Mekställ?

colan

Ny medlem
Mekställ?
Vad har du för lösning när du ska meka med cykeln?
Själv har har hängt upp cykeln i ett snöre runt en skiva från huset, men det är lite ostadigt.

Planerar nu inför kommande mekjobb då jag ska ställa in växlarna på min MTB om jag köper den online.

Mekställ?
Jag brukar ställa cykeln uppochner när jag gör grovjusteringarna på växlarna, resten fixar jag på en liten provtur. Mekställ må vara skönt, men långt från ett måste.

Mekställ?
Ska du bara ställa in växlarna behövs inget mekställ, det räcker ju med ett vanligt skyltstöd för 200 kronor som sätts fast på snabbkopplingarna. Även perfekt att ha på cykeln när man smörjer och rengör kedjan.

Vill du ha ett mekställ till andra större uppgifter så rekommenderar jag dig att köpa ett lite dyrare ställ, t.ex. ett Park Tool. Annars är risken stor att du blir besviken på ett ostadigt/billigt mekställ och senare inser att du måste köpa ett bättre.

Mekställ?
Jag har ett sådant: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161369262
Tycker att det är väldigt smidigt att använda och gillar plasthyllan där jag kan lägga skruvar och mindre verktyg när jag arbetar. Köpte Clas Ohlsons repställ framför biltema pga denna hyllan, har inte känt på biltemas så jag vet inte hur kvalitén är på det. Stativet är stabilt då cykeln är centrerad över de två golvbenen, annars är det lätt att allt välter. Det negativa jag kan komma på är att snabbkopplingen för att låsa ramen är lite bökig att använda ibland, beroende på var på ramen du ska fästa det.

Mekställ?
R3ttm4rk skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ett sådant:
> http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=1
> 61369262

Det är samma ställ som Rose har, fast Rose är lite billigare (även med frakt).

> Det negativa jag kan komma på är att
> snabbkopplingen för att låsa ramen är lite
> bökig att använda ibland, beroende på var på
> ramen du ska fästa det.

Ja, klämman är sådär, men det är inte så ofta man flyttar runt cykeln när man väl fått fast den.

Mekställ?
Jag sätter fast en bräda med en tving på mekbordet (mitt gamla skrivbord). Sen hänger jag cykeln i stången i den. Kan var hyfsat ostadigt o lite tråkigt att man inte kommer åt cykeln från båda håll. Men det är enkelt o billigt att fixa, nån gång i framtiden kommer det nog bli ett dyrt mekställ dock.

Mekställ?
Har haft mekställ från både CO och Biltema, numera har jag ett lite dyrare från Parktool och det är värt varenda krona, kvalitetsskillnaden är enorm.

Mekställ?
Pastis skrev:
> Ska du bara ställa in växlarna behövs inget
> mekställ, det räcker ju med ett vanligt
> skyltstöd för 200 kronor som sätts fast på
> snabbkopplingarna. Även perfekt att ha på cykeln
> när man smörjer och rengör kedjan.
>
> Vill du ha ett mekställ till andra större
> uppgifter så rekommenderar jag dig att köpa ett
> lite dyrare ställ, t.ex. ett Park Tool. Annars
> är risken stor att du blir besviken på ett
> ostadigt/billigt mekställ och senare inser att du
> måste köpa ett bättre.

Yesbox, ska bara ställa in växlarna. Men vad är ett "vanligt skyltstöd"? Länka en bild så jag får se hur det ser ut.

Tack för alla svar, uppskattade verkligen att man inte fick några onödigt kommentarer pga mina för många startade trådar. Det är ju faktiskt ett nytt ämne. (Undrar ens om det är någon som skrivit om mekställ innan......?)

Mekställ?
colan skrev:
> (Undrar ens om det är någon som skrivit om mekställ innan......?)

Nej, aldrig. Du är först.

Mekställ?
Ni som har Park Tools PC10: klämmer den om ramen eller sadelstolpen?
Jag är inte så förtjust i tanken att sätta den i ramen (har fyrkantigt topprör på en).

Jag har ett idag som fäster med framgaffeln och under vevlagerhylsan, funkar bra för MTB/racer men dåligt för cyklar med stänkskärmar,

Mekställ?
Krok i taket is the shit!

Bilagor

• krokitaket.jpg
    krokitaket.jpg
    72.8 KB · Besök: 32
Tillbaka
Topp