[Mektips] Skydd för bakväxel och växelöra

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Egentligen är det här inget mektips utan mer ett tips om vad man kan göra för att förebygga haveri av bakväxelöron på ramar. Ibland är inte växelörat ens utbytbart, vilket kan bli jobbigt om något händer med det. Att en pinne åker in i bakväxeln är lätt hänt, likaså är det lätt att dra bakväxeln i en sten eller stock.

point1.jpg ht=640

Bakväxelskyddet från Point Racing, som stabiliserar upp bakväxeln och förhindrar att växelörat böjs vid ev. smäll/krash, inhandlades för ca 80kr i en tysk webshop. Liknande eller samma skydd används bl.a. av trailAddiction i Les Arcs på en del av deras cyklar.
Skyddet kläms fast med snabbkopplingen och stabiliseringsskruven skruvas in i bakväxeln. Enkelt och snabbt.

point2.jpg ht=640

Så här ser det ut när det sitter på plats på cykeln, i det här fallet en Cotic Soul stålhardtail med icke utbytbart bakväxelöra.

/Leo

En del nya shimanoväxlar, exemeplvis bruksväxeln alivio, har det där skyddet från och med i år vad jag har sett.

Väldigt vettigt skydd, 80 spänn var ju ingenting heller.

Den idén tror jag på. Man kan visserligen inte skydda grejorna helt men att flytta marginalerna brukar ofta vara tillräckligt. Skall bli intressant att se vad du tycker om den frammåt vårkanten.

Förresten.... Håller du på och ring-brynja bakhjulet?
point2.jpg ht=640

Specialized skickar med nåt liknande till en del ramar. De ramarna har dock utbytbart öra så jag kan inte se poängen då ett öra trots allt är billigare än en växel...

Det verkar smart, blir det inte större risk att man dras söder växeln? Händer rätt ofta när jag flyger över styret i en snygg båge att cykeln landar mjukt på sidan och kröker örat.

Hangbanger heter den där grejen, och kostar ca. 150kr här i sverige.
Jag har använt en ett tag ,funkar bra.

Senast redigerad av en moderator:
Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Det verkar smart, blir det inte större risk att
> man dras söder växeln? Händer rätt ofta när
> jag flyger över styret i en snygg båge att
> cykeln landar mjukt på sidan och kröker örat.

Har man integrerat växelöra så drar man hellre av växeln en ramen

Tillbaka
Topp