Mekreportage: Skivbromsluftning (många bilder)

Hoj!

Här följer ett bildreportage från när jag luftade och bytte bromsolja i min Magura Louise tidigare i år. Även om reportaget är från en Louise anno 2002 är principen densamma på i princip alla skivbromsar på marknaden. Men verktyg och förfarande skiljer sig givetvis från broms till broms!

Låt oss börja;

Steg 1

Börja med att tvätta cykeln. Vi vill inte ha något smuts i bromssystemet. Efter det lossar du bromsen, ta bort beläggen så det inte kommer olja på dem. Sätt sedan i en distans mellan kolvarna så du inte riskerar att trycka ur dem och enklare kan fylla i rätt mängd olja. Magura har ett transportskydd som ska användas för ändamålet, saknar du det kan du ta något annat som är 10 mm tjockt. Viktigt att tänka på här är att oket ska hänga i bromsslangen så att slangen är högsta punkt på oket. Detta för att eventuell luft ska komma ut lättare.
01.jpg

Steg 2

På mina bromsar får man skruva ur en skruv där luftningsnippeln ska anslutas. Andra ok har en nippel på plats så det bara är att lossa nippeln lite och ansluta en slang. Referera till din manual.
02.jpg

Steg 3

Sätt fast en slangbit på en stor spruta (finns på apoteket) och sug upp ny fräsch bromsvätska i sprutan. Vilken vätska du ska använda beror på din broms, kolla i manualen! Anslut eventuell nippel om den är lös. Se till att slangen är fylld och inga luftbubblor befinner sig längst ned. Anslut slangen och/eller nippeln till oket och se till att allt är tätt.
03.jpg

12.jpg

Steg 4

Vinkla bromshandtaget så att reservoaren är vågrätt. Skruva bort locket och var rädd om gummipackningen.
04.jpg

Steg 5

Tryck in ny bromsvätska nere vid oket. Var försiktig så du inte svämmar över reservoaren. Speciellt om du har DOT-olja i ditt system!
05.jpg

Steg 6

När reservoaren är full tar du din andra spruta och suger upp oljan. Tryck in mer ny olja i systemet nere vid oket, sug upp vid reservoaren. Upprepa tills du har bara ny olja uppe i reservoaren. Töm din uppsugningsspruta i en behållare du tar med till återvinningscentralen sedan.
06.jpg

Steg 7

Knacka på oket med skaftet på en mejsel, knacka sedan uppåt mot handtaget längs med slangen. Detta för att eventuella luftbubblor ska lossna. Tryck i lite mer bromsvätska vid oket.
07.jpg

Steg 8

Tryck i vätska i omgångar med uppsugning vid reservoaren. Gör detta tills du nästan tömt sprutan vid oket. Var noga så du inte trycker i luftbubblor på slutet.
08.jpg

Steg 9

Nu är det dags att trycka oljan åt andra hållet. Det gör du genom att försiktigt trycka in bromsen. Se upp så du inte tömmer reservoaren! Då kommer det in luft i slangen! Fyll på med spruta nummer två som nu enbart ska innehålla fräsch bromsvätska. Håll på på det här viset tills du tömt spruta två igen. Knacka med jämna mellanrum på ok och slang.
09.jpg

Steg 10

Nu ska sprutan vid oket ha blivit fylld igen. Förhoppningsvis har det blivit en liten luftbubbla i den också. Luft som kommer från bromssystemet. Tryck tillbaka sprutans innehåll till spruta två via bromssystemet igen. Knacka med mejseln med jämna mellanrum. Upprepa den här proceduren med att pumpa bromsvätska från sprutan vid reservoaren till sprutan vid oket och sedan tillbaka en fyra fem gånger. Gör åtminstone två cykler på rad där du inte kan upptäcka några luftbubblor.
10.jpg

Steg 11

Fyll upp reservoaren till bredden och sätt dit locket igen. Var noggrann med att det är rent och att gummipackningen hamnar rätt! Om du har rätt mellanrum mellan kolvarna blir det här perfekt! Det ser Maguras transportskydd till, kolla i manualen till din broms hur brett det ska vara mellan kolvarna.
11.jpg

Steg 12

Nu kan du lossa nippeln/sprutan från oket igen.
12.jpg

Steg 13

Var noga så inte luft ligger i nippelhålet.
13.jpg

Steg 14

Fukta in skruven med bromsvätska för att undvika luftbubblor, skruva sedan dit den igen. Nu är luftningen klar! Om du har DOT-olja i ditt bromssystem; Skölj av cykeln rikligt med vatten så inte oljan käkar upp din lack eller dina däck. Sätt tillbaka bromsbeläggen och montera sedan bromsen igen. Klart!
14.jpg

Steg 15

Verktygen som behövdes för min Magurabroms. Nippel, slang, två sprutor, bromsvätska, transportskydd (distans mellan kolvarna, 10 mm tjockt), två olika insexnycklar (en för bromshandtaget och en för skruven i luftningshålet på oket), torx till reservoarlocket, mejsel till luftknackning, 8 mm fast nyckel till nippeln och en tång till saxsprinten som håller beläggen.
15.jpg

Steg 16

Närbild på luftningsnippeln och slangen.
16.jpg

Totalt tog denna procedur en timme. Men då räknar jag med tiden det tog att fota bilderna. Med tanke på att det tog tre år innan jag behövde lufta mina bromsar tycker jag mektiden för skivbromsar är väldigt låg! Bara att byta belägg när de tar slut och tuta och köra. Var tredje år behöver man kanske lägga en timme på luftning... Klart enklare än V-bromsar tycker jag!

