Mekställ fäst i taket

Hey Happy!

Jag snubblade över en tråd där någon nämnde någonting om mekställ som monteras från taket. Jag hittar inte tillbaka till tråden men är synnerligen intresserad av ett liknande upplägg. Jag har några m2 att disponera över men behöver vara ekonomisk. Sammanfattningsvis och för att konkludera: var får jag tag på ett mekställ som jag kan fästa i (och allra helst kan ”fälla ner från”) taket? Vet någon? THNX!!

andjo024

Medlem
Hey Happy!

Jag snubblade över en tråd där någon nämnde någonting om mekställ som monteras från taket. Jag hittar inte tillbaka till tråden men är synnerligen intresserad av ett liknande upplägg. Jag har några m2 att disponera över men behöver vara ekonomisk. Sammanfattningsvis och för att konkludera: var får jag tag på ett mekställ som jag kan fästa i (och allra helst kan ”fälla ner från”) taket? Vet någon? THNX!!
Det var nog i min byggtråd, ligger nog ganska många sidor bak då jag varit seg att uppdatera. BKXC har en variant i sitt skjul, sök på youtube, orkar inte skapa länkar i telefonen😁 håller själv på och funderar hur jag ska skapa liknande i garaget och kommer troligen gå på en liknande lösning som bkxc.

Budgetvarianten är att fästa två rep av något slag i taket. Tex någon typ av rem med spänne. Inte så vackert att man vill ha i bostadsytorna kanske. Funkar i tex friggebod/carport/källarutrymme.

Budgetvarianten är att fästa två rep av något slag i taket. Tex någon typ av rem med spänne. Inte så vackert att man vill ha i bostadsytorna kanske. Funkar i tex friggebod/carport/källarutrymme.
Just det! Har testat den varianten faktiskt och det funkar ju till en del - men precis som stumpy konstaterar - svajigt. Min nästa utmaning är exempelvis att försöka få loss ett gammalt fyrkantigt vevlager

Det var nog i min byggtråd, ligger nog ganska många sidor bak då jag varit seg att uppdatera. BKXC har en variant i sitt skjul, sök på youtube, orkar inte skapa länkar i telefonen😁 håller själv på och funderar hur jag ska skapa liknande i garaget och kommer troligen gå på en liknande lösning som bkxc.
Jag ska kolla! Är det någon form av egentillverkad lösning?

SvenC

Medlem
Hey Happy!

Kan det vara denna tråd? https://happyride.se/forum/threads/mekstaell.766797/

Franzen91

Ny medlem
Hej!

Kan det kanske vara från trånden: Visa hur din cykelverkstad ser ut? På sida 8 kommer det i alla fall 2 st exempel där de har fixat fina lösningar :)

Maakus

Aktiv medlem
Senast ändrad:
Här är en reserv-klämma till bordsmonteradt ställ.
Borde funka att börja bygga runt.

Sen med lite plattjärn, ett slumpmässigt rör och en pinnsvets så är vi hemma.

Typ då här. Ish.
Visa bilaga 399714
ja snyggt! En sån lösning hade absolut funkat -tack! Ska fundera över vem jag känner som har en svets!

Bzr

Ny medlem
Här har du min lösning. Vägrar fullständigt betala 1000:- för något som kan göras med delar som bara ligger i vägen ändå 🤣

De är fästa i reglar i taket så jag vet att de sitter kvar oavsett vad jag gör.
20200122_213658.jpg
20200122_213748.jpg
20200122_213857.jpg
20200122_213907.jpg
20200122_213658.jpg

Jag tilltalas av båda dessa senare lösningar också - kontentan synes vara att släppa kreativiteten lös (+inventera vad det är jag har hemma som ligger i vägen) - tack för att ni delar med er! Jag återkopplar naturligtvis när jag väl åstadkommer en egen lösning!

Maakus

Aktiv medlem
Kom på att du inte behöver köpa den där grejen från Ebay/amazon, köp ett Lidl ställ. Typ samma peng. Och använd lite träbitar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer