Mekställ för orunda ramrör, vilket av dessa 3??

Lonewolf

Ny medlem
Har insett att jag behöver ett enklare mekställ för mitt minimala underhåll, mest tvätt och smörjjobb samt lite laga, då tror jag den kvaliten duger enligt gamla trådar jag kollat på så borde det göra det.

Väljer mellan Biltema, Classe O och Jula, men min fråga är vilket av dessa passar bäst till en cykel med ramrör som ej är runda Marin Rift Zone har ju mera rektangulära ramrör så passar dem vanliga klämmorna till den? Går det att fälla ihop benen på CO.s ställ för smidigare förvaring? Kan man veva runt pedalerna om man har BT.s ställ?

Vore kul med svar från någon som provat, men ni kan säkert räkna ut det ändå då det finns så mycket kunskap på detta forum, vore ju även bra om jag kan sätta fast pendelhojen som har runda rör i samma ställ för samma typ av jobb.

Bosse

Ja då, de passar tillräckligt bra och du kan veva runt pedalerna. Pendelhojen pasar också.
Mvh
Clas
edit: språkvård

Senast redigerad av en moderator:
Jag har Clas Ohlsons ställ, och dessutom en cykel som har all världens former på ramrören, utom just runda då. Återstår alltså att klämma runt sadelstolpen. Inte optimalt, men det funkar.

Det går att ta bort benen på CO-stället med hjälp av verktyg, men att kalla det för att fälla ihop är att gå för långt.

/Johan

Låter som att BT.s skulle ligga bäst till då, men hur ska hojen hänga i det, ska bak eller framhjulet vila mot det diagonala rörets nedre del eller hur är det tänkt (har inte sett det i verkligheten och bilden på siten visade inte hur det var tänkt) så lådan sitter inte ivägen för att veva runt pedalerna då alltså, trodde jag!!

CO.s faller bort om man måste skruva isär det varje gång jag vill kunna fälla ihop det enkelt och lassa in i förrådet mellan mekandet, så då lutar det ännu mera åt BT.

Har deras takställ och det har funkat bra hittils iaf, lite plockepinn känsla vid montering men det gör ju sitt jobb utan att kosta så mycket 159kr förra året.

Bosse

Bosse...

Image-D362A6CA238911D9.jpg

Bosse du har ju närma till Biltema köp ett dyligt. Jag har skaffat ett nu i sommar och har satt i hop en ny cykel samt mekat med ett par andra och det har funkat klockrent. Jag har satt en spik på väggen i garaget, sedan är bara att vika i hop det och sätta upp det. Lätt som en plätt.

/mats

swerider skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Edit: Bosse , cykeln ska sitta så framhjulet pekar
> åt höger på bilden.
>

så här:
3978.jpg

edit: tveksamt om det funkar med rift zonen
z_05_Rift_Zone-2.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Ja den bilden hittade du inte på biltema...
Mät från lägsta punkten på vevlagerhylsan upp till rörets bock och
kolla på mekstället , är måttet mindre på stället passar det...

johrn skrev:
-------------------------------------------------------
> swerider skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja den bilden hittade du inte på biltema...
>
>
> Nej på crc :)
>
>

Finns även på cykloteket för 880 kr för de som är allergiska mot biltema ;)

Man skall alltid sätta cykeln i mekstället genom att fästa den i sadelstoplen.
Då undviks repor, trassel med vajerdragningar som fastnar, square-rör och andra konstiga former på ramar.
Många ramar kan du inte ens sätta i stället! - de kan kollapsa vid åtdragning (nej ingen garanti gäller då)...alltså inga carbonramar eller äggskalsramar i mekstället!
Varför skulla man inte sätta den i sadelstolpen?

Hampo

Hampo har rätt. Illustrationen på cykeln i Ultimate BRS-50 mekstället var fel, det borde klämmas vid sadelstolpen tycker jag.

Många goda råd som väntat och det verkar som jag tänkte lite rätt just med tanke på ramens form och dem orunda ramrören, kan vara bättre att ha ett som klämmer runt sadelstolpen då så slipper jag det problemet.

Daner:

Vad kostar det du visade?
Gissar att det spräcker min budget rejält men är säkert otroligt bra, som dem du lånade ut under SiR som blev mycket uppskattade ;-)

Får kolla mera på detta när jag kommer hem igen, nu är det semester och adjö till datorer och annat ;-)

Bosse, vi ses senare när jag kommer hem igen ;-)

Tillbaka
Topp