Mektips för växlar eftersökes

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Jag måste ofta växla två snäpp på reglaget för att kedjan ska byta drev på kassetten bak, när kedjan har bytt drev får jag sedan knappa mig ett hack tillbaka på reglaget. Detta är ju lite störigt då jag ju egentligen bara vill trycka en gång på reglaget och få rätt växel direkt.

Vet inte riktigt vad jag ska pilla på för att få till detta. Det förekommer inget rassel när rätt växel ligger i så rasseljusteringen hjälper inte. Växeln är shimano Deore.

Var det längesedan du bytte vajrar och höljen? Det samlas ju en del skit i höljena som gör att det går trögt. Då kan du uppleva sånt.

Ni svamlar och har fel allihopa. Det enda som kan lösa detta problem är nya höljen och vajrar, alternativt att smörja upp de gamla.

Hej Försöker mig på ett seriöst inlägg då... Vill ha förslag på hur man kan stänga in vajern helt hela vägen. På både Billingeracet, Ränneslätt och Grevaloppet har jag haft växlar som varit helt igenkorkade. Kör med muffar som ska hindra smuts från att komma in i höljerna med det hjälper inte. Tror cyclecomponents.com har någon variant men jag vill ha fler förslag. FÖr det går väl inte att köra vajer + hölje hela vägen va? Blir väl för svampigt?

Lyssna inte på tramsarna. Nya vajrar och höljen är det enda som gäller. Eller att göra rent och smörja de befintliga, det är det andra som gäller. Fast prova det först vetja.

Du söker egentligen en anledning, att få byta ut hela växelsystemet va? Ngt. dyrt och med extra bling? Hmmh. Kunde väl tro det!
Men icke. Det räcker med att motionera/ byta wirar och höljen.. Snart kommer det säkert ngn. och kan bestyrka det? ;-)

Näh byt alltihopa. Du har säkert böjt växelörat, fått grus i vajrarna, knäckt reglagen invertes och bakväxeln den förstår du ju själv att du måste byta.

Surfaren skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill ha förslag på hur man kan stänga in vajern
> helt hela vägen.

Det finns helkapslade vajerset

Billiga från tex Biltema för 100:-
27-811_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=773&iItemId=78379

Till dyra, från tex Gore, som enl deras egen reklam skall vara bäst av alla (surprise!)
g-r-o-lf_chart_final.jpg

40 Euro från http://www.bike-discount.de/shop/k426/a5901/rideon-low-friction-schaltkabelsatz.html

/Håkan

Tillbaka
Topp