Mekställ

pinewood

Ny medlem
Mekställ
Tjena

Funderar på att investera i ett mekställ som Clas ohlson säljer för 498 kr.

Någon som har ett sådant eller har testat ett och vet om det är bortkastade pengar el inte ?

Cyclecomponents säljer ett ställ från Parktool för runt tusingen,men dom ser likadana ut i stort sett men det kanske är stor skillnad ?

Tacksam för synpunkter.

Mvh/

Mekställ
jag har CO-stället och är mycket nöjd. Jag hänger både upp min XC och min 18-19kg DH-rigg utan problem. Tror den heter S 1200, den modellen jag har. Finns även S 1300 som jag har sett i Tyskland och det enda som skiljer är två snabbkopplingar istället för rattar på min. Dock är det två rattar man inte använder om man inte måste komprimera den max varje gång.

Den enda som jag kan se skulle vara bättre är om man köper en modell som har "uppvikbara" ben så att den blir som en stolpe efter väggen.

Mekställ
Jag är också ute efter ett mekställ. Har du en länk till den på Clas Ohlson? Jag hittar bara en som har utgått. Typiskt nog har båda digitalvågarna utgått med.

Mekställ
Digitalvåg hittar du hos Biltema under Fiskeutrustning. 0-25 kg, 299sek, fungerar bra att hänga på mitt väggmonterade CO mekställ. Har inte en enda hoj som väger mindre än 14 kg, man är definitiv ingen WW :-)

Mekställ
Hot Chili skrev:
-------------------------------------------------------
> Digitalvåg hittar du hos Biltema under
> Fiskeutrustning. 0-25 kg, 299sek, fungerar bra att
> hänga på mitt väggmonterade CO mekställ. Har inte
> en enda hoj som väger mindre än 14 kg, man är
> definitiv ingen WW :-)

Tack för tipset men jag är ute efter en bordsvåg för komponenter.

Mekställ
På utsidans.se under mtb forumet som har man skrivit om clas olssons mekställ. Jag köpte ett igår på C-O i solna, de hade 4 kvar på rea, 348 kr

Mekställ
Jag ska också ha ett mekställ. Krav: Stabilt, lätt att fälla ihop och som klarar alla former av ramar å man slipper plocka av framhjulet för att kunna hänga upp hojen samt inte vara så dyrt!

nån som kan ge tips på rätta mekstället?

Mekställ
Går Julas ställ att vrida så man kan klämma om sadelstolpen istälet för ramen, jag gillar inte att klämma om den då min ram är oval i profilen Marin Rift Zone så då bör den sitta fast i stolpen istället.

Kan man fälla ihop stället utan verktyg för smidig förvaring?

Bosse

Mekställ
Jag kan bara tipsa om det mekställ jag skaffade - ett Ultimate Support.

Stabilt (check)
Olika ramstorlekar (check)
Framhjulet kvar (check)
Rotera i alla ledder (check)
Billigt (doh, inte som biltema eller co)

att meka, bygga cykel, justera växlar har gått från balansakter där man konstant saknade minst en hand till en njutning där den ena handen kan hålla ett glas portvin medans den andra i skruvar på nån insexskruv...

Mekställ
Lonewolf skrev:
> Går Julas ställ att vrida så man kan klämma om
> sadelstolpen istälet för ramen, jag gillar inte
> att klämma om den då min ram är oval i profilen
> Marin Rift Zone så då bör den sitta fast i stolpen
> istället.
>
> Kan man fälla ihop stället utan verktyg för smidig
> förvaring?
>
>
> Bosse
>
> "Proud sponsor of Jomper 2005"
>
> Kör så det ryker.

Japp går att vrida så den greppar sadelstolpen istället. Går inte fälla ihop utan verktyg. sitter ihop med insektsskruvar

Mekställ
Har ett CO ställ. Det funkar, men jag tycker det kanske kunde varit lite bättre för 500 spänn.

Klämman känns lite plastig och vek, men den funkar.
Rörfästningarna är inte helt optimala. Jag måste skruva lös dem för att vrida ställningen så den får plats i garaget. Då är det väldigt svårt att få till fästningarna så att rören sitter som berget.
Jag kan inte fästa cykeln i sadelstolpen för då glider hela röret som fästanordningen sitter på och hela hojen tippar frammåt. Så istället får jag fästa den på toppröret.
Hela ställningen flexar lite om du tar i för hårt. Men det går att ha överseende med antar jag.

