Mektips sökes inför montering på lös ram(lvg)

Alex_85

Aktiv medlem
Hej hej.
Söker tips inför montering då det är nytt för mig.
Bakgrund: tidigare har ramen huserat senaste ultegran men ska nu gå med 10 delat 105(vevparti o bromsar är 5800, resten 5700).

Finns det något bra att veta som är lätt att göra fel, kan ju tillägga att allt utom bromsarna är beggat.
Jag har monterat reglage, framväxel och bromsar men har inte dragit fast det riktigt.

Tack på förhand.

Hej Alex!

Kan tipsa om Parktools videotips och artiklar. Släng annars iväg en bild/sms om det står still, du har mitt nummer..

Hoppas du blir nöjd med dina växlar :)

/FarbrorBoris

Farbror_boris sa:
Hej Alex!

Kan tipsa om Parktools videotips och artiklar. Släng annars iväg en bild/sms om det står still, du har mitt nummer..

/FarbrorBoris

Tjena.
Jag har spånat igenom en del av deras videor men bra tips.

En omedelbar fråga rör vevpartiet, har ju suttit ett hollowtech II parti i befintligt lager så jag hoppas det passar men räcker det med att dra plast grejen för hand för att vevpartiet ska sitta riktigt(har kollat video)?

Måste jag införskaffa momentnyckel eller går det bra utan?

Tack sålänge

Alex_85 sa:
Farbror_boris sa:
Hej Alex!

/FarbrorBoris

Tjena.
Jag har spånat igenom en del av deras videor men bra tips.

En omedelbar fråga rör vevpartiet, har ju suttit ett hollowtech II parti i befintligt lager så jag hoppas det passar men räcker det med att dra plast grejen för hand för att vevpartiet ska sitta riktigt(har kollat video)?

Måste jag införskaffa momentnyckel eller går det bra utan?

Tack sålänge

om det inte är en kolfiberram så finns det inget du inte fixar med lite sunt förnuft, plastskruven är förspänning på vevlagret jag brukar skruva min med ett lite mynt :)

Crocko sa:
om det inte är en kolfiberram så finns det inget du inte fixar med lite sunt förnuft, plastskruven är förspänning på vevlagret jag brukar skruva min med ett lite mynt :)

Hur påverkar ram-materialet?

Jag använder det lilla plastverktyget och spänner för hand.
I övrigt så är det inte mycket konstigt, bara en cykel med ett ytterst fåtal skruvar på.

Men kör på med foto och frågor här i tråden efterhand hellre än att förstöra något.

Raggamuffin sa:
Crocko sa:

Hur påverkar ram-materialet?

Jag använder det lilla plastverktyget och spänner för hand.
I övrigt så är det inte mycket konstigt, bara en cykel med ett ytterst fåtal skruvar på.

Men kör på med foto och frågor här i tråden efterhand hellre än att förstöra något.

Skönt o höra då återkommer jag när det är skarpt läge, väntar fortfarande på grejer så det tar några dagar till.

När kom direct mount eller vad det heter?
Kanske är så länge sedan att 5700 har det men annars kan det behövas ett nytt växelöra fall cykeln är byggd för r8000

Kom mer 8000 och oddsen att ramen är för det är inte så stor även om det var senaste ultegran på den...

Tillbaka
Topp