[Mektabbe] Kommer min Pike att överleva?

Shrue

Aktiv medlem
Efter att jag hade av ytterbenen på min Pike så lyckades jag dra liiite för hårt när jag monterade tillbaka dem. Resultatet ser ni på bilderna nedan. Lösningen antar jag är att försiktigt borra ur / gänga och dra ur den del som sitter fast, köpa en ny och montera. Men frågan är om gaffeln går att använda i sitt nuvarande skick? Höjde trycket i gaffeln och pumpade några gånger utan att den läckte någon olja.

Vad hade ni gjort i denna situation?

Photo16-07-16215433.jpg

Photo16-07-16215451.jpg

I princip ska den väl vara tät med presspassningen, men eftersom att jag gillar att mitt framhjul stitter ordentligt fast och inte bestämmer sig för att lämna cykeln mid flight skulle jag nog vilja ha båda bottenskruvarna på plats.

Returpistong kaaanske går att köpa löst, annars är det nog ny charger-enhet som gäller. Se det som en chans att få uppgradera till nå flashig AVA eller de där franska med lila justeringar.

Jag hade lossat ytterbenen, för det bör gå med lite knackande på den söndriga skruven Därefter hade jag skruvat ur den med ett torxbits lätt iknackat. Sedan hade jag satt ihop gaffeln och satt i en vanlig M8 skruv i väntan på en ny riktig.

marran sa:
I princip ska den väl vara tät med presspassningen, men eftersom att jag gillar att mitt framhjul stitter ordentligt fast och inte bestämmer sig för att lämna cykeln mid flight skulle jag nog vilja ha båda bottenskruvarna på plats.

Returpistong kaaanske går att köpa löst, annars är det nog ny charger-enhet som gäller. Se det som en chans att få uppgradera till nå flashig AVA eller de där franska med lila justeringar.

Ok, kör inte med den förens den är fixad.

Låter dyrt att byta hela charger-enheten. Enligt Rockshox reservdelskatalog ( https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign...t/files/techdocs/2016_rockshox_spc_revb_0.pdf , s.59) borde detta kit ( https://www.bike-components.de/en/RockShox/Schaftbolzen-Kit-fuer-Pike-ab-Modell-2014-p48588 ) passa.

SalkinL sa:
Jag hade lossat ytterbenen, för det bör gå med lite knackande på den söndriga skruven Därefter hade jag skruvat ur den med ett torxbits lätt iknackat. Sedan hade jag satt ihop gaffeln och satt i en vanlig M8 skruv i väntan på en ny riktig.

Bra tips! Ska prova detta.

Senast ändrad:
SalkinL sa:

+1

Om du inte knackar så farligt på den så den blir deformerad vilken den absolut inte borde bli går det nog lätt att gänga ur den med en islagen torx.

marran sa:

Jag fick en ny returpistong av Filariosa när de repat min. Så den verkar finnas som reservdel iaf.

Det är väl bara att dra bort underbenen nu å sen ta en tång & skruva bort den eller?
Sen i med en ny vanlig skruv som inte är i alu.

dnleriksson sa:
SalkinL sa:

+1

Om du inte knackar så farligt på den så den blir deformerad vilken den absolut inte borde bli går det nog lätt att gänga ur den med en islagen torx.

+1 på att försöka knacka in en torx och sedan lossa resterna.

Och som tillägg eftersom ingen annan säger det.
Köp en momentnyckel & använd den!
Bild 1 tycker jag säger ALLT.

Dra av underbenen innan du börjar fixa med diverse grispittövningar, det troligaste är att det sticker ut tillräckligt med skruv för att enkelt få grepp och slipper riskera ta södet ytterligare saker.

Det går att sätta dit en vanlig skruv under tiden och justera returen med en lös insex innan skruven monteras.

feeblesmith sa:
Dra av underbenen innan du börjar fixa med diverse grispittövningar, det troligaste är att det sticker ut tillräckligt med skruv för att enkelt få grepp och slipper riskera ta södet ytterligare saker.

Det går att sätta dit en vanlig skruv under tiden och justera returen med en lös insex innan skruven monteras.

Problemet är att jag inte är hemma, vilket gör att inte har olja att fylla på i underbenen. Funderar därför på att testa att försiktigt slå i en torx för att slippa ta av dem.

Har momentnyckel, dock inte där jag är nu. Borde såklart tänkt till en extra gång när jag sett att det varit alu, men det är lätt att vara efterklok.

Tack för alla tips! Ska ner i garaget strax och göra ett försök.

Fi fan sånt där får det att göra ont i magen på mig ;)

Håller SalkinL. Ta isär benen och sedan bör det, som feeblesmit nämner, sticka ut nog med skruv för att kunna nypa runt den med en tång och gänga ut den. Annars funkar nog både Torx och grispitt.

Jag skulle inte köra med gaffeln om du inte har olja och en lämplig M8. Det är inte hela världen o missa några cykeldagar med att vänta på leverans (om du inte har någon lokal handlare där du kan få tag i grejerna)

Du kan säkert använda nästan vilken olja som helst. Många verkar köra med motorolja, personligen tycker jag det verkar otrevligt eftersom det är så mycket giftiga additiv i den. Men för gaffelns del funkar det säkert bra.

SalkinL sa:
Du kan säkert använda nästan vilken olja som helst. Många verkar köra med motorolja, personligen tycker jag det verkar otrevligt eftersom det är så mycket giftiga additiv i den. Men för gaffelns del funkar det säkert bra.

Är bara köpa gaffelolja med rätt wt. Gaffelolja finns lite överallt, tex biltema, mc-butiker, skoter-butiker mm. Att det ska vara just Rockshox olja är onödigt och dyrt. Självklart rekommenderar dom sin egen olja i servicemanualer eftersom dom vill sälja.

Gjorde ingreppet utan att ta av underbenen. Slog i en Torx och skruvade ur den trasiga skruven, funkade riktigt bra.
Photo17-07-16102515.jpg

Hade endast lite för långa M8, så satte på en mutter samt bricka för att få samma längd som den trasiga skruven.
Photo17-07-16103607.jpg

Slutet gott, nu klarar jag mig nog tills reservdelar dyker upp.
Photo17-07-16103815.jpg

Återigen tack för den snabba hjälpen :)

Tillbaka
Topp