Annars om du inte ska fälla ihop den på nåt sätt och kan skruva åt den ordentlig så funkar det nog bra. Förutsatt att du inte skruvar på annat än snabbkopplingen för klämman.

Mekställ
Var köpte du ditt och kostade det? Går det att fälla ihop och gömma under sängen? Jag fnulade på att köpa BT:s hopfällbara, tills jag hörde om ditt fina! :-)

Mitt co ställ har packat ihop. Skruven som håller ihop klämman har gått av. nu får det agera fulställ nere i publika källaren.

JLarsson skrev:
> Jag kan bara tipsa om det mekställ jag skaffade -
> ett Ultimate Support.
>
> Stabilt (check)
> Olika ramstorlekar (check)
> Framhjulet kvar (check)
> Rotera i alla ledder (check)
> Billigt (doh, inte som biltema eller co)
>
> att meka, bygga cykel, justera växlar har gått
> från balansakter där man konstant saknade minst en
> hand till en njutning där den ena handen kan hålla
> ett glas portvin medans den andra i skruvar på nån
> insexskruv...
>
>
>
> ----------------------------------
> Proud XC-Svetto wannabe

Mekställ
SuperApe skrev:
> Var köpte du ditt och kostade det? Går det att
> fälla ihop och gömma under sängen? Jag fnulade på
> att köpa BT:s hopfällbara, tills jag hörde om ditt
> fina! :-)
>
> Mitt co ställ har packat ihop. Skruven som håller
> ihop klämman har gått av. nu får det agera
> fulställ nere i publika källaren.

Jag beställde det genom en importör av amerikanska kvalitetsvaror, och Dr Spoke är den lokala langaren av cykeldelar så...

Jag pröjsade 1500 spänn.

> `Kaj har ingen Caballero´

Oh you infidel.

Mekställ
ska nog ge biltema en chans. funkar det så fine, annars får det vara nog med fulställ!
<http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=91460>
299 spänn. nästan gratis. nu ska jag bara lura nån med bil att köra mig dit.

Mekställ
Själv har jag en tamp, med en ögla i, som hänger i taket.
Det ni!

+ Billigt
+ Man kan snurra cykeln 360*
+ Håller för mer än 18kg
+ När man inte använder de så viker man bara upp de, eller tar ned det.

Mekställ
SuperApe skrev:
> Mitt co ställ har packat ihop. Skruven som håller
> ihop klämman har gått av. nu får det agera
> fulställ nere i publika källaren.

Den skruven går av vid flitig användning. En ny görs enkelt av en vanlig gängstång (M8) som man borrar ett 3 mm hål i, samt filar av gängorna på den del som löper i klamman.

Alla ägare av CO-stället: Se till att smörja gängorna på klamman för att undvika framtida missöden.

Mekställ
oxr skrev:

> Den skruven går av vid flitig användning. En ny
> görs enkelt av en vanlig gängstång (M8) som man
> borrar ett 3 mm hål i, samt filar av gängorna på
> den del som löper i klamman.
>

Låter bra, men har du inget tips om hur man gör den kvickt hopfällbar? :-)

Mekställ
Superape: Vill bara upplysa om en lite irriterand detalj med Biltema stället, bakhjulet är mycket svårt att ta av från cykeln när den sitter i stället. Har sett att andra lite dyrare ställ med samma princip inte har ett rakt rör som går bakåt utan en knäck på det, just för att kunna ta av hjulet. Det optimala hade varit ett ställ med klämma som gick att sätta runt sadelstolpen och som är stabilt, men jag fick stället så jag får väll leva med det tills jag anser att jag kan rättfärdiga över tusingen för ett cykelställ. Funderar lite på om man inte skulle kapa röret och göra en modifiering med svetsen.

Mekställ
Klart schysst erbjudande! Får man skjuts hem också? Ska dock först försöka dupera nån bilist jag känner att de verkligen måste åka dit för att de måste... eh... öh... köpa.. öh.. nytt tak till bilen... kanske?

jag kan nog leva med att ta av bakhjulet innan jag slänger upp cykeln, eller att inte av det.

Markus F skrev:
> Jag har en granne som kan köra dig till Biltema,
> om han inte dricker portvin.
>
> (han har en sån där cykel som heter Tacosås)
>
> -----------------
> Alleycat? Vad är det för trams! Gipskatt ska det
> vara.

Mekställ
[reklam]Ultimate Support Systems har flera modeller mekställ. Alla har en klämma som är minst lika bra som den på JLarssons. Alla kan fällas ihop utan verktyg (vissa är mindre, lättare och smidigare än andra). Jag har läst minst 5 olika jämförelsetest av mekställ i olika cykeltidningar från UK och USA, och Economy och Pro ställen från Ultimate har vunnit samtliga. Ultimate har också bedömds vara bästa mekställsmärke på Interbike flera år i rad nu. Rekommenderade priser är mellan 1000:- och 2400:-, så dem är på inget sätt lika billig som modeller som kan köpas från storhandlare, men Ultimate kan köpas från cykelbutiker över hela landet. Cykloteket har beställd 6 till under veckan, så det verkar att flera cyklister har upptäkt fördelarna med Ultimate.

Köp det som ni har råd med och inte mer. Ett mekställ från CO eller Biltema håller cykeln så att du kan meka på det om det är allt som du begära. Det finns viktigare saker i livet än att har marknadens bästa mekställ. Mitt mål är att gör folk medvetna om att bättre kvalitet finns att köpa från lokala cykelhandlare när man väl har råd med det.[/reklam]

Mekställ
Jag hade bättre tur! Klämman på mitt CO-ställ och ena foten sprack efter några veckor. Gick ju att leva med, men när "hävstången" också lossnade fick jag en bra ursäkt att skaffa ett ultimate!

...nånting-80 heter det och kostade 1900:- (betalt idag) och är helt underbart!

Flexar lite när man hänger en 23kg maskin från sadelstolpen, men det är inte min cykel, så det kvittar... :)

Mekställ
Fan, Julas ställ droppar jag för min hoj väger över 18 kilo.
å Biltemas e sånt där krångligt skit.

Julas ställ såg fint ut om inte de vart för max belastning 18 kilo.

Mekställ
Tack för alla synpunkter och jag ska nnog helt klart prova ett från co.

Jag är lyckligt lottad med en stor källare som jag har som "cykelverkstad" så om det är besvärligt att fälla ihop gör inte så mycket.

Ta det lungt/

Mekställ
Jag var nere på CO och såg att det kommit in ett nytt mekställ nu. Det nya stället har ihopfällbara ben och är rött! Kostar 695:- och ser robust ut. Hittar inte stället på deras web.
/Erik

Mekställ
Ecke skrev:
> Jag var nere på CO och såg att det kommit in ett
> nytt mekställ nu. Det nya stället har ihopfällbara
> ben och är rött! Kostar 695:- och ser robust ut.
> Hittar inte stället på deras web.
> /Erik

Är det med klamma som man sätter runt ramen osv?

Mekställ
Deimos skrev:
-------------------------------------------
> Är det med klamma som man sätter runt ramen
> osv?
>

Japp, en klamma. Om jag såg rätt så var det en "skruvklamma", alltså ingen "snabbklamma" som man kan se på de dyrare ställen. En liten verktygshylla fanns det också.
/E

Mekställ
Såhär ser samma mekställ ut som nu säljs på CO:
50400701013.jpg

50400701013_2.jpg

50400701013_3.jpg

50400701013_4.jpg

Ser prisvärt ut för 695 pistoler!
/E

Mekställ
klamman har fått nya grövre gängor. Den gamla fick gängpaj ganska lätt. Nackdelen med den nya är väl isf att det är svårt att hitta rundstång med sån gänga =)

Mekställ
Rikard: det är inte gängorna du ser utan fjädern till klamman. Sen tror jag att anledningen till att det blir gängpaj är undermålig kvalitet på stålet. Våra ersättningsdelar har hållit bättre.

Tycker den nya ser vinglig ut. Skeptisk.

Tillbaka
Topp