Den observante noterar också att jag färgmatchat bromsvätskan med färgen på ramen! ;)

Edit: Utifall man saknar transportskyddet.

Senast redigerad av en moderator:
Brutalt grum mekguide!
I klass med Leos så byter du gaffel-olja. :)
Kanske skulle våga sig på att lufta bromsarna i vår då kanske.

God hjul på dig, nu ska jag stöka vidare med paket och julpynt.

Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> Brutalt grum mekguide!

Min hjulklapp till forumet och cykelsverige. Hoppas det kommer till användning!

Fråga på om något är oklart!

Bra jobbat!

Känns som om man kanske vågar ge sig på det där i vår, bromsarna känns lite svampiga faktiskt...

the_TnT skrev:
> Den observante noterar också att jag färgmatchat
> bromsvätskan med färgen på ramen! ;)

Det ska jag också göra! Tror du att spillolja blir bra?

Förstklassig mekguide Tobbe!

iMats skrev:
> Tror du att spillolja blir bra?

För bästa Nalle Knutsson-effekt rekommenderar jag bläckfiskbläck! ;)

> Förstklassig mekguide Tobbe!

Tack-tack!

Mina Minis luftade jag bara åt andra hållet och jag gjorde inte så som du gjorde riktigt, inte spruta på nippeln utan bara en slang på så att man såg hur mkt bubblor de kom. Buslätta att lufta!

Hayesbromsarna har jag alltid lämnat in istället.. ;)

Fan va skillat bra gjort!

Nu känner jag mig redo för luftnig av Lousie själv när suklän är ihopsatt =)

jomper skrev:
> Mina Minis luftade jag bara åt andra hållet och
> jag gjorde inte så som du gjorde riktigt, inte
> spruta på nippeln utan bara en slang på så att man
> såg hur mkt bubblor de kom. Buslätta att lufta!

Ja, åtminstone med Hope Mini behöver man inte göra annat än att bara trycka upp bromsvätskan en gång. En spruta räckte bra, sedan hade jag en platslåda under handtaget där den gamla bromsvätskan svämmade över i. Ingen fara med lacken, bara man är lite försiktig.

Behövs det verkligen pumpas fram och tillbaka 4-5ggr på ett par Magura bromsar? Har aldrig hört talas om liknande procedur med andra bromsar? Är det Tobbe-special trick? :-)

De flesta tillverkarna tycker oftast man ska fylla på uppifrån och ner genom att pumpa ner bromsvätskan med bromshandtaget eller använda luftningskit med lufttryck med tätslutande lock på reservoaren, men nerifrån och upp funkar oftast bäst ändå om man inte har ett sådant kit.

/Leo

Leo skrev:

>
> Ja, åtminstone med Hope Mini behöver man inte göra
> annat än att bara trycka upp bromsvätskan en gång.
> En spruta räckte bra, sedan hade jag en platslåda
> under handtaget där den gamla bromsvätskan
> svämmade över i. Ingen fara med lacken, bara man
> är lite försiktig.

Jag körde uppifrån och ner, ännu enklare. Man håller reservoaren fylld så att man inte drar ner luft, pumpar ner med handtaget och har en slang på luftningsnippeln så att man ser när det slutar komma bubblor. Enkelt värre.

I teorin är det nog bättre att lufta åt andra hållet dock eftersom luften har en tendens att stiga..

Leo skrev:
> Behövs det verkligen pumpas fram och tillbaka
> 4-5ggr på ett par Magura bromsar? Har aldrig hört
> talas om liknande procedur med andra bromsar? Är
> det Tobbe-special trick? :-)

Tobbe special indeed! Bättre safe then sorry. Dessutom var det knappt något merjobb när man ändå höll på. Lite överambitiöst kanske, det brukar bli så när jag gör saker jag tycker är roliga.

Jag får alltid ett problem i steg 13 av detta, har försökt ett par ggr med lite olika sätt att ha bromsoket, men det rinner alltid ut massor av olja nere i nippelhålet vilket leder till att det är för lite olja i systemet.

Enligt hur jag förstod Magura´s instruktioner så skall man ha de 2 skruvarna som håller ihop oket (som man ser ändan på i bild 13 & 14) parallelt men jag ser att så har inte TnT gjort.

Sen passar jag på att fråga om klossarna, lyckats få lite olja på beläggen och det känns som de inte riktigt biter, måste man köpa nya som såtr i Maguras manual eller går det att göra ren eller snadpappra på något vis?

Och JA, jag är ny på skivbromsar ;-)

Om så mycket olja läcker tyder att luftning har inte varit bra - luft i system - eller brot i system n'ånstans.
Olja på klossarna brukar menar att man måste byta dom för att få ut full bromseffekt.

