mektabbar

SuperApe

Aktiv medlem
mektabbar
Sökte på mektabbar med någon sådan tråd fanns inte!

Jag ville nämligen ha lite tröst då min senaste mektabbe uppdagades för ca 1 timme sedan. Jag hade beställt en tvåväxlad framväxel isf för en treväxlad. Så nu sitter man här och hoppas på lite goodwill från cyclecomp.com Jag beställde framväxeln redan i höstas och bytesrätten är long gone. :-(

Det kanske inte är någon renodlad mektabbe förresten. Då är väl incidenten när jag satte vevpartiet på fel sida en sådan. Jag drog fast den för kung och fosterland bara för att sedan lite småsvettig upptäcka att något var fel... bara att göra om. Detta skedde för 3 timmar sen. :-)

edit: tangentsnubbel

Senast redigerad av en moderator:

Drifter

Aktiv medlem
mektabbar
Kanske är dags att sova då, hehe=) Tänka först, handla sedan, tänka först, handla sedan=) Alla har vi nog gjort någon mektabbe eller flera...

De där förbaskade stagen till vissa kedjeskydd som man fäster innanför vevlagret är en klassiker att vända åt fel håll, eller rentav glömma bort. När sedan skall montera kedjeskyddet efter att man skruvat dit vevpartiet och man märker sin tabbe blir man ganska less.

/Erik

Anders G

Ny medlem
mektabbar
Det värsta var nog när jag skulle serva en framgaffel och glatt plockade ner den i molekyler utan att kolla så noga hur allt skulle sitta. När jag sedan skulle sätta ihop den igen var jag säker på att allt kom rätt. Men gaffeln fungerade inget vidare, den sjönk ihop några centimeter utan motstånd för att sedan bli stel. Tror att jag plockade isär och ihop den två gånger innan jag fattade att jag vänt en del åt fel håll. Då var jag ganska trött på att meka. Gaffeln mår iaf bra idag:-)

Wilier

Aktiv medlem
mektabbar
Mektabbe delux. När jag helrenoverade min RS Mag21 SL Ti satte jag dit fel busningar (fick faktiskt fel från hallman men borde kanske märkt det) och efter en månads körning så var gaffelbenen så illa skavda att det började läcka olja. Tilläggas bör att jag tom gått en kurs i RS Mag 21 renovering hos Hallman så jag borde inte syndat på detta sätt.

museew

Ny medlem
mektabbar
Jag tyckte det var ganska pinsamt när jag satt och funderade varför det inte gick så bra att bygga hjul av 28-hålsnav och 32-hålsfälg. Ekrarna räckte liksom inte till.

mytomspunnen

Aktiv medlem
mektabbar
Bästa jag har gjort gjorde jag tillsammans med oxr. Vi skulle ha av ett vevlager på en gammal kärringhonda med smidda vevar. På dessa vevlager är själva vevlagerskålarna gängade in i ramen. Vad vi INTE tänkte på är att de är gängade åt motsatt håll mot vad ett modernt cartridge-vevlager är. De satt som bara f*n tyckte vi och tog i mer och mer med allt större tillhyggen. Tillslut var STORA rörtången framme och vi båda hängde/ryckte och slet i tången allt vad vi hade och PANG. Vi hade dragit skålen så hårt åt fel håll att vi spräckte lagerskålen!!
Sedan sa oxr de magiska orden: -Jag tror jag har en sådan skål ligger nånstans...

kevlar

Aktiv medlem
mektabbar
Mitt styrlager är ett helvete att ha att göra med, tjommen som drog ihop det första gången lyckades få in en packning i nedre lagerbanan så den är lite halvsne. Ja jag har letat efter kulor på en grön nålfiltsmatta, inget att rekommendera.

Skruva på styrstammen mikroskopiskt snett har jag också gjort vilket resulterade i en intensiv värk i högeraxeln eftersom styret var för snett.

Dock har jag aldrig behövt gå till en riktig mek för att styra upp nåt jag lyckats göra fel, än iaf...

mektabbar
Tja...slet i vad jag uppfattade som en evighet med att kränga på däcket på mitt sprillans racer hjul. Efter sju sorger och åtta bedrövelser låg iallafall däck och slang på och jag börjar glad i hågen att pumpa...Med en smäll (bokstavligt talat) kom jag på att jag glömt fälgbandet. Inte så dyrt men en törn i självförtroendet plus glädjen att få kränga av och på däcket igen.

Har även shimsat på fel sida av bromsoket och på så sätt dragit sönder alla shimsen...suck!

//Erik

rikard

Aktiv medlem
mektabbar
Bäst hitintills är väl buddha som lyckades bonda en damsugare med en gaffel. Men det får han berätta om själv. Han gjorde det så bra att jag gick och småfnissade i flera timmar efteråt.

/rikard

Calle F

Ny medlem
mektabbar
Heklacykel ca -93. Stolt ägare ska hämta sin MYCKET dyra nya mountainbike. Kastar sig givetvis ut på gatan för en första provtur men kommer tillbaka genast och tycker den är konstig att köra. "Nån" (Gissa vem...) hade monterat ena veven ett kvarts varv fel. Lätt fixat, om än rätt fånigt. Efteråt sa jag till butiksägaren Binni att det var synd att jag inte hade råkat montera andra veven fel på likadant sätt så ingen hade märkt nåt. Den gick han och funderade på en bra stund... :D

mektabbar
Har inte tabbar mig så mycket vid cykelmek än, faktiskt. Värst är nog att fylla bodyn med tjockt kullagerfett och sedan undra varför kedjan slackar när man slutar trampa :)

Det värsta jag sett var i Åre tidigare i somras:

jomperMek.jpg

Här är videon på 5, långsamma MB också: http://thetnt.no-ip.org/cykling/misc/jomperMek.AVI

:-D

Hörde dock talas om någon som tagit olivolja till sina skivbromsar istället för mineralolja...

Calle F

Ny medlem
mektabbar
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hörde dock talas om någon som tagit olivolja till
> sina skivbromsar istället för mineralolja...

Funkade det? :D

mytomspunnen

Aktiv medlem
mektabbar
the_TnT Skrev:
> Hörde dock talas om någon som tagit olivolja till
> sina skivbromsar istället för mineralolja...
>
Hade en polare som när det begavs sig körde sin crescent compact (moppe) på majsolja istället för motorolja. Anledningen till att han gjorde så var att det luktade popcorn när man körde (plus att han inte var så rädd om moppen)...

rikard

Aktiv medlem
mektabbar
the_TnT Skrev:

> Det värsta jag sett var i Åre tidigare i somras:

Det där är väl jomper???? Vad gör han? och varför????

/rikard

mektabbar
rikard Skrev:
> Det där är väl jomper????

Japp.

> Vad gör han?

Mekar :)

> och varför????

Vevlagret var slut (ISIS, någon?) och ingen hade rätt verktyg, han ville inte vänta tills Dr. Spoke öppnade sitt mektält dagen efter heller. Fast han hamnade där tillslut ändå ;)

Rippa

Ny medlem
mektabbar
"han ville inte vänta tills Dr. Spoke öppnade sitt mektält dagen efter heller. Fast han hamnade där tillslut ändå ;)"

För eller senare hamna vi alla där med skammen.

Leo

Ny medlem
mektabbar
Inga värre "mekaniska" mektabbar, men när jag bytte bromsslangar till vintercykeln så råkade jag putta omkull Dot 5.1 bromsvätskeflaskan på hallgolvet. Några deciliter frätande bromsvätska rann ut, som tur var så var det plastmatta och inte trägolv under... :-P

/Leo

oxr

Aktiv medlem
mektabbar
Jag brukar göra det mesta två gånger. Ett typiskt exempel: När jag renoverade bodyn och stolt satt ihop den så låg det kvar 3 shims på bänken. Bara att riva och börja om igen...

