[Mektips]Att byta bussning i glappande Mavic Crossmax nav, OBS! Ny info
Det har visat sig att kransen på baknavet har glappat till sig så att växlingarna börjar bli osäkra. Den stora klingan kan vickas någon mm i sidled. Hjulen är ett par Mavic Crossmax UST Disc 2003 eller 2004. Glappet ligger i frihjulsbodyn och det verkar som glidlagret vid inre delen är helt slut.
När jag upptäckte att bodyn bara var kullagrad i den yttre delen och glidlagrad i den inre, se bild, så undrar jag om det är bodyn eller den runda delen på navet som är slitet. Eftersom en ny body med ett yttre kullager kostar 40 euro så vill man inte chansa.
http://www.bike2build.nl/product/details/number/HU0262
Vet någon om det hjälper att byta body på ett sådant här nav eller skall man bara kasta hjulet och köpa nytt?
Edit:
Eftersom ingen kunde hjälpa mig så fick jag lösa det själv (som vanligt).
När bodyn på ett Mavic Crossmax nav har börjat glappa så är det med största sannolikhet plastbussningen i bodyn som är sliten. Då finns det två alternativ.
-Att köpa en ny body (M40580). Det ingår en ny plastbussning och nytt kullager, som oftast inte är slitet första gången. Priset för en komplett body ligger på 450kr till 700 kr, beroende på butiken.
-Att byta enbart plastbussningen. Enligt Mavics manual så finns det ingen reservdel för plastbussningen. Den delen på bilden som påminner om en bussning är tätningen.
Plastbussningen säljs av http://bikewcm.com/ som har en Ebay butik. De tar ca 16$ för en bussning. De har också en version med 0.0035" mindre diameter för att passa en eventuellt sliten metallaxel.
Då jag hade kört mitt nav i fyra år och antog att metallen var sliten så köpte jag två stycken plastbussningar med den mindre diametern.
Så här ser den ut:
För att ta isär baknavet så kan man studera den här videon:
När man har fått bort axeln så ser det ut så här:
Ta sedan av bodyn och var försiktig med pawlsen, så de inte flyger iväg. Torka rent.
Enbart bodyn med den slitna bussningen:
Bryt sedan ut plastbussningen med hjälp av en skruvmejsel. Den kan lätt gå sönder, men det gör inget.
Torka sedan rent och fetta in den nya bussningen och lägg den på plats.
Lägg sedan bussningen mot en plan yta och tryck till så hoppar bussningen på plats.
Eftersom Mavic manual vill ha mineralolja under pawlsen så droppade jag lite Magura Royalblood i navet. Sedan var det bara och sätta ihop allting igen.
Det visade sig att min navaxel inte var så sliten som jag trodde. Navet går rätt trögt.
Nu måste jag ut och rulla för att slita in det nya lagret. Så länge man trampar så bromsar den inte.
Edit: Nu har jag kört cykeln en gång. Nu släppte lagret och trögheten försvann. Jag rekommenderar att köpa den 0.003 mindre lagret. Den går på lite trögt, men släpper efter första turen. Antagligen hoppar lagret på plats. Man kan nästan se på bilden att hålet inte är riktigt runt efter itryckningen.
När jag upptäckte att bodyn bara var kullagrad i den yttre delen och glidlagrad i den inre, se bild, så undrar jag om det är bodyn eller den runda delen på navet som är slitet. Eftersom en ny body med ett yttre kullager kostar 40 euro så vill man inte chansa.
http://www.bike2build.nl/product/details/number/HU0262
Vet någon om det hjälper att byta body på ett sådant här nav eller skall man bara kasta hjulet och köpa nytt?
Edit:
Eftersom ingen kunde hjälpa mig så fick jag lösa det själv (som vanligt).
När bodyn på ett Mavic Crossmax nav har börjat glappa så är det med största sannolikhet plastbussningen i bodyn som är sliten. Då finns det två alternativ.
-Att köpa en ny body (M40580). Det ingår en ny plastbussning och nytt kullager, som oftast inte är slitet första gången. Priset för en komplett body ligger på 450kr till 700 kr, beroende på butiken.
-Att byta enbart plastbussningen. Enligt Mavics manual så finns det ingen reservdel för plastbussningen. Den delen på bilden som påminner om en bussning är tätningen.
Plastbussningen säljs av http://bikewcm.com/ som har en Ebay butik. De tar ca 16$ för en bussning. De har också en version med 0.0035" mindre diameter för att passa en eventuellt sliten metallaxel.
Då jag hade kört mitt nav i fyra år och antog att metallen var sliten så köpte jag två stycken plastbussningar med den mindre diametern.
Så här ser den ut:
För att ta isär baknavet så kan man studera den här videon:
Ta sedan av bodyn och var försiktig med pawlsen, så de inte flyger iväg. Torka rent.
Enbart bodyn med den slitna bussningen:
Bryt sedan ut plastbussningen med hjälp av en skruvmejsel. Den kan lätt gå sönder, men det gör inget.
Torka sedan rent och fetta in den nya bussningen och lägg den på plats.
Lägg sedan bussningen mot en plan yta och tryck till så hoppar bussningen på plats.
Eftersom Mavic manual vill ha mineralolja under pawlsen så droppade jag lite Magura Royalblood i navet. Sedan var det bara och sätta ihop allting igen.
Det visade sig att min navaxel inte var så sliten som jag trodde. Navet går rätt trögt.
Nu måste jag ut och rulla för att slita in det nya lagret. Så länge man trampar så bromsar den inte.
Edit: Nu har jag kört cykeln en gång. Nu släppte lagret och trögheten försvann. Jag rekommenderar att köpa den 0.003 mindre lagret. Den går på lite trögt, men släpper efter första turen. Antagligen hoppar lagret på plats. Man kan nästan se på bilden att hålet inte är riktigt runt efter itryckningen.
Senast redigerad av en moderator: