Mekställ Feedback Sports vs Park Tools stabilitet

tource

Medlem
Har tänkt köpa ett mekställ under en längre tid, saken är den att vi utöver racers har två elcyklar som vi pendlar med till jobbet, den största cykeln väger 29kg. Vill även ha möjligheten att köra upp dessa elcyklar i mekstället, även om det kanske inte blir lika ofta.

Har hört mycket om att de centrerade, likt Feedback, ska vara ostabila och vingliga. Samtidigt som just Feedback har hyllats av många som väldigt funktionella/top-of-the-line och något proffs använder.

Hur stabila är Feedback Sports Pro Elite ställen jämfört med Park Tools PCS 10? Bör man välja Park Tools för dess stabilitet om man ska ha upp tunga elcyklar?

kan annars rekommendera den här ergonomiska och urstadiga modellen från unior. helt i metall, smidigt att fälla ihop.

om man nu ska ha ett mekställ kan man lika gärna ha ett top notch. men antalet tillfällen när det gör egentlig nytta är begränsat.
2D7DD780-2208-46D4-AA8C-B1763FC18081.png

Ett Park Tools PCS10 är en hobbygrej som folk tror är proffsgrej bara för att dom lyckats marknadsföra att saker målade i blått på något vis är bra, när det i själva verket är en racklig budget-historia.

Park Tools gör ju proffsgrejer också, men då är det ställ som kostar kanske 8000 kr.

Jag har haft ett PCS10 för många år sedan (kanske med annat namn då), men bytte till ett VAR av proffsmodell, vilket jag är fantastiskt nöjd med. Det går inte att jämföra dessa då det ena kostar kanske 2000 kr och det andra 8000 kr.

Såhär ser VAR-stället ut:

D3CE403F-9907-4F08-AB3B-FD4A9EFCB9B4.jpeg

Jag har även ett Park Tools av proffsmodell som ser ganska snarlikt ut som VAR-stället. Det är också väldigt bra, även om jag väljer VAR-stället 9 av 10 gånger (nej, 95/100 gånger).

Både Park Tools och VARs proffsmodeller är en aning svajiga och jag väljer alltid att ställa cykeln på golvet när jag ska dra loss vevpartier och annat. Om man hade haft ett ställ som satt fast i både golv och tak hade det varit en helt annan sak - det är stången som fjädrar helt enkelt. Jag flyttar extremt sällan runt stället men de gånger man ändå gör det hade det varit lite krångligt om det satt fast i golv och tak..

Med det sagt hade jag med din ungefärliga budget valt ett Feedback Sports Pro Elite bara för att jag har en aversion mot Park Tools.?

Välj nåt med bra klämma och leder i alla fall. Om de är gjorda i plast (som på mitt och de flesta andra billiga) så kan resten vara hur stabilt som helst - det kommer att svikta ändå.

Ett Park Tools PCS10 är en hobbygrej som folk tror är proffsgrej bara för att dom lyckats marknadsföra att saker målade i blått på något vis är bra, när det i själva verket är en racklig budget-historia.

Park Tools gör ju proffsgrejer också, men då är det ställ som kostar kanske 8000 kr.

Jag har haft ett PCS10 för många år sedan (kanske med annat namn då), men bytte till ett VAR av proffsmodell, vilket jag är fantastiskt nöjd med. Det går inte att jämföra dessa då det ena kostar kanske 2000 kr och det andra 8000 kr.

Såhär ser VAR-stället ut:

Visa bilaga 566274

Jag har även ett Park Tools av proffsmodell som ser ganska snarlikt ut som VAR-stället. Det är också väldigt bra, även om jag väljer VAR-stället 9 av 10 gånger (nej, 95/100 gånger).

Både Park Tools och VARs proffsmodeller är en aning svajiga och jag väljer alltid att ställa cykeln på golvet när jag ska dra loss vevpartier och annat. Om man hade haft ett ställ som satt fast i både golv och tak hade det varit en helt annan sak - det är stången som fjädrar helt enkelt. Jag flyttar extremt sällan runt stället men de gånger man ändå gör det hade det varit lite krångligt om det satt fast i golv och tak..

Med det sagt hade jag med din ungefärliga budget valt ett Feedback Sports Pro Elite bara för att jag har en aversion mot Park Tools.?
För lite mer stabilitet kan man välja ett väggmonterat ställ. Jag har en budgetvariant (ingen blå färg, ingen tysk kvalitet, kostade inte som en instegscykel) monterat på en pelare i garaget och det rör sig inte när man tar i. Däremot rör sig cykeln i klämman om man tar i rejält, så för DUB-lager är det ståendes på golvet som gäller.

Skall man lyfta så enormt tunga saker kanske man skall köra saxlyft typ mc-lyft istället? En armade saker med en pelare blir nog otrevligt vekt. Väggmonterat kan vara ett alternativ också.

Tack för alla svar!

Under vintern kan det vara uppe konstant men under sommartid har jag enbart möjlighet att ha stället uppe i ett par dagar och kommer vara tvungen att ta ner det för att skapa bättre plats, så montera fast saker i väggar/tag/golv är inte möjligt. Även om jag förstår att det hade varit det optimala.

Givet er feedback så är nog Feedback Sports Pro Elite det bästa för mig i detta fall, även om det kanske inte kommer klara el-pendelcyklarna så är inte en mc-lyft ett alternativ.

Tack för alla svar!

Under vintern kan det vara uppe konstant men under sommartid har jag enbart möjlighet att ha stället uppe i ett par dagar och kommer vara tvungen att ta ner det för att skapa bättre plats, så montera fast saker i väggar/tag/golv är inte möjligt. Även om jag förstår att det hade varit det optimala.

Givet er feedback så är nog Feedback Sports Pro Elite det bästa för mig i detta fall, även om det kanske inte kommer klara el-pendelcyklarna så är inte en mc-lyft ett alternativ.
det där stället har inte stödbenen mer än nätt och jämnt under cykeln, och det tredje benet sticker ut långt åt andra hållet till ingen nytta som helst.

typisk skrivbordsprodukt.

D033EB7B-2FB5-4B07-858A-CA9A3D765DAC.jpeg

det där stället har inte stödbenen mer än nätt och jämnt under cykeln, och det tredje benet sticker ut långt åt andra hållet till ingen nytta som helst.

Visa bilaga 566441
Förstår din poäng, tack det låter vettigt, bra att du lyfter det igen. Samtidigt har jag aldrig hört om varumärket Unior, kanske ska lägga lite mer tid på research. Har aldrig läst någon som varit missnöjd med feedback sports utan bara hört gott om deras varianter, även om just tripod som modell kritiserats hårt väldigt ofta/alltid. Bor i lägenhet med ett litet inglasat uterum så plats är också en prioritet, även om det viktigaste givetvis är att de funkar att använda till cyklarna.

Visa bilaga 566441

Tjena!

Har använt ett sådant ställ massor av gånger och det funkar bra, inte det bästa på marknaden men fullt dugligt. Det sticker ut klart mer än vad det ser ut på bilden så stabiliteten har jag aldrig haft problem med. Det tredje benet är rätt så nödvändigt om man inte vill att cykel ska tippa åt det hållet. Det Uniorstället du la upp bygger ungefär lika mycket åt det hållet.
Men jag skulle inte slänga upp en elcykel på 29 kg i något av dpm. Det enda stället i tråden jag skulle göra det med är det från VAR.

på uniorstället är cykeln centrerad över de tre stödpunkterna. inte direkt fallet här.

uniorstället med nämnda grepp har inga problem med en cykeln så tung man orkar lyfta.

Förstår din poäng, tack det låter vettigt, bra att du lyfter det igen. Samtidigt har jag aldrig hört om varumärket Unior, kanske ska lägga lite mer tid på research. Har aldrig läst någon som varit missnöjd med feedback sports utan bara hört gott om deras varianter, även om just tripod som modell kritiserats hårt väldigt ofta/alltid. Bor i lägenhet med ett litet inglasat uterum så plats är också en prioritet, även om det viktigaste givetvis är att de funkar att använda till cyklarna.
skulle då säga att det erbjuder stor stabilitet på liten golvyta. kvalitetskänsla och stadga jämfört med andra transportabla ställ jag haft det tveksamma nöjet att känna på är minst ett par divisioner högre.

hade ingen kännedom om unior jag heller innan jag råkade på det här stället. men de har ett omfattande sortiment av cykelrelaterade verktyg, och tycks duga även åt toppstall. nedan en översiktlig beskrivning av stället. man har dock missuppfattat interaktionen med underlaget, som är helstadig, iom tre stödpunkter ist för hopplösa fyra.

stället säljs med olika grepp, varav jag länkat till det med störst flexibilitet. samma erbjuds även till deras verkstadsställ för fast installation. faktiskt var infästningen till stativet vid leverans i tajtaste laget, och jag valde att sandpappra röret några varv.

Ser att feedback sports släpper ett nytt ställ som de prisar upp rejält! Kan även ta el cyklar, åtminstone enligt sig själva. Intressant att se vart de tar vägen, är lite besviken på att de inte gjort klämman med en vridmoment funktion så man vet hur hårt man klämmer

Ser att feedback sports släpper ett nytt ställ som de prisar upp rejält! Kan även ta el cyklar, åtminstone enligt sig själva. Intressant att se vart de tar vägen, är lite besviken på att de inte gjort klämman med en vridmoment funktion så man vet hur hårt man klämmer
"With oversized, anodized aluminum tubes, a wide and stable base, stronger jaws, and faster closure, the Pro Mechanic HD matches the expanded capability of today’s bicycles. It can support bikes up to 120 pounds (54.4kg) and tube diameters to 2.6 inches (6.6cm). Yet it’s lightweight and portable at 18 pounds (8kg) and 8”x43” (21cmx115cm) when folded for travel."
54,4kg o 3st ben =)

Har använt ett av feedbacks billigaste (2-3K) men samma 3-benta konstruktion och det faller med hela cykeln inom sekunder om man hänger upp en 15+kg cykel utan att tänka sig för ang position på cykel över stället. Cykelns tyngdpunkt måste vara rätt kontra benen, samt pedaler gå fritt från stommen.
Tänker man sig för går tunga elcyklar bra, men de är inte bara att kasta upp dem.
Ovan gäller vid konstant varierande cyklar och miljöer, har du samma cyklar och stället står uppe mycket av tiden så hittar du snabbt gamla lägen som funkar.

Föredrar mekställ med 2 ben som ett V, bara att hänga upp cykeln, går inte att misslyckas i min mening. Unior är bra grejer, vanligt förekommande hos grossister.

Blev att jag köpte Feedback Sports Pro Elite mekstället och även om elcyklarna inte plockats upp på det ännu så upplever jag det superstabilt för racern som jag testat med. Lite otur att de släppte ett kraftigare så här nära inpå...

Tillbaka
Topp