[Mektips]Att byta bussning i glappande Mavic Crossmax nav, OBS! Ny info

Robert

Aktiv medlem
Det har visat sig att kransen på baknavet har glappat till sig så att växlingarna börjar bli osäkra. Den stora klingan kan vickas någon mm i sidled. Hjulen är ett par Mavic Crossmax UST Disc 2003 eller 2004. Glappet ligger i frihjulsbodyn och det verkar som glidlagret vid inre delen är helt slut.
Navet.JPG ht=194

När jag upptäckte att bodyn bara var kullagrad i den yttre delen och glidlagrad i den inre, se bild, så undrar jag om det är bodyn eller den runda delen på navet som är slitet. Eftersom en ny body med ett yttre kullager kostar 40 euro så vill man inte chansa.
http://www.bike2build.nl/product/details/number/HU0262

Vet någon om det hjälper att byta body på ett sådant här nav eller skall man bara kasta hjulet och köpa nytt?

Edit:
Eftersom ingen kunde hjälpa mig så fick jag lösa det själv (som vanligt).

När bodyn på ett Mavic Crossmax nav har börjat glappa så är det med största sannolikhet plastbussningen i bodyn som är sliten. Då finns det två alternativ.

-Att köpa en ny body (M40580). Det ingår en ny plastbussning och nytt kullager, som oftast inte är slitet första gången. Priset för en komplett body ligger på 450kr till 700 kr, beroende på butiken.

-Att byta enbart plastbussningen. Enligt Mavics manual så finns det ingen reservdel för plastbussningen. Den delen på bilden som påminner om en bussning är tätningen.
Plastbussningen säljs av http://bikewcm.com/ som har en Ebay butik. De tar ca 16$ för en bussning. De har också en version med 0.0035" mindre diameter för att passa en eventuellt sliten metallaxel.
Då jag hade kört mitt nav i fyra år och antog att metallen var sliten så köpte jag två stycken plastbussningar med den mindre diametern.

Så här ser den ut:
IMGP0648.JPG ht=544

För att ta isär baknavet så kan man studera den här videon:
När man har fått bort axeln så ser det ut så här:
IMGP0645.JPG ht=544

Ta sedan av bodyn och var försiktig med pawlsen, så de inte flyger iväg. Torka rent.
IMGP0646.JPG ht=544

Enbart bodyn med den slitna bussningen:
IMGP0647.JPG ht=544

Bryt sedan ut plastbussningen med hjälp av en skruvmejsel. Den kan lätt gå sönder, men det gör inget.
IMGP0649.JPG ht=544

Torka sedan rent och fetta in den nya bussningen och lägg den på plats.
IMGP0650.JPG ht=544

Lägg sedan bussningen mot en plan yta och tryck till så hoppar bussningen på plats.
IMGP0651.JPG ht=544

Eftersom Mavic manual vill ha mineralolja under pawlsen så droppade jag lite Magura Royalblood i navet. Sedan var det bara och sätta ihop allting igen.

Det visade sig att min navaxel inte var så sliten som jag trodde. Navet går rätt trögt.

Nu måste jag ut och rulla för att slita in det nya lagret. Så länge man trampar så bromsar den inte.

Edit: Nu har jag kört cykeln en gång. Nu släppte lagret och trögheten försvann. Jag rekommenderar att köpa den 0.003 mindre lagret. Den går på lite trögt, men släpper efter första turen. Antagligen hoppar lagret på plats. Man kan nästan se på bilden att hålet inte är riktigt runt efter itryckningen.

Senast redigerad av en moderator:

Robert

Aktiv medlem
Jag vet att jag stavade fel, men är det verkligen ingen som har kört slut på en Crossmax body?
Enligt de vanliga råden på forumet så är det bodyn man byter, men de flesta bodysar verkar ha kullager i bägge ändarna.

Dr.Spoke

Medlem
Det är värt att byta bodyn!
Kolla att den nav ser bra ut var den glidlager sitter - inte för sliten. Om allt annat är bra - köp nya body...

Robert

Aktiv medlem
Dr.Spoke skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är värt att byta bodyn!
> Kolla att den nav ser bra ut var den glidlager
> sitter - inte för sliten. Om allt annat är bra -
> köp nya body...

Det just det som är lite svårt att bedöma om man inte har någon diameter att referera till. Jag har inte hittat hur stort glidlagret skall vara för att vara ok. Just nu ser bägge sidorna av glidlagret släta och fina ut, men det blir glapp.
Enligt videon skall det tydligen vara ett nylonlager i body, vilket jag inte har fattat. I så fall skall det nog fungera att byta bodyn.

Jörgen_A: Tack för videon

Preacher

Aktiv medlem
Det är vanligen glidlagret som är slut. Att det är slätt och fint ger ingen indikation på att det är slitet.

Har sådana bodysar liggande, skall mäta så får du ett referensmått.

Robert

Aktiv medlem
Preacher skrev:
> Det är vanligen glidlagret som är slut. Att det
> är slätt och fint ger ingen indikation på att
> det är slitet.
>
> Har sådana bodysar liggande, skall mäta så får
> du ett referensmått.

Jag är nog övertygad och kontaktar dig IRL.

Robert

Aktiv medlem
Bump. Mektips i första tråden. Skulle man kunna tänka sig att det sparas till eftervärlden?

Ted_B

Aktiv medlem
Mät upp den nya bussningen så är det bara att svarva egna till nästa gång.

Robert

Aktiv medlem
Ted_B skrev:
> Mät upp den nya bussningen så är det bara att
> svarva egna till nästa gång.

Jätteenkelt va. Jag som inte har en svarv. Tror du det går bra med fil och sandpapper ;)

pewe

Aktiv medlem
Servade mina Ksyrium SSC-SL idag och där finns fortfarande ett glapp i bodyn som syns på Youtube-videon. Får se hur det går annars blir det att beställa ny bussning eller body. Skandal att Mavic inte kan tillhandahålla en sådan.

Hur upplever du växlingarna efter bussningsbytet?

Ted_B

Aktiv medlem
Robert skrev:
> Ted_B skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mät upp den nya bussningen så är det bara
> att
> > svarva egna till nästa gång.
>
> Jätteenkelt va. Jag som inte har en svarv. Tror
> du det går bra med fil och sandpapper ;)

Kanske finns andra som har och är intresserade av måtten på bussningen om den nu inte finns som reservdel hos Mavic, var min tanke ;)

Robert

Aktiv medlem
pewe skrev:
> Servade mina Ksyrium SSC-SL idag och där finns
> fortfarande ett glapp i bodyn som syns på
> Youtube-videon. Får se hur det går annars blir
> det att beställa ny bussning eller body. Skandal
> att Mavic inte kan tillhandahålla en sådan.
>
> Hur upplever du växlingarna efter bussningsbytet?

Jag har faktiskt inte kört med den än. Det kommer testas den här helgen. Nu kör jag med ett lite tyngre reservhjul på cykeln, med ett fräscht nav. När jag började använda det navet så försvann alla osäkra växlingar som jag trodde berodde på dålig wirejustering.

Claes

Ny medlem
Bra guide - borde läggas in under mektips. Vi väntar spänt på utlåtande om hur det funkar.

Alla initierade LBS borde tipsas om möjligheten att "rädda" utsletna Mavicnav.
/Claes

Robert

Aktiv medlem
Jag körde lite med hjulet idag och trögheten släppte lite men inte helt. Det blir en lite längre tur imorgon. Släpper det inte då så får jag rekommendera normalstor bussningen vid första bytet.

Monglo

Aktiv medlem
Har oxå Mavicnav men glapp fram. Har inte hunnit läsa så noga i den här tråden men är det ngn som vet vad det är för lager som sitter i framnavet?

//M

Robert

Aktiv medlem
Monglo skrev:
> Har oxå Mavicnav men glapp fram. Har inte hunnit
> läsa så noga i den här tråden men är det ngn
> som vet vad det är för lager som sitter i
> framnavet?
>
> //M

Den här tråden löser nog inte det problemet. Troligen så är det lagret i navet som är slitet eller så har det bara glappat upp. Om du skall köpa reservdelar så beror det på vilket Mavic-nav du har.
Du kan logga in på Mavics manual site med hjälp av den här tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1092879/1149779#msg-1149779
Vissa Mavic-manualer ligger också på http://manualer.happymtb.org/

Om du har Xmax UST disc hjul från ca 2004-2005 så heter lagret M40179 och säljs bla här http://www2.hibike.com/?sessionID=B...D=&productID=f78e33b4474a7a56b99f353ed487a87a

Sedan står det i en annan manual hur man byter lagret.

Och söker du lite så hittar du säkert alternativa leverantörer till kullager.
Som de här:
http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=mavic+hubs+bearings

Monglo

Aktiv medlem
Robert skrev:
> Monglo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har oxå Mavicnav men glapp fram. Har inte
> hunnit
> > läsa så noga i den här tråden men är det
> ngn
> > som vet vad det är för lager som sitter i
> > framnavet?
> >
> > //M
>
> Den här tråden löser nog inte det problemet.
> Troligen så är det lagret i navet som är slitet
> eller så har det bara glappat upp. Om du skall
> köpa reservdelar så beror det på vilket
> Mavic-nav du har.
> Du kan logga in på Mavics manual site med hjälp
> av den här tråden:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1092879/11497
> 79#msg-1149779
> Vissa Mavic-manualer ligger också på
> http://manualer.happymtb.org/
>
> Om du har Xmax UST disc hjul från ca 2004-2005
> så heter lagret M40179 och säljs bla här
> http://www2.hibike.com/?sessionID=B41001ee58aae3b1
> 8a7bdbfdb4a767428&method=m_product&nodeID=&pageID=
> &productID=f78e33b4474a7a56b99f353ed487a87a
>
> Sedan står det i en annan manual hur man byter
> lagret.
>
> Och söker du lite så hittar du säkert
> alternativa leverantörer till kullager.
> Som de här:
> http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sou
> rceid=navclient&gfns=1&q=mavic+hubs+bearings

Tusen tack!

Ja, det är UST. Har kollat på Mavics egen manual men där angav de aldrig numret på lagret. Har dragit åt det några gånger men det glappar upp direkt så det är nog dags att byta lager helt enkelt.

Tack igen,
/M

Robert

Aktiv medlem
Monglo: Kul att det var till nytta.

Jag har kört lite med navet och funnit att den mindre bussningen fungerade bra. Se i första inlägget.

Monglo

Aktiv medlem
Bra jobbat Robert! Nu vet jag vad jag ska göra när baknavet börjar krångla. :)

PeterA

Aktiv medlem
Sådär nu har jag genomförst samma operation som dig Robert!
Fast jag körde med normal istället för oversized.
Beställde i onsdags och fick leverans idag:-)
Nu ska jag bara testa och se om jag borde beställt overzized eller inte...
Återkommer när jag kört lite.

/Peter

PeterA

Aktiv medlem
Sådär. Fungerar perfekt. Dit är ett litet glapp kvar, men det är knappt märkbart. Hade varit kul att jämföra resultatet med en oversized.
Robert: Försvann ditt glapp helt och hållet, eller har du ett pyttelitet glapp kvar?
/Peter

Monglo

Aktiv medlem
Baaah. Vad jobbigt. Jag har ju Deemax och inte Crossmax. Dessutom är jag osäker på årgång. Kan vara 2005. Det står Mavic DeeMax SSC på navet.

plumse

Aktiv medlem
Monglo skrev:
> Ngn som har erfarenhet av
> http://www.mtb-bearings.com/
>
> Bra priser iaf.

Där brukar jag handla mina lager. Snabba leveranser och mycket hjälpsam snubbe som sköter alltsammans. Det som inte finns på deras hemsida fixas alltid hem på en dag.
Det verkar vara bra kvalitet på lagrena också (har de monterade på Coilern, på Tomacen och på Coilerns framhjul och det verkar funka)

Kasper1

Medlem
Jeg har lige haft samme problem på et sæt Crossmax SLR fra 2008. Men det blev løst via garantien.

Robert

Aktiv medlem
PeterA skrev:
> Sådär. Fungerar perfekt. Dit är ett litet glapp
> kvar, men det är knappt märkbart. Hade varit kul
> att jämföra resultatet med en oversized.
> Robert: Försvann ditt glapp helt och hållet,
> eller har du ett pyttelitet glapp kvar?
> /Peter

Mitt snurrade ju lite trögt först men efter första turen glider den bra utan något glapp.

Robert

Aktiv medlem
Frakten ingår. Det kostar inte mer än det som står vid de olika bussningarna. Himla bra va?

cjmax

Aktiv medlem
En liten bump...

Nu har jag också bytt bussning i mitt Crossmax Enduro bakhjul. Tyckte jag hade ett jätteglapp så jag köpte också .003" bussningen. Det var dock så att det bara var bussningen som var sliten för efteråt blev hjulet så trögt att jag knappt orkade dra runt det för hand, jag hade helt plötsligt lyckats "fixera" min mtb... :-)
Kanske ett "case" för mektabbe-tråden och det blev ju inte bättre av att det var ett par dagar innan BST, som tur var så hade jag ett annat hjul jag kunde använda.
Nu har jag beställt en ny "normalstor" bussning, återkommer när den är på plats.
Jag kan även meddela att de just nu har rea, http://stores.shop.ebay.com/BikeWCM__W0QQ_armrsZ1, så min extra bussning kostade mig bara 78kr. :-)

Åsså en liten bild...

ResizeofIMG_2990.jpg ht=544

/CJ

Robert

Aktiv medlem
Billigt och bra, men tror du inte att det går att knacka lite till på flänsen så att tapparna inte syns mer eller kapa bort tabbarna? Min bussning passade fint innan jag klämde fast den men den krympte när jag hade satt dit den.

cjmax

Aktiv medlem
Jag har både knackat, bankat och klämt på bussningen (haft loss bodyn två gånger) och tog även en sväng med cykeln för att försöka "slita in" den, det blev lite bättre och om jag hade kört ett tag till så kanske, kanske det hade gått men nu blir det ny bussning i alla fall... Tack för telefonsupporten förresten.

/CJ

Oggler

Aktiv medlem
Jag kollade precis på de olika bussningarna på ebay. vad är det för skillnad på de olika bussningarna? Hur vet man vilken man ska ha?

Robert

Aktiv medlem
Om du läser inläggen så ser du att det finns två olika innerdiametrar som passar olika slitna bodyaxlar. I mitt fall fungerade den mindre diametern bra efter lite inkörning medan CJmax var tvungen att beställa den större diametern som lika orginalbussningen.
Om du är osäker så köp en av varje. Nästa gång du byter kommer du garanterat kunna använda den mindre.

Oggler

Aktiv medlem
Men det finns ju två kitt där det ingår en av varje. Vilket av dessa kitt ska jag ha tro? Det är ett mavic crossmax enduro det är frågan om.

Robert

Aktiv medlem
Aha, jag har inte kollat på sidan på ett tag men det ser som som det finns några olika varianter på bussningar för Crossmax och Ksyrium och med varianten standard diameter och lite mindre diameter. Sedan har de förpackat dessa i en st av varje och två st av samma och sex st av samma.
Om du är osäker på slitaget så köper du lämpligen,
http://cgi.ebay.com/Qty-2-Mavic-Cro...Cycling_Parts_Accessories&hash=item3a589ac49f
Då får du åtminstone en med samma diameter som om du köpt original freehub.

Oggler

Aktiv medlem
OK, tack jag kör på det. Men det är ju faktiskt inte speciellt billigt. Ca 1/2 - 1/3 av vad en ny body kostar. Och då får man orginaldelar. Det sägs ju att dessa ersättningsbussningar inte håller lika bra som orginalet.

Robert

Aktiv medlem
Är det så liten skillnad så håller jag med men jag tror den är större.
1 st bussning 13$ = 100 SEK
1 body 40 € + frakt, 32€ = 684 SEK

Om du hittar bodyn så billigt som du säger så skall du slå till.

Oggler

Aktiv medlem
OK, min jämförelse haltar en aning. Jag räknade på två bussningar (eftersom jag inte visste vilken jag behöver) 22 USD. En body kostar 350:- på chainreaction(frakt tillkommer).

Men det kan ju vara så att själva navet har blivit så pass slitet att även en ny body glappar. Då är det ju helt klart ett mervärde i lösa bussningar från e-bay.

Nu vet jag inte precis exakt hur gränssnittet ser ut mellan plastbussningen och bodyn. Men borde man inte kunna svarva sig en bussning i lagerbrons och bli av med problemet för alltid?

Robert

Aktiv medlem
Det var billigare än när jag tittade på det. Det finns nog en bortre gräns på hur många gånger man kan byta bussning. Både yttre kullagret och frihjulskanterna slits. Men axeln på navet kan man inte byta så det kan ändå vara värt att köra med den trånga bussningen på en ny body.
Till slut får man väl byta hela navet.

Oggler

Aktiv medlem
Så.... ny bussning eller ny body, det är frågan? Och om ny bussning. vilken storlek? Svåra vardagsbeslut.

jaras

Medlem
Svarva en bussning tror jag är svårt. Den har en kant (form F?) och när man trycker dit den klickar den fast med några, tre tror jag, utbuktningar från kanten. Och jag tror också det är svårt att få till toleranserna om man svarvar, iallafall med min gamla Blomqvist. Och lagerbrons är ju inte gratis att köpa in det heller men du får gärna tipsa (skicka ett PM) var jag man hittar det till en bra peng. Kommer inte ihåg måtten på bussningnen men köper man minsta bit, 10 cm, från Ironbill med yttermått 51 mm så kostar det 570 spänn plus moms.

Jag bytte på mitt nav och det var så enkelt att det var värt varje peng. Kul med någon som tar sig tid att tillverka sånna bussningar och säljer dom för en billig peng till hemmameckare, svårt att tro han gör någon större vinst på det. Tummen upp för BikeWCM/jbosboom på ebay säger jag.

Köp & Sälj

Topp