[Mektips] Klossbyte på racerskor

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Det går åt lite klossar på racerskor också. Ofta är klossarna av plast och slits väldigt fort när man hoppar av sin cykel för att gå som en anka in på ett café för att avnjuta sin espresso efter minst tio mils landsvägsåka. :-) Det finns skydd för klossarna som man bör använda när man går för att slippa byta alltför ofta. Sen händer det ju att man byter antingen pedaler eller hela cykeln och måste byta klossarna på sina gamla väl inkörda sköna skor.

Hur gör man då? Jo, så här t.ex:

1.jpg

Plocka fram dina skor. Mina SIDI Dynamic har hängt med sen år 2000 och är fortfarande nästan som nya. :-)

2.jpg

Vänd på skon. Oj vilken gammal och sliten Look-kloss det satt på den!

3.jpg

Skruva loss alla skruvarna som håller fast klossen.

6.jpg

Plocka av klossen och skruvarna. Inspektera skruvarna, är dom ok så kan man återanvända dom igen vid behov.

5.jpg

Ta fram den nya fina klossen, i detta fallet en Shimano SPD-SL!
(Shimano skruvarna var för korta för Sidi-skon så jag återanvänder dom gamla Sidi-skruvarna)

7.jpg

Skruva dit den nya klossen, dra åt lite lagom, inte fullständigt.
Placera den så som du tror dig vilja ha den, man får prova sig fram lite.

8.jpg

Sätt dig på cykeln och testa. Känns det bra? Kolla för säkerhets skull att inte hälen tar i ramen, lite frigång bör det vara. Hur man vill ha foten vinklad är väldigt individuellt men jag har hälen vinklad inåt så mycket det går. Klossens placering i längsled är också individuellt men en gammal regel att utgå ifrån är att pedalaxeln ska vara under stortåledens knöl. Kör en stund på trainern/rullarna så märker du fort om det behövs lite justering av klossen.

9.jpg

Så, nu är båda klossarna på rätt plats på skorna. Nästan klart, men inte helt...

10.jpg

...för att klossarna inte ska lossna så bör man använda LocTite gänglåsning på skruvarna. Den blåa går att skruva vid behov, som när man ska byta klossar igen.

11.jpg

Då var det klart! Nya klossar och lite puts på skorna, som nya igen. Ska väl hålla minst 6 år till. :-)

12.jpg

Fast en sak till kan jag tipsa om. Klackarna på Sidi-skorna är hala och mina var dessutom lite nerslitna. Då kan man ta en klick Liqui Sole gummilim på klacken. Det sitter som berget och slits knappt. Så slipper man halka runt på cafeét när man springer in för en påtår efter den där +10 mila turen! ;-)

/Leo

Väldigt bra tips men en fråga: Om man inte skruvar åt de hejdlöst hårt och sätter i de i pedalerna och justerar de rätt. Hur får man av de av pedalen utan att hela klossen ska flytta sig som den gjorde för mig?

P.S. På de nya Sidiskorna är hälklossen utbytbar. (: D.S.

Jag har aldrig råkat ut för att skruvarna lossar, men lite lim skadar ju inte för säkerhets skull.

Är det den nya racern som skymtar fram? Vad blev det, en röd Canyon Ultimate F10 Pro med Dura-Ace komponenter? Ultegra pedaler? Ser snyggt ut!

/jörgen

cerro: Man ska dra åt skruvarna så att klossarna inte rör sig, sen provar man på cykeln. Ska man ändra klossarna klickar man ur, skruvar lite och flyttar klossen, klickar i.

bugge: Ja, en röd F10, mer bilder kommer strax. :-)

/Leo

Loctite håller även rost borta så man kan ta loss skruvarna igen!

Jag har tappat en klosskruv till SPD, blev en fin vurpa av det när foten inte ville komma loss hur mycket man än vred skon. Har reservskruvar med mig numer...

Tillbaka
Topp