vid röda linjen, eller ifall de behöver vridas?

IMG_0509 (kopia).webp

IMG_0508 (kopia).webp

Jag hittar bara bilder som inte precis stämmer överens. Jag skulle tänka att delarna inte borde sitta fast alls. Och säkert ingen gänga.

avid-bb7-road-internals-kit~243845.webp

Har en justeringsskruv på en BB7 road som kärvat ihop. Har fått isär den fram till sista momentet Men där blir jag osäker på hur mycket våld jag vågar använda då jag inte tycker det framgår av servicemanualen ifall delarna är ihoppressade eller gängade. Jag vill dela på komponenten vid röda linjen. I servicemanualen skruvar de isär med hjälp av det lilla stiftet längst th. Dock oklart om den bara pressar eller ifall det är något skruvmoment inblandat. Oavsett så är finlirartiden förbi, här krävs mer kraft för att få isär dem. Någon som vet ifall det går att pressa isär vid röda linjen, eller ifall de behöver vridas?

Visa bilaga 805091
Visa bilaga 805089

5 min in.

Edit: För egen del så har jag slängt bromsoken när de börjat kärva och köpt nya. Vägsaltet brukar vara elakt mot BB7or. Nya brukade man kunna hitta billigt.

Senast ändrad:
Då var det hoppmonterat och redo att rulla några år till. Tack för hjälpen!

Just det: Ifall någon trådarkeolog hittar detta någon gång så ska delarna pressas isär. De hålls ihop av en liten klick-ring. Syns tydligast ungefär 10 min in i Stumpys film. (och var försiktig med kullagren)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp