mektabbar

mektabbar
Man kan slarva med att dra åt sadelstolpsbulten, fast ändå lyckas med att få sadelstolpen att sitta ganska bra ändå. Tills man cyklar på stan sådär lite halvcoolt mellan rödljusen och så "Fuump!" sitter man på sadeln 25 cm längre ned. Ser sådär lagom slapstick ut när man helt plötsligt försvinner ett huvud ner. En jag känner har gjort så... (host, harkel, hrrmmm!) :)

mektabbar
En mektabbe jag sett är en som glömde dra fast en av trissorna på bakväxeln ordentligt och följdaktligen tappade den i skogen. Lite retfullt!

Inte en mektabbe, men fick bromsarna stulna en gång. Märkte inget förens jag skulle bromsa vid ett rödljus. Hände inte mycket alltså...

Jo, jag har glömt dra fast sadeln ordentligt i stolpe en gång. Så helt plötsligt pekade den nästan rakt upp. :)

mektabbar
Skulle justera bakbromsen och nu låser sig högergummit mot fälgen när jag bromsar hårt.
Jag gav det hela ingen tid liksom. Annars brukar jag fixa det utan strul.
Är det någon som har ett bra sätt att justera bromsgummin på system som Avid SD-5 ?

Jag accepterar tips som:
Byt till skivor för fan dumhue! ...men det är ju redan gjort så många ggr så något nytt vore kul.

Jag har sett en plastgrej man justerar med. Funkar den ?
Kort och gott korta praktiska tips.

...helst som pm så jag inte trasar sönder tråden helt här.

mektabbar
Mektabbe/rengöringstabbe
orkade inte ta av kassetten för rengöring utan sprayade avfettning rakt på...
stackars bodyn därunder krasmar och låter allmänt osmörjd numera

mektabbar
Jag skulle ta bort pedalerna på en lirares cykel i fredags, en satt snett iskruvad och båda var inte inskruvade max. Visade sig att han hade monterat den vänstergängade vänsterpedalen i högerveven och vice versa. Tur att jag har gängtappar för pedalgängor (9/16", R och L). Vänsterveven gick att rädda medans högervevens gängor är mer tveksamma :o).
"Va´då, är det olika gängor på pedalerna? Tyckte det gick lite trögt."

/G

mektabbar
Alldeles färskt:

De fule Evel Knievel-Ciao:en (moped) behövde lite jobb på centralstödet så jag gjorde två förläggningar. Eftersom jag höll på med cykelchopper-ramen parallellt så bestämde jag mig för att löda dit dom när gasen och grejerna ändå var kopplade. Om man nu har två identiska stycken på arbetsbänken bör man nog se till att komma ihåg vilken man värmde på sist. Det gjorde inte jag, och har nu bränt mig på bägge pekfingrarna och båda tummarna. Åhhh, så praktiskt... :D

En blåsa på ena pekfingret och ont i dom andra är ju nu ingen katastrof, men fan vad korkat gjort.

mektabbar
När jag hade byggt ihop ett hjul upptäckte jag att jag monterat vänsterekrarna i hålen för högerekrar - och vice versa - i fälgen . Det var bara att börja om från början efter 2 timmars jobb...

Framtida klantighet kommer att bli nån gång när man råkar göra en ekerkorsning över ventilen så att man sedan inte kan pumpa däcket. Jag vet att den dagen kommer...

mektabbar
Johan S skrev:

> När jag hade byggt ihop ett hjul upptäckte jag att jag monterat vänsterekrarna i hålen för
> högerekrar - och vice versa - i fälgen.

Den har man ju testat. Men jag har även provat att spiralekra ett radialekrat hjul genom att få ena sidans
ekrar ett hack fel.

Första fallet går ju att justera genom att bara flytta alla ekrar ett steg. Andra fallet genom att flytta ena sidans
ekrar ett snäpp osv.

Kanske inte 2h extra jobb men en halvtimme iaf.

mektabbar
Calle F skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast det galnaste jag har sett gjorde jag inte
> själv. Vid en av lördags-"träningarna" på Hellas
> tidigt 90-tal dök det upp en ny kille. Hyfsad hoj,
> trevlig människa och körde helt OK. Efter en stund
> far han dock förbi mej tokfort i en backe och jag
> ser att nåt är fel men kan liksom inte fatta först
> vad som inte stämmer i bilden. Sen inser jag att
> framhjulet står still och däcket rullar som
> vanligt. Han hade använt motorolja för att få dit
> ett motsträvigt däck, så däcken släppte medan hjul
> och slang stod still. Han försvann ut i skogenmn i
> en j-la fart men slog sig inte i varje fall :D
>
> Nästa gång han döck upp hade han gjort knutar på
> växelvajern och det gick till slut upp för oss att
> han nog var rätt knäpp i övrigt också, men alla
> fick ju vara med på turerna fast han la av efter
> några gånger till :)
>
> -------------------------------------------
> För alternativtolkningar av ovanstående ansvaras
> ej. För psykosocialt och geografiskt beroende
> alternativtolkningar ansvaras ej heller.

Fan va bra !
HAHAHA !
Motorolja. omg.
Sån't SKA ju bara fastna på film. :)

mektabbar
Tabbar so far:

- Fyllmekat sönder en hel cykel. Fick göra om allting dagen efter
- Vänt gaffelbenen bakofram
- Våldat sönder ett LX nav med dåligt tålamod och fel verktyg
- Våldat sönder ett sprillans nav med dåligt tålamod och fel verktyg
- Fuckat upp ett hjul till oigenkännlighet när jag fick för mig att rikta det lite
- Slängde på en racerväxlare som inte drog tillräckligt med kedja - växelsallad och 180gradersvridning av INTEGRERAT växelöra på en sprillans ram
- Smält lagren till trissorna till bakväxeln. Tyckte det blev ett så roligt vinande ljud när man satte fart på dom i ca 30.000 rpm m.h.a tryckluft.
- Låtit Ville meka med min cykel

mektabbar
Ekfeldt skrev:
> HAHAHA !
> Motorolja. omg.

Folk använder olja på de mest energiska sätt:

En kompis till mig köpte på 80-talet sin första bil, en murrigt grön SAAB V4. En kväll ringer han mig och undrar hur svårt det där med vänsterbromsning borde vara att lära sig. För dom som inte är helt insatta i vänsterbromsning betyder det att man samtidigt som man gasar (rejält oftast) bromsar en aning för att bakhjulen ska släppa en smula och bakänden (på bilen...) ska hasa ut lite så framänden styr in bättre i svängen. Om man ställer chassit med lite hårdare fjädring fram men med relativt mjuk kränghämmare/returdämpning och tvärtom bak så kommer en framhjulsdriven bil (i bästa fall...) lyfta en smula på innerhjulet bak så det släpper mjukt och fint i bakänden. När man sen kliver på gasen ut ur svängen "sätter" sig bakhjulen sen fint och man karetar förhoppningsvis rätt väg ut ur svängen. Tyvärr är en standard SAAB V4 bilvärldens motsvarighet till en dartpil viktfördelningsmässigt och den kräver en viss "övertalning" för att inte på ren instinkt placera sig själv i träd, större stenar eller djupa diken. Dessa manövrar hade min kompis alltså misslyckats en "aning" med.

Han hade strax innan renoverat bakbromsarna och justerat in dessa så den berömda "bromsjusteringsskruven från helvetet" var åtminstone inte anledningen till att det inte funkade. Justerskruven är i sintrat material utan nåt som helst väderskydd. Den korroderar fast hårt oftast, endast enkelt borttagbar med slagborrmaskin. Det gick inte att lösa problemet på telefon så nästa dag tog jag en titt på det och kunde direkt konstatera att det var VÄLDIGT inoljat i dom där bakbromsarna. Han hade troligen försökt smörja handbromslänkaget genom inspektionshålet med oljekannan och naturligtvis dränkt backarna i olja vilket iofs ger dom oöverträffad livslängd, men noll bromsverkan. Oljan han hade använt såg inte allt för bra ut så jag gjorde ett försök att bränna bort den genom att speeda omkring som fan och försöka överhetta bromsarna med handbromsen. Detta gick inte så bra så vår bondskt sparsamme hjälte fick bita ihop och köpa nya backar. Det sved illa, jag lovar.

Med tiden lärde han sig dock och är numera en av de duktigaste mekar jag känner, långt bättre än t ex mig. Idag sysslar han bland annat med att bygga och ta fram delar till SAAB-växellådor. Söker man på "jörgen-låda" på t ex google får man några träffar. Det är väl just det han gjorde som är viktigt: att inte ge upp för att man misslyckas en smula utan istället lära sig och gå vidare. Själv gör jag ofta "misstag" eftersom jag vill lära mig nya grejer hela tiden och då går det fel ibland. "Felen" består väl mest i att nån idé helt enkelt inte var bra, och det man gjort får kasseras, men i processen dit har man oftast lärt sig nåt så bortkastat är det nästan aldrig.

:)

mektabbar
då vart det min tur att bidra till klanterierna...
skruva på lite nya prylar idag.. och hade cykeln upp o ner utan kedja.
böjjer mig ner snabbt för att plocka upp ett verktyg.. och SMACK sätter skallen med full fart mot storklingan. syns inte så bra på bilden.. men det är djupt. tur jag missade ögat iaf =) (fast när jag stängde bildörren innan jag han få in skallen vart aningen klantigare ;P)

Bilagor

• kugg i ögat.jpg
    kugg i ögat.jpg
    12.2 KB · Besök: 137
mektabbar
Det där ser ju nästan lika snyggt ut som det jack jag lyckades skaffa mig vid ena ögonbrynet när jag slant med ett järnspett :-) (skulle bända på ett band på en bandvagn i lumpen). Kanske lite ot men det var ju iaf en tabbe som gjordes under ett försök att meka

ps. fick en skaplig hjärnskakning också, så jag fick vara ledig resten av dagen.

mektabbar
En dags ledighet från lumpen kanske det var värt ? ;)
får mig att tänka på när jag skulle skruva bort en ventil till ett system(kommer inte ihåg vad) på fartyget jag gjorde lumpen på. vad jag inte visste var att den delen av systemet var fortfarande trycksatt.. och när ventilen väl lossnade så gjorde den det med ett jäkla pang.. rispade upp huden vid tinningen och fortsatte rakt in i en tjock aluminiumplåt som den buklade djupt och nästan lyckades fastna i. Det kan man kalla att vara en millimeter från döden ;P

tabbarna är många men jag lever iaf ;P

mektabbar
Anders G skrev:
> Det där ser ju nästan lika snyggt ut som det jack
> jag lyckades skaffa mig vid ena ögonbrynet när jag
> slant med ett järnspett :-) (skulle bända på ett
> band på en bandvagn i lumpen). Kanske lite ot men
> det var ju iaf en tabbe som gjordes under ett
> försök att meka
>
> ps. fick en skaplig hjärnskakning också, så jag
> fick vara ledig resten av dagen.

Himla tur att du har hjälm nuförtiden Anders ;-)

mektabbar
orb skrev:
> får mig att tänka på när jag skulle skruva bort en
> ventil till ett system(kommer inte ihåg vad) på
> fartyget jag gjorde lumpen på. vad jag inte visste
> var att den delen av systemet var fortfarande
> trycksatt...

vad för fartyg var det då?.. nyfiken

Jag satte fingrarna i 220V två ggr när jag gjorde lumpen till sjöss. Inte så jävla smart.

mektabbar
Jag har satt en ståltråd i ett ojordat vägguttag och hållit i den med bara händerna. Behöver jag säga att dom undrade på dagis varför det plötslig blev så mörkti ett par rum? Proppen gick... :)

Det var på den tiden jag var ung och oförståndig, frågan är bara tillskillnad från när?

mektabbar
orb skrev:
> då vart det min tur att bidra till
> klanterierna...
> skruva på lite nya prylar idag.. och hade cykeln
> upp o ner utan kedja.
> böjjer mig ner snabbt för att plocka upp ett
> verktyg.. och SMACK sätter skallen med full fart
> mot storklingan. syns inte så bra på bilden.. men
> det är djupt. tur jag missade ögat iaf =) (fast
> när jag stängde bildörren innan jag han få in
> skallen vart aningen klantigare ;P)

Dags för:

0601080035xh.jpg

?

mektabbar
Kupa> sjömätare var det.. (Jacob Hägg).. faktiskt bästa jag "jobbat" med. och du?

kevlar> jo.. ska se om jag har någon skärbräda över ;)

Oskar_ > nä.. det blev ingen bash denna gången.. tar det när stålarna tittar in nästa gång =) blev nytt styre, styrstam, framväxel och mer ALU spacers istället.. ska inte ha någon smutsig carbon här inte ;P

mektabbar
Fred: Hjälm hjälper ju föga om den ligger hemma, såg du min snygga blåtira jag skaffade efter ett lyckat mekförsök men misslyckad provtur? Det blev ju faktiskt ett litet jack i pannan då också.

