Mellan Mandone och Rove

Mellan Mandone och Rove
Hej jag har 1h landsvägsracer (mandone) till jobbet, det går av säkerhetsskäl bara på typ söndagar pga hårt trafikerade vägrenslösa vägar. Jag kan cykla ca 80% på hyfsade grusvägar med Graveln (kona Rove), men det är då lite längre tar ca 1,5h. Det fins alternativa vägar men det krävs att man kan susa fram på ca 40% grusvägar där roven käns lite trög. Är en Domane sl5 ett alternativ av många?

Mellan Mandone och Rove
Hej jag har 1h landsvägsracer (mandone) till jobbet, det går av säkerhetsskäl bara på typ söndagar pga hårt trafikerade vägrenslösa vägar. Jag kan cykla ca 80% på hyfsade grusvägar med Graveln (kona Rove), men det är då lite längre tar ca 1,5h. Det fins alternativa vägar men det krävs att man kan susa fram på ca 40% grusvägar där roven käns lite trög. Är en Domane sl5 ett alternativ av många?
Har dom ändrat på geon eller minns jag fel, jag upplevde min Kona Rove SL som en ganska rapp cx?

Mellan Mandone och Rove
Jo den e hyfsat snabb men mandonen är snabbare. Konan har 650 hjul, jag har ju inte provat att byta till större. Kanske en mellanväg?
Kom den med 650B? Jag hade 700C x 32mm René Herse däck. Kort hjulbas med toe overlap som du ser rätt tajt mellan framhjulsskärm och diagonalrör. Jag är osäker på om den blir rappare med större hjuldiameter.
20200510_130813.jpg

20200510_130828.jpg

Senast ändrad:
Mellan Mandone och Rove
Kör samma väg på båda cyklarna och jämför tiden. Har du bra däck och sitter okej på gravelhojen kommer det vara ytterst lite tidsskillnad. Jag gissar på 65 minuter på graveln om lvgn tar 60.

Det är mer en känsla än en tidsbesparing med en "roligare" cykel. Tur det, för det innebär att man inte behöver begränsa sig till att ha en lvg-hoj med jättelite däckutrymme utan kan ha en rolig allroadhoj som funkar på både grus och asfalt. Finns fina, lätta och snabba däck som funkar utmärkt på grus också. Däck har ofta en mycket större inverkan på fart och känsla än vad ramen har imho.

Mellan Mandone och Rove
+1
För pendling o bikepacking: självklart

Varför just dem?

+1
För att det är dom naven jag hitintills aldrig haft problem med till skillnad mot t.ex Mavic, DT. Jag hade nog nämnt Shimano men deras övriga grejer har tappat kvalitet så pass att jag tappat förtroendet för produkterna.
Tyvärr finns få alternativ som är mindre dåliga så vissa prylar köps under protest🤣

Tillbaka
Topp