Mer gucka i hjul med korv!? Hur?

Foxis

Aktiv medlem
Tjena!

Som titeln antyder har jag ett bakhjul som läcker luft. Måste pumpa dagligen typ. I sitter Rimpact och tätat med Stans. Hur kan jag (eventuellt) få i mer gucka och få det att täta utan att ge mig på hel demontering och (om det ens går) återmontering av korven?
Eller är det demontera, slänga, installera nytt som måste ske?
Har ju egentligen inte tid med något av det och söker såklart en quickfix som funkar till säsongen är slut.... :)

Tack! :)

(Edit, och nej, jag har ingen specialspruta för att få ner gucka genom ventilen. Brukar hälla i däckssidan, men det var före korv...)
(Edit #2 Jag = uppenbar korvnewbie)

Tycker annars det går fint att öppna däckssidan och hälla vid sidan om med korv i.

Men har du avgjort varifrån det läcker? Kan ju vara casing, fälg, ekrar, bucklor, osv...
Tror mer att det är för länge sedan det sist hälldes i. Suttit snart ett år(!) utan att fylla på och ser ut som att det burpat lätt vid några tillfällen. Så gissar att det löser sig med lite ny gucka tills säsongen är slut och det är dags att plocka av och göra det ordentlig.
(Bävar lite för att plocka av och installera igen. LBS fixade installationen.... :) )

Nu har jag inte testat rimpact, men när man väl fick till knixen med att få ner däckskanten i mitten på fälgen så tycker jag det går smidigt att byta däck även med korv. Och ja de går förstås att återmontera. Lite kladdigt att plocka i och ur bara så bra att ha trädgårdsslangen till hands.

Fyller alltid på genom ventilstammen, antingen med spruta och slang eller med liten flaska med pip.
Enda gången det failar är om slangen hoppar av ventilstammen. Då får man lite gucka på fälgen, innan man trätt på igen.
Premiärmonterade korv (CushCore Gravel/CX) för en vecka sedan och fyllde med pipflaska. Får se när jag tvingas lära mig laga däck i fält. Slita ut korven och ersätta med slang känns inte lockande.

Vad är korv? Trodde att det var slang för slang?
evo_sl_profile.jpg

Jag kör också med Rimpact och har fyllt på gucka utan problem genom ventilen med en vanlig spruta + en liten slangstump i lämplig dimension. Tror att slangstumpen följde med någon Orange Seal flaska.

Tillbaka
Topp