Eric W

Aktiv medlem
mektabbar
Hehe , jag och Anton/KOna_kiD har tagit i sär en väldigt massa saker. Nästan varje gång har vi fått en bricka eller en skruv eller något över. Ändå har grejorna funkat bra efteråt... Konstigt =).
Men ju mer man mekar ju mer lär man sig!

iMats

Aktiv medlem
mektabbar
1) För många år sedan då jag skulle lossa dom hårt åtsittande pedalerna tänkte jag mig inte riktigt för. Tog i uppifrån och ner vilket fick den effekten att när pedalen lossnade placerade jag handleden i storklingan. Jag hade tur och pulsådern höll men den var snyggt blottad.

2) Vis av erfarenheten i 1) är jag numera försiktig. För drygt ett år sedan skulle jag återigen lossa pedalen på drevsidan och stod på motsatta sidan. Jag vet inte riktigt hur jag gjorde eller hur det gick till men när pedalen lossnade körde jag pannan stenhårt i överröret och glasögonen gick i två bitar. Ont gjorde det också. Numera drar jag inte åt så hårt.

3) Hade precis bytt olja i framgaffeln och lite lagom förvirrat skulle jag känna lite på gaffeln. Hade dock inte skruvat på locket på ena sidan vilket resulterade i en snygg fontän av olja när jag tryckte till. Bromsbelägg, skiva och jag klarade mig men det blev lite blaskigt på golvet.

Tim

Aktiv medlem
mektabbar
jadå.. tabbar har man gjort men inga alvarliga hittils.. klipt av broms/växelvajrar utan att ha några hemma har hänt i tron om att ha nya liggandes i lådan när man bytt reglage... äh.. sånt händer.

man lär sig av sina misstag.

Calle F

Ny medlem
mektabbar
iMats Skrev:
> 1) För många år sedan då jag skulle lossa dom hårt
> åtsittande pedalerna tänkte jag mig inte riktigt
> för. Tog i uppifrån och ner vilket fick den
> effekten att när pedalen lossnade placerade jag
> handleden i storklingan. Jag hade tur och
> pulsådern höll men den var snyggt blottad.
>
> 2) Vis av erfarenheten i 1) är jag numera
> försiktig. För drygt ett år sedan skulle jag
> återigen lossa pedalen på drevsidan och stod på
> motsatta sidan. Jag vet inte riktigt hur jag
> gjorde eller hur det gick till men när pedalen
> lossnade körde jag pannan stenhårt i överröret och
> glasögonen gick i två bitar. Ont gjorde det också.
> Numera drar jag inte åt så hårt.

Sånt gör man ju vad man än skruvar på. En kompis skulle ta bort ratten på sin gamla Volvo. Han lossar alltså muttern helt, tar ett ordentligt tag i ratten och tar i så mycket han orkar. Han hinner tänka "det här är nog inte så smart" innan ratten lossnar och nästan knockar honom. Man ska nog bara släppa på mutter/skruv men lämna den på plats. Bra tips vad man än sätter verktygen i för övrigt :)

oxr

Aktiv medlem
mektabbar
Okej, en till. När man ska lossa styre/styrstam från gaffelröret ska man ta det lite försiktigt om man drar rakt uppåt så att man inte har ansiktet i vägen. I synnerhet om det sitter hårt och man tar i kan det bli tokigt när styrstammen med hård kraft slår i mellan haka och underläpp. Det tog en vecka att läka på utsidan, två på insidan.

Buddha

Aktiv medlem
mektabbar
rikard Skrev:
> Bäst hitintills är väl buddha som lyckades bonda
> en damsugare med en gaffel. Men det får han
> berätta om själv.

Mmm.....
Vet inte hur man länkar till ett stycke i en annan tråd, så jag får väl citera mina egna inlägg i Apex-tråden;

Har någon monterat styrlagret på orginalgaffeln än?
I nederkant på styrröret brukar det ju expandera en aning i diameter så den nedre lagerbanan pressas fast. På denna gaffel är det mera som en hylsa med en skarp kant. Ska lagerskålen bara vila mot kanten, eller tvingas ner över den? Känns som man kommer göra skrot av den om den tvingas dit.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Okej? Hmm...får nog försöka hitta ett rör att trä över styrröret och banka på. Slår man med hammaren + en mejsel lite vackert på ena sidan, så lossnar det på den andra, osv...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
He, he! Hittade ett gammalt dammsugarrör i källaen. Trädde på lagerskålen, röret och bankade... nu sitter lagerskålen nästan hela vägen ner och dammsugarröret har kilat fast sig mellan störrört och lagerskålen! Tjo-fucking-hoo! Värsta långgaffeln, om jag bara kan komma på hur jag ska sätta fast styret... =/
Dammsugarröret e väck.
Filade ner kanten lite, fettade in en aning å pressade på så gott det gick såsom rikard tipsade om. Sitter inte helt på plats, det fattas ca 2 mm, men det får duga så!

Berätta gärna om ni misslyckades... ;)

ED; Skit! Det funkar inte. Klonk, klonk, klonk...

Sen hade vi ju den lilla fadäsen med DOT 5.1 som fick för sig att att käka lack på furugolvet, men det inlägget fösvann som tur var i Happy-kraschen... =)

Calle F

Ny medlem
mektabbar
Kopierar nåt jag skrev i en annat tråd ett tag sen:

"Om jag minns rätt var det en av hans(Steven på Gröna Budet) Curtlo-ramar (kanske en Salsa) som jag på Heklacykel skulle rensa vevlagerhylsorna på och gängtappen gick så lätt av den skar totalt fel. När jag kollade så hade jag fått fel gängtapp av nån och korsskurit gängorna men vevhylsan var så mjuk att det inte gjorde nåt motstånd nästan. Binni fixade till det för jag blev för skakis för att fortsätta... :)"

Det där är det värsta jag har gjort med en cykel, helt klart. Ramen var iofs det absolut mjukaste i stålkvalitet jag nånsin har råkat ut för men det är ju ingen ursäkt för att inte kolla så man har fått rätt gängtapp.

C

cal

Guest
mektabbar
Buddha, du tar ju hem den här tråden helt klart! =D

Hoppas det gick bra med parkettgolvet. Det går ju alltid att lackera om i alla fall.
När man mekar med DOT-vätska är det alltid bra att ha en kanna vatten till hands.
Spiller man på lacken (bilen) eller på parkettgolvet (vardagsrummet) så är det bara
att svepa ut vatten över bromsvätskan som då späds och blir ganska ofarlig. Sedan
kan man torka upp i lugnan ro. Börjar man torka upp ren bromsvätksa med en trasa
torkar man effektivt bort glansen i lacken (billack som golvlack).

Men man får ju passa sig så att man inte slabbar med vatten på bromsarna för då
är det bara att byta bromsvätska i systemet på en gång.

Buddha

Aktiv medlem
mektabbar
cal Skrev:
> Buddha, du tar ju hem den här tråden helt klart!
> =D

He, he! En baggis!

> Hoppas det gick bra med parkettgolvet.

Sådär..

> Det går ju alltid att lackera om i alla fall.

..eller locka sambon med presenter. ;)

> När man mekar med DOT-vätska är det alltid bra att
> ha en kanna vatten till hands.
> Spiller man på lacken (bilen) eller på
> parkettgolvet (vardagsrummet) så är det bara
> att svepa ut vatten över bromsvätskan som då späds
> och blir ganska ofarlig. Sedan
> kan man torka upp i lugnan ro.

Det ska jag ha i åtanke när jag har samlat mod å ska fylla på systemet. Snart så.

> Börjar man torka upp ren bromsvätksa med en trasa
> torkar man effektivt bort glansen i lacken.

Jasså? *Host, host*

> Men man får ju passa sig så att man inte slabbar
> med vatten på bromsarna för då
> är det bara att byta bromsvätska i systemet på en
> gång.

Åh neej! Inte igen..

Harry1

Ny medlem
mektabbar
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!

först tänkte jag: "varför i helvete skulle man få en utskällning av drSpoke??"

the_TnT gav mig svaret :) varför misshandla ett vevlager sådar?.. varför ens komma på tanken?

haha

Stisse

Ny medlem
mektabbar
Buddha:
Meka mer!! Även om det kostar dig svett, dammsugare och furugolv så ger det oss andra så mycket mera :)
Som sagt: Who dares wins. Man lär sig av sina dum-mek, och av det blir man bättre.

En egen då:
Motorcykel, RD 350 YPVS. Denna lilla fantastiska avgasrulle kallad YPVS käkade o-ringar i en rasande fart då jag hade ett litet glapp i rullen och ett litet högre effektuttag än vad hojen var tänkt för (sköna blårykande tvåtaktshästar).
Jag beställde en sats från Japan via Yamaha-delaern i stan. Lång, lång väntan innan lyckan kom i form av en påse med 6-7 o-ringar för 500 spänn. Sen skulle man meka då. Utan Haynes manual - liksom, hur svårt kan det vara? Man är ju snart ingenjör...(pluggade då på Chalmers).
Men sen mekar man som sagt som Svenska Kocken i Mupparna..."Huuurdi-buuuurdi" samtidigt som man slänger grejerna över axeln i ren lycka över att man får isär någonting.
När jag äntligen är klar en dag senare startar jag upp hojen. Det ryker, pyser och läcker allmänt illa från YPVS-trakten. :( Såg då en liten extra påse i påsen, med några o-ringar till. De skulle nog sitta någonstans.... Då jag demonterar grejerna igen (+ en dag till) för att få på de kvarvarande o-ringarna så går ju givetvis de redan utbytta o-ringarna i bitar under själva demonteringen. DOH! Det var bara till att be mc-nasaren i stan att ringa Japan igen... Köpte sen en mek-handbok med sprängskisser och artikelförteckning.

// PeLU

Calle F

Ny medlem
mektabbar
Stisse Skrev:
> Buddha:
> Meka mer!! Även om det kostar dig svett,
> dammsugare och furugolv så ger det oss andra så
> mycket mera :)
> Som sagt: Who dares wins. Man lär sig av sina
> dum-mek, och av det blir man bättre.
>
> En egen då:
> Motorcykel, RD 350 YPVS. Denna lilla fantastiska
> avgasrulle kallad YPVS käkade o-ringar i en
> rasande fart då jag hade ett litet glapp i rullen
> och ett litet högre effektuttag än vad hojen var
> tänkt för (sköna blårykande tvåtaktshästar).
> Jag beställde en sats från Japan via
> Yamaha-delaern i stan. Lång, lång väntan innan
> lyckan kom i form av en påse med 6-7 o-ringar för
> 500 spänn. Sen skulle man meka då. Utan Haynes
> manual - liksom, hur svårt kan det vara? Man är ju
> snart ingenjör...(pluggade då på Chalmers).
> Men sen mekar man som sagt som Svenska Kocken i
> Mupparna..."Huuurdi-buuuurdi" samtidigt som man
> slänger grejerna över axeln i ren lycka över att
> man får isär någonting.
> När jag äntligen är klar en dag senare startar jag
> upp hojen. Det ryker, pyser och läcker allmänt
> illa från YPVS-trakten. :( Såg då en liten extra
> påse i påsen, med några o-ringar till. De skulle
> nog sitta någonstans.... Då jag demonterar
> grejerna igen (+ en dag till) för att få på de
> kvarvarande o-ringarna så går ju givetvis de redan
> utbytta o-ringarna i bitar under själva
> demonteringen. DOH! Det var bara till att be
> mc-nasaren i stan att ringa Japan igen... Köpte
> sen en mek-handbok med sprängskisser och
> artikelförteckning.

Sånt händer ju dom bästa. Vi köpte en renoverad 1700cc Ford V4-motor till en av SAAB:arna av en riktig pedant och verkstadsmekaniker. Tyvärr hade han glömt att brotcha balansaxellagren så efter ca 500-600 mil så skar dom med ett tjut som hade gjort en psykstörd gris avundsjuk. Vi lyckades hanka oss hem men sen var det inggen bra motor mer. Snett och vint det mesta.

oxr

Aktiv medlem
mektabbar
Balansaxellagren... Jag lyckades gasa sönder mina, tror jag. Blev stående på motorvägen fyra mil hemifrån för att motorn plötsligt började låta väldigt underligt och hela bilen vibrerade. Fiberdreven i motorn hade inte ett kugg kvar upptäckte jag sen när jag började plocka isär motorn. Fick tag på nya begagnade drev och bytte. Det höll en kilometer...

robbanf

Ny medlem
mektabbar
Att tappa verktyg på ramen så den blir bucklig är lite onödigt och klantigt. Att köra sönder den i skogen är lättare att acceptera... Annars har jag inte gjort så många tabbar. Stått och dragit pedaler och vevlager åt fel håll mest.

/ Robban

Kneecap

Aktiv medlem
mektabbar
ett antal mektabbar har man juh gjort i sina dagar men grövsta tror jag var när jag monterade ihop en Specialized Enduro och glömde kolla skivskruvarna en extra gång... tar ett varv på parkeringen utanför butiken, ska stanna lite snyggt innan jag tar in hojen igen..
fuck!! gaffel, bromsar, skivor och nav åt helvete.. två nya hayes-ok, en ny manitou x-vert dc, och två nya nav senare, fick vi hojen säljbar igen.. chefen jublade inte av lycka direkt..

gjorde en liknande miss på min egna hoj när jag glömde en skruven på min hayesbroms fram.. hinner fem meter innan skivan är vikt på mitten..

Thomas

Aktiv medlem
mektabbar
Hehe, kul att läsa att fler än jag gör bort sej med verktyg (tummen?) mitt i handen.

Lyckades skaffa mej en liten blåtira runt högerögat i onsdags förra veckan. Stannade kvar efter jobbet och skulle meka lite med Volvon, bromsoket vänster bak kärvade så jag tänkte motivera oket lite grann så livslängden skulle öka. Allt gick bra tills jag skulle dra åt bromsoket. Fick inte plats med spärrskaft och hylsa så jag tog fram en fast ringnyckel/u-nyckel (16mm) och skulle dra åt. Svårt när man har raka armar in i hjulhuset och kroppen utanför. Sticker in huvudet och hittar ett "bekvämt" läge med ryggen mot hjulhuset. Drar för kung och fosterland (nåja, det är kanske inte så mycket med mina klena armar) när ringen på skruvskallen glider av och jag slinter med verktyget. I en hastig rörelse fjädrar mina armar ihop och helt plötsligt känner jag kallt stål på undersidan av ögat och upplever olustkänsla av att ögat trycks in och upp. Sitter med U-delen av den fasta nyckeln i ögonhålan nån tiondels sekund innan jag sliter ut den. Tur att ögat är så flexibelt och mjukt så det flyttar på sej när det råkar ut för en liten smäll. Det var nog det klumpigaste jag gjort i år. Det gav mej ett ömt öga med ganska röda blodkärl och en fin blåtira runt högerögat. Men inget gick sönder, tack o lov. Jösses vad dum jag kände mej...

Har klantat mej en hel del med cyklarna men efterom jag har nästan underhållsfria cyklar så var det ett tag sen och minnet är smörjt med teflon så kommer jag inte på det nu.

Levin

Ny medlem
mektabbar
Min största mektabbe var när jag skulle banka fast en metallbrickan som skulle sitta på gafflen. Använde en hammare och ett träblock men inga hörselskydd, så jag åkte på tinnitus :( Det var jävligt pissigt.

Mr Handley

Ny medlem
mektabbar
Tror det var på Parktools meksite dom har tipset att man skall lägga upp kedjan på största klingan fram, just för att undvika kroppsskador när man drar av pedalerna.

Synd att jag inte läste det innan jag drog lillfingerknogen i klingan, i ungegär samma situation som iMats. Skulle "bara" fetta in pedalgängan innan vi stack ut. Hela knogen blev snyggt och rent flådd :( I efterklokhetens tecken så borde jag nog besökt sjukhus och fått det sytt. Men vi skulle ju ut och cykla så jag häftade ihop det med cyanoakrylat och förstärkte med lite tejp. Det höll för 4 timmars härlig stigcykling, men jag var lite trött i handen ett par dagar efteråt.

Calle F

Ny medlem
mektabbar
Fast det galnaste jag har sett gjorde jag inte själv. Vid en av lördags-"träningarna" på Hellas tidigt 90-tal dök det upp en ny kille. Hyfsad hoj, trevlig människa och körde helt OK. Efter en stund far han dock förbi mej tokfort i en backe och jag ser att nåt är fel men kan liksom inte fatta först vad som inte stämmer i bilden. Sen inser jag att framhjulet står still och däcket rullar som vanligt. Han hade använt motorolja för att få dit ett motsträvigt däck, så däcken släppte medan hjul och slang stod still. Han försvann ut i skogenmn i en j-la fart men slog sig inte i varje fall :D

Nästa gång han döck upp hade han gjort knutar på växelvajern och det gick till slut upp för oss att han nog var rätt knäpp i övrigt också, men alla fick ju vara med på turerna fast han la av efter några gånger till :)

SuperApe

Aktiv medlem
mektabbar
Jaha, dags igen. Ingen större tabbe men ändå en tabbe lik förbaskat. Monterade i kväll "vinterdäck" på min Surly Crosscheck. FFF, FattiesFitFine står det ju på kedjestaget så jag köpte ett par WTB Nanoraptor 2,1. Hade naturligtvis inte en endaste tanke på att de INTE skulle passa. Men det gör de inte. Sent omsider läser jag på Surlys hemsida: "Fatties Fit Fine(FFF) stays and our beautiful slope-crowned custom fork provide room for tires up to 700x45 with mud and fender clearance."

MÖG!

2,1" är fler än 45 mm.

lleberg

Aktiv medlem
mektabbar
Jag skulle lackera ramen på min street/trial-enhjuling vit.. http://enhjulingsfolket.se/uploaded/trialuni.jpg

Tyckte det var ett kul projekt, jobbar på järnaffär med fullt sortiment från alcro, och jag har 30% rabatt så det skulle ju bara vara kul. Jag köpte våtslippapper, grundfärg, högblank vitfärg och klarlack och munskydd, hur smidigt som helst.

Satt mig på en bänk på gräsmattan och började slipa ramen, "Det här gick ju smidigt!" täntke jag efter några sekunder, och sådär 15-20 minuter senare så var ramen stålren, skitbra! Tvättade av, hängde upp i garaget, grundade några varv, åt middag, lackade vit, väntade några timmar till, klarlackade, allting gick prima.
Dagen efter så var jag jävligt otålig, det stod på burken att dne skulle härda 2 dygn eller så, jag tänkte att jag kan ju pilla lite klistermärken så länge, för den kan ju inte vara helvit, fäster en liten papperslapp med tryck på benet med vanlig tejp, det får sitta en stund, vänder och vrider och testat olika saker..
När jag tar bort tejpen så faller en 5*1cm stor färgflaga bort, för att blotta stålet, detta kändes lite bräckligt, jag fingrade lite till och vips så var det lite färg på golvet.

Vi gör det igen, våtslipa, tvätta med vatten, torka härma med varmluftpistol för att den ska torka, tänker att det kanske var smuts osm var problemet förra gången, drar av den med lite etanol efter jag ahr hängt upp den, drar och hämtar färgen i källaren, skakar burken flitigt, och börjar spreja.
När jag kommer till 3e lagret så ser jag hur färgen till min fasa har börjat resa sig, så den är alldeles tagigg helt plötsligt på stora delar av ramen, satan. Försöker avbryts.

Vi gör det igen. Denna gången så våtslipar jag, tvättar med vatten och allrent, torka noga noga, låter stå coh självtorka ett bra tag, ingen sprit, lackar och allting går bra denna gång, och några klibbor blev det inte. ;)
Som om inte det var nog problem så fick mina fina svarta skateskor en äcklig gråton av grundfärgen i luften.

Och jag som valde bort pulverlackering pga att det skulle ta en dryg vecka sa dom, det tog 2 veckor innan jag kunde cykla på min cykel från att jag demonterade den. ;)

Topp