Hmmm... får nog sluta att slå i huvudet om det inte ska bli mer snurrigt därinne än vad det redan är;-)

mektabbar
En mektabbe ja gjorde var att..hmm..hahaa!! jag satte dit pedalerna på fel arm,
höger pedal på vänster arm o tvärtom, men de lustiga var att jag inte reagerade på att det gick trökt....När jag upptäckte de så blev jag förbannad o kastade skiffnyckeln i golvet som sedan studsade tillbaka
mitt-i-pannan...det blev ett ganska stort jack och det blödde rejält!!!=)

Ps: Det här var inte min cykel... :S

mektabbar
Det är så skönt att höra att andra drar sönder saker, har ju hänt ett par ggr.. fort och fel, sen kommer ångesten hihi

Dragit sönder gängerna i min ena vev för att jag glömde att ta bort en låsbricka, surt..

mektabbar
orb skrev:
> Kupa> sjömätare var det.. (Jacob Hägg).. faktiskt
> bästa jag "jobbat" med. och du?

Aha, den såg jag nog nån gång.. eller på bild i nån bok iaf. Jag åkte runt i en sån här:

Bilagor

• k21.jpg
    k21.jpg
    38.9 KB · Besök: 136
mektabbar
Hade hängt upp cykeln på ett mekställ, skulle fippla med styrstammen. Hade tagit av framhjulet, lossade styrstamsskruvarna, lossade skruven på topplocket(?). Gaffeln gled ur och landade på tån. Gjorde ont trots det var en dämpargaffel.

mektabbar
Klantade mig lite halvt igår. Jag tennspacklade överrör/sadelrör/kedjestags-"korsningen" på chopper-bygget och insåg precis när jag var klar att jag har glömt göra sadelfästet på det nu bakåtvinklade sadelröret. Just att det är bakåtvinklat kan nog rädda situtionen då det nu är ca 15 cm från platsen för sadelfästet till tennet, och jag borde kunna värmeavleda genom skruvstädet och komplettera med lite vattenkylning. Skitklantigt att skena iväg och inte tänka först i vilket fall :P

Senast redigerad av en moderator:
mektabbar
Verkar som jag gjort en mektabbe med fox rp3 dämpet,tog loss dämparen släppte sen ut luften och börja skruva loss bodyn, istället för att haft den kvar på hojen släppt ur luft och gungat full slaglängd några ggr sen åter släppa ur luft..
Jävlars vad det small!
Blir till att ragga upp ny oringsats nu

Vilken smaskig smäll,jag behöver några öl nu :/

Senast redigerad av en moderator:
mektabbar
Hej !

Fick hem min nya cykel, då inte bakväxeln växlade rent bestämde jag mig för att fin schystera den lite. Efter lite fixande skulle jag kolla så allt funkade som det skulle, cykeln satt fast i mekstället och jag växlade med högerhanden medans vänsterhanden snurrade på pedalerna och ögonen tittade på bakväxeln... då händer det... känner hur tummen på handen som snurrar på pedalen fastnar mellan stora klingan och fram-"växelföraren"... och ett fint härligt ljud som bäst kan illustreras som att sätta kniven i en sån där tjock-korv uppstår... aj aj... blodet sprutade hej villt...
Finns fortfarande lite blod-stänkt på väggarna som ständig påminelse om vart man inte ska ha tummen.

/ Joakim

mektabbar
roefv skrev:

> Finns fortfarande lite blod-stänkt på väggarna som
> ständig påminelse om vart man inte ska ha
> tummen.
>
> / Joakim

Uppenbarligen är det bättre att ha tummen mitt i handen...

/Johan

mektabbar
Dags för trådskaparen att krypa till korset. Igen.

Dags för nytt vevlager. Hur svårt kan det vara?
Fram med grejorna och en öl, det fredag och solen skiner. Slurk. Ut med det gamla och usch så det såg ut! Ett billigt fyrkantscampa. In med det nya, ett billigt shimano xt. Slurk. Det var värst så trögt det var att skruva i. Sluuurk. "Säker de där kineserna som inte kan gänga. Eller så är det spagettigubbarna som latat sig." Men jag har gymmat lite och är hyfsat stark. Sörpel. Klart.

Men...
oj.

När hylsan på andra sidan ska på märker jag vem det är fel på. Nämligen mig. Jag har dragit in lagret snett. Det var inte bara mitt fel såg jag snabbt. Mekstället från feltema är inte optimerat för vevlagerbyten. Hylsan hade tagit emot plastgrunkan som vevhuset vilar på och därför blivit sneddraget eftersom "underdelen" inte följt med in. Slurk.
Svettigt nu. Storslurk. Såg sedlarna flyga i väg i världens fart. Inget cykla på Surlyn på ett tag. Tröstslurk. I bästa fall skulle det väl gå att gänga om vevhuset. Kanske, vad vet jag. Slurk igen. Allt detta för att jag klantat mig. Igen.

Drog av den och testade igen och med största möjliga försktighet gick det vägen! Så vitt jag kan se nu iaf. Nöjdslurk! Måste köpa en bult till vevpartiet innan jag får på alla grejerna.

Är det någon som har någon teori om vilka skador som blivit och om det ens kommer att märkas? Kanske genom att gängorna försvagats och börjar glappa.

mektabbar
Det kan inte vara så att det är detta som orsakar problemet? ;)

SuperApe skrev:
> Dags för trådskaparen att krypa till korset. Igen.
>
>
> Dags för nytt vevlager. Hur svårt kan det vara?
> Fram med grejorna och en öl, det fredag och solen
> skiner. Slurk. Ut med det gamla och usch så det
> såg ut! Ett billigt fyrkantscampa. In med det nya,
> ett billigt shimano xt. Slurk. Det var värst så
> trögt det var att skruva i. Sluuurk. "Säker de där
> kineserna som inte kan gänga. Eller så är det
> spagettigubbarna som latat sig." Men jag har
> gymmat lite och är hyfsat stark. Sörpel. Klart.
>
> Men...
> oj.
>
> När hylsan på andra sidan ska på märker jag vem
> det är fel på. Nämligen mig. Jag har dragit in
> lagret snett. Det var inte bara mitt fel såg jag
> snabbt. Mekstället från feltema är inte optimerat
> för vevlagerbyten. Hylsan hade tagit emot
> plastgrunkan som vevhuset vilar på och därför
> blivit sneddraget eftersom "underdelen" inte följt
> med in. Slurk.
> Svettigt nu. Storslurk. Såg sedlarna flyga i väg i
> världens fart. Inget cykla på Surlyn på ett tag.
> Tröstslurk. I bästa fall skulle det väl gå att
> gänga om vevhuset. Kanske, vad vet jag. Slurk
> igen. Allt detta för att jag klantat mig. Igen.
>
> Drog av den och testade igen och med största
> möjliga försktighet gick det vägen! Så vitt jag
> kan se nu iaf. Nöjdslurk! Måste köpa en bult till
> vevpartiet innan jag får på alla grejerna.
>
> Är det någon som har någon teori om vilka skador
> som blivit och om det ens kommer att märkas?
> Kanske genom att gängorna försvagats och börjar
> glappa.

Nä, men.. Mitt vevlager blev indraget snett och fel några ggr pga gamla gängor och lite klanteri. Sen när väl allt satt bra så körde jag nån månad, och en dag så glappade allt jättemycket. Visade sig att det hade lyckats hoppa snett när jag använt det? Skruvade ur, skruvade i rätt, och har aldrig haft problem med det efteråt. Inget mer glapp, sitter hur bra som helst, trots att mina gängor borde vara ganska misshandlade. Men jag kanske hade tur?

Någon mer vetenskaplig förklaring får nån annan stå för.

mektabbar
När jag skulle bygga ihop mitt trial (387mm?) hjul efter fälglackering.. min tidigare erfarenhet va att spänna och rikta hjul litegrann på känn sådär..

Det gick bra förrutom på 2 saker.
När jag hade satt dit 3 "grupper" så märker jag att ventilhålet sitter olägligt.. tänker en sekund, tar bort alla motgående ekrar och vrider fälgen så ekrarna pekar åt andra hållet,, phu!

Senare när jag har fårr dit 32 av 36 ekrar så kommer jag fram till att sista korsen ligger åt fel hårr, ekrarna ser böjda ut.. kollar på ett annat hjul och mycket riktigt..
I brist på bättre lösning så lossar jag ekerparen ett i taget och vrider dom runt varann..
Sen åker alla på plats och jag kan börja spänna..

Grymt enerverande :P Särskillt då ekrarna kändes lite långa och jag inte ville repa min fina vita dx32!

Tillbaka
Topp