Jag vet att detta är en skitgammal tråd nu, men..

Grejen är att jag luftade och bytte bromsvätska i mina Hayes, jag har luftat bromsar på bil flera gånger och tog mitt lilla luftningskit och satte den på nippeln, samt använde en spruta med ny vätska som reservoar uppe i handtaget. Alltså tvärtom mot vad både hayes och du/ni säger här...

Proceduren infattade att trycka ner handtaget, det sprutar lite nere i luftningskitet, vätska sugs ner i handtaget och jag bara fortsatte tills 50ml var tömd, det kom upp enstaka små bubblor i ett "minihål" bredvid luftningshålet i handtaget. Och tja, trots att jag gjorde det baklänges funkade det ju uppenbarligen..

Kräver en spruta mindre (som apoteken inte säljer förutom till knarkare..) och kräver istället ett automatiskt luftningskit från biltema för 40kr.

(Värt att notera är att jag INTE demonterade bromsarna alls, de satt kvar på sin plats.)
Detta känns helt klart smidigare än att plocka isär allt..

Tankar?

Senast redigerad av en moderator:
Jag har ett avluftningskit från Biltema, som jag satte nere vid nippeln på oket, samt en spruta med bromsvätska uppe i handtaget.

Varje gång jag pressar ner handtaget sprutar det ut nere i avluftningskitet, och det sugs ner bromsvätska ur sprutan. När man tycker det ser bra ut skruvar man bara åt nippeln.

asdasd123123 skrev:
> Jag vet att detta är en skitgammal tråd nu,
> men..
>
> Grejen är att etc...>
> Tankar?

Ja, jag är med dig. Jag kör oxå bilmetoden. Smidigare och funkis.

Biltemaprylen, fyller man den med valfri vätska?

Jag skulle vilja ha i lite mer mineralolja i mina än vad som är lätt att få i genom påfyllning i handtaget.

Kan man få en bild på BT-prylen?

Kan rapportera att luftningen tog perfekt, är bättre knip nu än det någonsin varit.
Bak har alltid varit en gnutta svampigt, skyllt det på slangen som är längre, men det var kanske inte hela fallet.

Förövrigt förstår jag inte varför man ska slänga bromsklossen om man spiller vätska på (dot4)
Dels är det vattenlösligt, stekhett vatten ur duschmunstycket lär ju göra sitt, sen är det frätande vilket mest lär korrugera skivan?
Fick tillbaks normal bromsverkan efter en blue-in fram och bak ;)

Tänk på att aldrig lägga din cykel upp & ner länge ifall ni har hydraulbromsar.
Då måste man lufta om dem.
Man lär av sina misstag...

d96tohj skrev:
> Tänk på att aldrig lägga din cykel upp & ner länge ifall ni har hydraulbromsar.

Nja. Vissa bromsar kan vara känsliga för att man trycker in handtaget när det är lägre än oket, exempelvis om cykeln står upp-o-ned. Men jag tror inte någon skivbroms inte klarar av att vara i det läget, även längre stunder.

Jag försökte på min första påfyllning och luftning för ett tag sedan och det gick riktigt bra, förutom lite trunbeö med att kalibrera kolvarna. Någon hade skrivit att man ska se till att trycka tillbaks kolvarna lite om man har gamla belägg, vilket jag gjorde. Därför tror jag nu att bromsarna tappat kraft, så de tar inte lika instant och kraftfullt. Hur ska man gå till väga när man trycker tillbaka kolvarna? Ska man pumpa ut dem med reservoaren öppen med precis 10mm mellan kolvarna för optimal bromskraft sedan eller kan det variera?

Sen, jag fick för mig att den ena bromsen som jag luftade - nu efter några veckor tappat lite bromskraft, smått. Är det inbildning tror ni eller kan det hända?

Gammal tråd men..

Så länge du inte fått in luft borde de inte tappat effekt. De nya klossarna är säkert fortfarande lite "kladdiga" från tillverkningen. Några mil med bromsande så borde det skrapas loss.

För det andra så har jag helt bytt luftningsteknik från detta.

Beställde en gigantisk 50ml spruta från kina, bara att fylla till bredden och sedan fylla på underifrån.

Öppna nippeln vid oket, och öppna påfyllningen vid handtaget.

Du byter all bromsvätska på en gång och att suga bort bubblor blir en barnlek.

asdasd123123 skrev:
> Gammal tråd men..
>
> Så länge du inte fått in luft borde de inte
> tappat effekt. De nya klossarna är säkert
> fortfarande lite "kladdiga" från tillverkningen.
> Några mil med bromsande så borde det skrapas
> loss.
>
> För det andra så har jag helt bytt
> luftningsteknik från detta.
>
> Beställde en gigantisk 50ml spruta från kina,
> bara att fylla till bredden och sedan fylla på
> underifrån.
>
> Öppna nippeln vid oket, och öppna påfyllningen
> vid handtaget.
>
> Du byter all bromsvätska på en gång och att
> suga bort bubblor blir en barnlek.

Är oket högsta punkt när du gör det här?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp