Mektips till nybörjaren

Mayhem_666

Medlem
Mektips till nybörjaren
Hallå, nybliven medlem här som efter att ha blivit utdömd av läkaren med orden "sluta springa börja cykla" köpt en begagnad MB31 Bramley i fint skick. Gjorde min andra tur med cykeln idag och det var ett rent nöje nästan hela vägen. Siktade på 40 km och när hemmet började närma sig i fjärran efter 38 km kändes allt på topp, bara en lite stigning kvar, växla ner och trampa på.
När stigningen tog slut och sista platten kom reagerade dock inte min "uppväxel" längre och jag fick cykla resten av turen på lättaste drevet....

Nu till min fråga:
På cykeln sitter Shimano GRX RX600 växelreglage och jag förmodar att det är där problemet sitter. Är detta något man börjar pilla med själv eller lämnar man in den?
Cykeln är köpt ny Jan -24 och vad jag kan se har Allebike 2 års garanti men gäller det även växelreglage?

Tacksam för svar

Mektips till nybörjaren
Vajern verkar hel vad jag kan se, och anledningen till att jag hamnade på lättaste drevet var att jag märkte att det inte gick att växla "upp" så då testade jag att växla "ner" vilket fungerade ypperligt och snyggt växel för växel....

Mektips till nybörjaren
MB31 Bramley har inte framväxel va? Då är problemet bak.
Om det bara gick att växla till lättare (drag i wiren) men den trögar för att växla upp (släppa wire) så gissar jag på att wiren är på väg att gå av. När några kardeler går av går det trögt, men den håller fortfarande att dra i.
Byt wire.

Mektips till nybörjaren
”Resten av turen på lättaste drevet”.

Alltså släpper inte reglaget vajer. Mest troligt antingen trasigt reglage eller fransig vajer/stopp i ett hölje.

Jag tror att du kan försöka felsöka lite själv. En cykel är faktiskt inte så avancerad som man först kan tro. Börja med att försöka lista ut om vajern kan röra sig. Typ växla till mindre (tyngre) drev och försök hjälpa växelföraren utåt fysiskt.

Mektips till nybörjaren
Jag tror att du kan byta vajer med gott samvete, vare sig du testar den eller inte. Kolla hur den gamla löper. Spara eventuella bitar av höljen och blås ur dem, möjligen låter du en droppe olja rinna igenom. Klipp inte nya vajern förrän du är nöjd, och när du klipper använder du en vass och bra avbitartång.

Mektips till nybörjaren
Rätta mig gärna om jag har fel, men det borde inte vara det, för då borde väl den växlat ner till tyngsta och "fastnat" där?
Om vajern till framväxeln går av kommer väl kedjan att landa på lilla klingan fram, dvs lättare växlar? Omvänt för bakväxeln.

Edit: sen verkar det av andra kommentarer som att den där cykeln saknar framväxeln och då faller förstås min spekulation.

Mektips till nybörjaren
Om vajern till framväxeln går av kommer väl kedjan att landa på lilla klingan fram, dvs lättare växlar? Omvänt för bakväxeln.

Edit: sen verkar det av andra kommentarer som att den där cykeln saknar framväxeln och då faller förstås min spekulation.
Jag trodde naivt att det handlade om en cykel utan framväxel, så jag kan mycket väl ha fel. 👍

Mektips till nybörjaren

De jag googlade fram saknar alla framväxel.
Finns en tråd om modellen
Allebike Gravel - MB31 | Happyride https://share.google/OJB0qQC7angqFD13v

Mektips till nybörjaren
Uppdatering:
Ni har rätt det finns bara en bakväxel på GRX600 systemet, GRX 400 har tydligen 2 klingor fram. Efter mycket pill och Youtube-tittande hoppade växeln igång igen. Vajern är snygg och hel troligtvis är det gammalt smörjning som var boven då förre ägaren inte cyklat mycket på cykel. Med andra ord är det en rengöring som tarvas.

Kommer troligtvis startas en ny tråd om det inom en snar framtid :-)

Stort tack för alla tips och glada tillrop
//C

Tillbaka
Topp