Men hästar då?

Kerberos

Aktiv medlem
Men hästar då?
Dethär med hundar och cykling har ju avhandlats rätt flitigt på forumet. Ett liknande, men i vissa avseenden "större" problem är ju när man skall samsas om vägen med ridhästar. Mötande hästar brukar funka rätt bra. Man tar det lite sakta och fint, håller sin kant och hejar lite glatt bara. Hästar på väg åt samma håll som man själv är däremot en annan femma... Om man plingar eller tjoar på för långt avstånd så gör man sej inte hörd över hov-mot-asfalt-klappret, samma manöver på för nära håll resulterar i att först hästar och omedelbart därefter ryttare får spader. Passera utan att plinga eller tjoa = spader igen... Jo, jag vet att hästar är flyktdjur, men hur ska man göra då?

/K.

Men hästar då?
Jag brukar ropa på långt håll, säga ifrån att jag kommer på cykel, och sen cykla sakta en stund. När jag kommer nära frågar jag ryttaren om allt är under kontroll, och tar det sen försiktigt förbi och väntar med att sätta fart tills jag är 30-50 meter bort.

Brukar funka bra, men hästarna blir oftast väldigt oroliga trots allt detta. Jag tror att många av dem inte borde vara ute i trafiken alls. Ofta är det ganska unga tjejer som rider på dem också. Senast i söndags råkade jag ut för just detta - två tjejer ca 11-13 år gamla, på två stora hästar - men det gick ju bra.

Men hästar då?
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Brukar funka bra, men hästarna blir oftast
> väldigt oroliga trots allt detta. Jag tror att
> många av dem inte borde vara ute i trafiken alls.
> Ofta är det ganska unga tjejer som rider på dem
> också. Senast i söndags råkade jag ut för just
> detta - två tjejer ca 11-13 år gamla, på två
> stora hästar - men det gick ju bra.

Jo, det är just det. Man får dendär lite sugande känslan i maggropen när 35 kilo fjortonåring försöker kontrollera ett halvt ton yster häst med stenhårda hovar alldeles intill mej och min blanka cykel... :)

Men hästar då?
Du behöver nog inte oroa dig för din egen och cykeln skull. Den som riskerar något är ryttaren om hästen blir skrämd. Det är inte så att en häst försöker attackera "rovdjuret", utan den flyr bortåt.

Men hästar då?
Kerberos skrev:

> Jo, det är just det. Man får dendär lite
> sugande känslan i maggropen när 35 kilo
> fjortonåring försöker kontrollera ett halvt ton
> yster häst med stenhårda hovar alldeles intill
> mej och min blanka cykel... :)

Hellre en van tjej på 35 kg än en ovan karl på 135 kg, som jag brukar säga. :)

Men hästar då?
geologen skrev:
> Jag brukar ropa på långt håll, säga ifrån att
> jag kommer på cykel, och sen cykla sakta en
> stund. När jag kommer nära frågar jag ryttaren
> om allt är under kontroll, och tar det sen
> försiktigt förbi och väntar med att sätta fart
> tills jag är 30-50 meter bort.

Håller med om att det är viktigt att ropa/ prata. Det är viktigt att hästen tidigt inser att det är en människa som kommer.

Men hästar då?
Det oftast på stigar och småvägar jag konfronteras med ryttare och hästar.
Kommer jag bakifrån, saktar jag in och ropar, (försöker visa att jag kommer) lyckas det inte saktar jag in mer och ropar högre.
När jag passerar säger jag någor snällt.
Funkar alltid.
Cyklisterna och hästfolket delar på samma skog och vi måste kunna samsas. I utkanten av den stora skogen är det dessutom förmodligen samma hästfolk och cyklister som råkar på varandra.

När jag kommer ikapp en biljävel brukar jag ropa, funkar aldrig, jag börjar mer och mer ansluta mig till Micke Dees åsikter. Får man köra pepparspray på bilister.

Senast redigerad av en moderator:
Men hästar då?
Stumpy skrev:
> Det är inte så att en
> häst försöker attackera "rovdjuret", utan den
> flyr bortåt.

Jag har då hört att den kan få en flockinstinkt och försöker "hänga med".

Men hästar då?
Det som jag blir mest förbannat på är att de skiter mitt på stigarna och att ägarna inte plockar upp efter sig!

Hästar skall endast få framföras inom inhägnade områden.. och absolut inte på ställen som Änggården.

Men hästar då?
Stötte på en tocken däringa hästtjejj med tillhörande fyrbent matpaket på stigen.. Hon lyssnade ju fan på MP3 så man hade inte en chans att påkalla uppmärksamhet. Var lagomt irriterande och vi lär ha sätt tjusiga ut när vi sniglade oss bakom hästen o viftade på armarna, hojtade o grejjer. Även om hästrackan visste om att vi var där så cyklar jag inte förbi förräns jag vet att föraren är med på noterna.
Det värsta är att vi har tydligen en hästled genom hela vår förort. Lagomt kul med en halv kvadratmeter skit på asfalten. Om hundförarna måste ta upp bajset tycker jag hästförarna kan göra detsamma. Ta med större påsar bara..

Men hästar då?
BFS skrev:
> Hellre en van tjej på 35 kg än en ovan karl på
> 135 kg, som jag brukar säga. :)

+1

Men hästar då?
En kollega som håller på med hästar tycker så här.

Plinga till på lagom långt avstånd, hästen hör ju bra och som ryttare _BÖR_ man märka att hästen reagerat på något och vända sig om.

Många hästar tycker dock att det är obehagligt med svischandet från däcken av någon anledning så det är bra att vissla eller prata lite.

Men hästar då?
geologen skrev:
> För all del, men en hästskit luktar inte
> särskilt illa jämfört med en hundskit. Gissar
> att det beror på skillnaden i kost.

Jo men för oss utan stänkskärmar kan det ju vara allt annat än kul att segla igenom en sån fining.

Men hästar då?
Kiske skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För all del, men en hästskit luktar inte
> > särskilt illa jämfört med en hundskit.
> Gissar
> > att det beror på skillnaden i kost.
>
> Jo men för oss utan stänkskärmar kan det ju
> vara allt annat än kul att segla igenom en sån
> fining.

Jag brukar cykla runt dem.

Men hästar då?
De bits fram, sparkar bak och luktar för djävligt däremellan.. Så om nu hästar ska göra annat än ligga skivade på gott närande bröd ska de iaf hållas kopplade innanför höga staket.

Men hästar då?
geologen skrev:
> Jag brukar cykla runt dem.

Jo men inte alltid man har koll. Aldeles för mycket tanter o gubbar med hund som man måste spraya en klunk på.

Men hästar då?
morango skrev:
> Många hästar tycker dock att det är obehagligt
> med svischandet från däcken av någon anledning
> så det är bra att vissla eller prata lite.

Prata är nog det bästa. En ryttare i Änggården menade på att hästen inte riktigt fattar att det är en människa som sitter på hojen. Antagligen för att det ser och låter annorlunda än en människa brukar göra, men lite prat brukar få dom att fatta galoppen :)
Jobbigast är blöta skivbromsar och nedförsbacke när man får hästmöte, kan ju skrämma vem som helst..

Men hästar då?
Laste nagonstans att det ar viktig man pratar eller sjunger - for om man ar tyst tror hasten att man ar en underlig varelse med hjul i stallet for ben - typ ett cykelmonster.

Daremot om man sjungandes cyklar forbi tycker hasten allt ar normalt - da ar det ju uppenbart att det ar en cyklande manniska ;)

Men hästar då?
Jag frågade precis samma sak på utsidan.se och fick det här svaret:
( http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=54401 )

Hästars syn skiljer sig rätt mycket från människans, i det att de ser åt sidorna & snett bakåt. De ser otroligt bra på långt håll, men har dålig närsyn. Synen é inte heller synkad, vilket innebär att det den ser m vänster öga blir en nyhet när den får syn på samma sak m höger öga. Därför kan exempelvis samma brevlåda vara livsfarlig både på utvägen & på hemvägen

Hästen é ett bytesdjur som flyr först & kollar sen - därför kan du uppfattas som ett hot när du möter/kommer ikapp en häst springande, så det bästa é att uppträda lugnt. Om du joggar sakta, kanske sakta av till gång om du ser att hästen börjar stressa upp sig, säg gärna ngt m lugn röst. Viktigast é att du inte börjar veva & vifta el skrika, f då kan häststackaren få ett mindre sammanbrott..

Men hästar då?
"Min Ponny" kanske:

på fyra ben går den som jag gillar allra bäst,
gillar, gillar, gillar allra bäst!
jag sitter på hans rygg för han är min lilla häst,
är min lilla häääst!
*gnägg*

osv..

Men hästar då?
Det rids och tränas en hel del travhästar efter "vår" grusväg hemmavid.
Senast i helgen inträffade en dråplig situation när jag var ute med 3-åringen.
Vi går efter vägen, hon cyklandes på sin 12-tummare med stödhjul när ett travekipage dyker upp i FULL fart i en dold kurva (litet backkrön och höga snövallar) 15 meter framför oss.
Hästen uppfattar 90cm 3-åring på hjul som något okänt/farligt och vänder på en 5-öring - undrar hur många g:n den travkusken utsattes för :P tog sen en bra stund innan hästen tordes förbi, vilt rullandes med ögonen och fradgatuggandes...

I övrigt så är det som andra skrivit, pling/prat och lugn fart som gäller på cykeln när man närmar sig hästar.

Men hästar då?
MickeS skrev:
> en massa ord

Tur att det inte var en hund/pensionär/varg som drog ekipaget för då skulle ni nog varit uppätna bägge två.

Men hästar då?
andematt skrev:
> Tur att det inte var en hund/pensionär/varg som drog ekipaget för då skulle ni nog varit
> uppätna bägge två.

Jag är mest rädd för varghundspensionärerna - de borde ju vara absolut värst?

Men hästar då?
Hästar hit och hästar dit ,,det är bara att göra sig riktigt hörd på långt avstånd , har hästar själv hemma på gården och det går faktiskt att träna tarfiksituationer med hästarna så att dom blir trygga , känns lite olustigt att icke trafikvana hästar är ute på vägarna men dom måste ju även få chansen att träna på det , tänk också på att djur kommer ihåg den cyklisten som närmade sig på fel sätt lättare än den som närmade sig på ett bra sätt !!

Själv bor jag i gränsen mellan Örebro och dalarnas län i närheten av värmlandslän på örebros högsta punkt och när jag cyklade hem häromdagen hade en vargflock slaktat en älgkalv mitt på vägen , såg ut som ett jäkla blodbad i snön , så gnäll på era hästbajsar ni får cykla igenom när jag får korsa älgkadaver inälver osv ,,haha

Bor man på skogen så gör man !

Men hästar då?
geologen skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är inte så att en
> > häst försöker attackera "rovdjuret", utan
> den
> > flyr bortåt.
>
> Jag har då hört att den kan få en flockinstinkt
> och försöker "hänga med".

Inte en chans, hästen kommer inte se en cyklist som en i flocken. Det är inte en hund... :)

(Dom kan springa med om man passerar en hage iofs. men det är nog mer lek än flockinstinkt (ja, dom jävlarna har humor).)

Om någon nu vill ha sjukt onödig info så är det sämsta stället att befinna sig på i närheten av en nervös häst 1 meter bakom den. Där är kraften som störst vid en spark. Så, antingen utom räckvidd eller in och krama hästarslet. :P (Egna empiriska studier visar att det här stämmer ganska bra också... Aj, men vad gör man inte för att ni kära medhappyiter ska slippa prova.)

Men hästar då?
Det som finns på hästryggen får mig ofta att yla som en hund när jag passerar:>) Förhopningsvis bättre för hästen än att smyga förbi. Men ibland undrar jag, vad används alla kusar till? På mina rundor morsar jag på massvis med hästar som tittar nyfiket på mig när jag passerar deras hagar men det är inte speciellt ofta jag träffar på några ryttare. Står dom på tillväxt för att bli hamburger kött eller???

Men hästar då?
Mårten skrev:
> Om någon nu vill ha sjukt onödig info så är
> det sämsta stället att befinna sig på i
> närheten av en nervös häst 1 meter bakom den.
> Där är kraften som störst vid en spark. Så,
> antingen utom räckvidd eller in och krama
> hästarslet. :P

Grejen är den att flera gånger när jag passerat hästar (senast i söndags hände det) så vänder ryttarna bort hästarna från mig, precis när är som närmast. Var är jag då? Jo, halvannan meter bakom hästen...

Men hästar då?
Har aldrig haft problem med hästar. Vad är det som är så jobbigt/farligt? Hästar är fina djur, skulle gärna haft en om det inte vore så jobbigt med mockandet i vardagsrummet. Mina grannar skulle nog klaga på lukten också. Sen är ju ridning en sjukt mkt dyrare sport än cykling. Kolfiberhjul kostar ju lika mkt som en hyfsad sadel. Kolfibersadel är mkt billigare för cyklar än för hästar. Sen är det jobbigt att raka benen på hästen också.

Men hästar då?
Det som är jobbigt med hästar är att de reagerar så kraftigt på cyklister. De blir nervösa, börjar röra sig oroligt och man ser hur ryttarna får börja dra och kämpa för att behålla kontrollen. Ofta råkar man ut för hästmöten på ganska små vägar där det inte finns så mycket utrymme till att börja med.

Jag är inte så värst orolig för min egen del egentligen, utan mest för den som sitter på hästen. Jag var med på en HCK-runda för flera år sen där vi kom ner på Gamla Böneredsvägen (i riktning mot Kärra) nästan direkt efter svängen, när vi fick sakta in för att en skitförbannad tjej stod vid sidan av vägen med en orolig häst. Hon skällde på oss och skrek att vi inte skulle cykla så fort, eller nåt. Minns inte riktigt. Vi höll kanske 25-30 där. Den som känner till vägen vet att man sommartid har ganska dålig sikt runt svängen, så man saktar ner en del. Hästar är svårare att se jämfört med människor och bilar/moppar, så det bidrog säkert.

Gruppen före oss, 20-25 sekunder tidigare, hade skrämt hästen rejält, så hon hade åkt av (halvt hoppat, halvt ramlat, tror jag) och sen hade hästen trampat henne på foten, så inte nog med att hon var skrämd, avkastad och förbannad, hon hade duktigt ont i foten också.

Hon såg väl en klubbtröja och letade upp HCK-sidan, och skickade ett argt mejl till ordföranden. Det blev sen en mejldebatt där det uppnåddes ett visst samförstånd och det kom ursäkter från båda håll till slut.

Men det visar vad som kan hända med nervösa hästar.

Men hästar då?
Men det är ju tjejens fel, hon hade ju uppenbarligen ingen kontroll på hästen. Hade hon haft kandar hade det aldrig hänt. Kan polisrytteriet rida genom kravaller, och polska lansiärer storma tyska stridsvagnslinjer borde hon kunna sitta kvar kan man tycka.

Men hästar då?
Visst är det så, men det handlar ändå om att försöka minimera risk och skada för alla trafikanter. Jämför med bilister som visar hänsyn mot cyklister.

Men hästar då?
Min upplevelse är att de flesta bilister visar närmast överdriven hänsyn. En del kör ju nästan ner i diket på andra sidan när de ska hålla avstånd. Andra ligger bakom utan att våga köra om i många kilometer.

Tillbaka
Topp