[mektips] framväxelhållare gick av

RN

Aktiv medlem
Tjo!

Hade ett spännande haveri imorse på väg till jobbet där framväxeln plötsligt trasslade in sig i kedjan. Trodde allt gått på röven men när jag började kika på det verkar det vara ett skruvat fäste som gått av. Det är lite intressant att det inte sitter fast något i växeln, men det kan vara normalt.

Så går det att hitta en sånn här bit som passar på en Gian TCR från 2004 (typ) tror ni? Jag har inte lyckats hitta något med säkerhet, lite osäker på hur stor skilland det kan vara jämfört med andra märken.
P_20220909_181140.jpg

Tackar ödmjukast för hjälp i förhand.

/R

Jo, så långt är jag också med. Den där ser inte riktigt ut som den jag har dock.
Känns mer som FD3 på den här sidan https://www.aliexpress.com/i/1005001835312517.html

Det jag undrar är alltså hur mycket skillnad det är mellan modellerna. En jag hittat är för TCR advanced från 2011 och framåt men det är ju inte helt samma modell jag har.

Och om du inte skulle få till det bra att byta ut till ett liknande fäste kan du ju bara ta bort skruvarna och köpa ett fäste som går runt ramen, t.ex...

Bilagor

• Screenshot_20220912-182430_Opera.jpg
    Screenshot_20220912-182430_Opera.jpg
    94.1 KB · Besök: 81
  • 20220912_185654.jpg
    20220912_185654.jpg
    335.9 KB · Besök: 76
Och om du inte skulle få till det bra att byta ut till ett liknande fäste kan du ju bara ta bort skruvarna och köpa ett fäste som går runt ramen, t.ex...
Funkar inte på en tcr (eller den jag har iaf). Sadelröret är urfasat och bakhjulet går in där. Jag är klart tveksam till att få dit en klämma. Passar inte hängaren jag beställt blir det nog att leta ny jonne

dom funkar bara så länge du har helt runt rakt rör inte med urfasat sadelrör baktill för bakhjul eller aerorör finns en anledning till det sitter front deralliur hanger på dylika ramar..

Okej, ny hängare har kommit till slut, beställde först en på aliexpress som satt fast i en terminal i Kina i två månader typ och när jag ställde en fråga om leveransstatus så avbeställdes det...
Nytt letande och tillslut hittade jag en på Performace Bicycle som bara tog några veckor att hitta hit. Inte riktigt lika smäcker design som den som satt på men den verkar passa iaf :)

Nu är det fixande så jonnen är klar till våren (vill prova nya sykkelskor också)
Ska se om det kanske är dags att byta vajrar också.

Ok, nu kommer det en åtminstone halvkorkad fråga. Eftersom jag mest koncentrerade mig på hålmåtten så har jag såklart slängt den gamla hållaren men jag har nu oerhörda problem att få växeln att bete sig.
Kan det vara så stor skillnad i utstick på hållaren jag köpte nu kontra den jag hade att det inte går att få växeln att bete sig?
Gravt spekulativ fråga men växelinställning är ju inte nivå raketforskare känns det som, mer vara noggrann och ja jag har följd guider för det :)

/R

Det är jätteviktigt att framväxeln är parallell med främre klingorna och kedjan, och i rätt höjd, några mm ovanför stora klingan. En vanlig grej är att man tar i för kung och fosterland, med slägga och polygrip, när man sätter dit vajern. Det är fel: Den ska bara hållas rak innan den skruvas fast.

Tillbaka
Topp