Mer pop mindre plush, hur?

D i U

Aktiv medlem
Jag tycker min gaffel går lite långt ner i slaget och bakdämparen känns väldigt plush, vad ska jag vrida på för att få gaffeln att jobba högre i slaget och få mer pop i bakdämparen? Grejerna har gått ca 35 mil så antar inte service är lösningen än och grejerna är rock shox lyrik ultimate och rock shox superdeluxe ultimate 2020.
Känns som jag tunat bort mig litegrann.

Hur många % sag har du och vad har du för inställningar? Hur många tokens fram?

Generellt gäller minska sag, öka HSC, öka rebound. Men det beror ju på vad du har för inställningar nu.

Sag vette fan men tryckt i några psi mer än vad som står på gaffel/dämpare/hemsida. Tokens är orört så ska va två stycken i. Har väl ungefär inställningarna på mitten/mitten hsc och lsc både fram å bak.

Sag vette fan men tryckt i några psi mer än vad som står på gaffel/dämpare/hemsida. Tokens är orört så ska va två stycken i. Har väl ungefär inställningarna på mitten/mitten hsc och lsc både fram å bak.
Kolla sag. Jag hade 30% och gick ner till 20% vilket gjorde det mer poppigt. Du kan även testa öka HSC 2 klick och flytta högfartsreturen 2 klick mot kaninen. Men om du höjer trycket så kommer returen automatiskt bli snabbare, så testa en sak i taget.

Vred hsc till Max på gaffeln, den stog på min. Ökade upp ett klick rebound fram å två bak. Ska trycka i några psi till bak.

Ökade ju hsc, men ökade visst också returen. Men blir de verkligen poppigare led mindre retur??
Gör som jag skrev istället. Testa om det blir bättre. Om det blir det så testar du samma sak igen och testar om det blir bättre eller sämre. Men som sagt, kolla så du har 20% sag först. Trycket påverkar inställningarna.

Generellt tips är att göra så få inställningar som möjligt åt gången, då får man bättre info om vad som gör vad. Om man ändrar massor av saker samtidigt så vet man inte vilken ändring som gav den egenskapen man är ute efter.

Santa Cruz bronson, det är i grunden ingen jättepoppig cykel men tycker den blivit lite mer ” planted ” senaste tiden.
Det har varit kallt och luft kan smita ut genom packningarna. Så som sagt, kolla tryck/sag. Har du nya Debonair i gaffeln så kan 5psi göra stor skillnad.

Lättaste sättet att få till bra dämperi är att föra anteckningar och göra en justering i taget. Så börja med sag/tryck. Därefter HSC eller rebound (2klick i taget).

(Snabbare retur gör den poppigare, ja. Du får ju mer kickback när du trycker till)

Det har varit kallt och luft kan smita ut genom packningarna. Så som sagt, kolla tryck/sag. Har du nya Debonair i gaffeln så kan 5psi göra stor skillnad.

Lättaste sättet att få till bra dämperi är att föra anteckningar och göra en justering i taget. Så börja med sag/tryck. Därefter HSC eller rebound (2klick i taget).

(Snabbare retur gör den poppigare, ja. Du får ju mer kickback när du trycker till)
Just ja, kylan kanske gör cykeln seg. Jag får ta en testsväng imårn.

Ja fast sen gör ju just leverage ration också. Men visst hårdare här snabbare där poppigare men sämre balans på allt annat. Lättare däck /hjul för sitt med i hur poppig hojen kan uppträda. Tex en transition smuggler är galet mycket poppigare än tex tallboy. Stor skillnad i leverage ration på dessa hojar men med likt slag.

Samtidigt vill jag inte ha den för poppig heller, det blir ganska sketchy i landningar om cykeln vill studsa vilt men älskar att poppa på rötter,stenar å dra manuals mellan svängarna.

Vart sitter o-ringen när du kört en stig med varierande terräng?

Börja justera lufttryck/tokens och retur först. Lsc och hsc kan du finlira med när lufttryck och retur känns hyfsat.

Samtidigt vill jag inte ha den för poppig heller, det blir ganska sketchy i landningar om cykeln vill studsa vilt men älskar att poppa på rötter,stenar å dra manuals mellan svängarna.
Precis det jag menar. Visst kan man släppa 1-2 click på returen och dra 1-2 click hsc men det blir ju lite på bekostnad av annat. 1 sak så klart med en hoj som är "poppig" till sin natur.

Vart sitter o-ringen när du kört en stig med varierande terräng?

Börja justera lufttryck/tokens och retur först. Lsc och hsc kan du finlira med när lufttryck och retur känns hyfsat.
På gaffeln några centimeter kvar, bak har jag inte kollat så noga, bakdämparen sitter ju lite dumt till på sc när man ska kolla sag, utnyttjat slag mm men brukar använda hela slaget efter ett fullt pass.

På gaffeln några centimeter kvar, bak har jag inte kollat så noga, bakdämparen sitter ju lite dumt till på sc när man ska kolla sag, utnyttjat slag mm men brukar använda hela slaget efter ett fullt pass.
Börja med att kolla alla inställningar du har, därefter gör du små justeringar, börja med lufttrycket. Komponent-tillverkarens rekommendationer är bara en fingervisning.
Jag för ”dagbok” över mina inställningar, utifrån det testar jag mindre ändringar. Exempelvis:

Pike 150mm C2
87psi (20% sag)
2 tokens
Rebound: 6 klick från slow
LSC 0

Fox DPX2
Nu 260 psi 13mm sag (26% sag)
LSC helt öppen, Rebound -6 från slow

Sedan dokumenterar du förändringar och upplevelse:
Pike Rebound: 7 klick från slow (kändes kvickare men mindre följsam).

Så håller du på så tills du hittat känslan du vill ha. Men som sagt, ändra en sak i taget, inte flera saker samtidigt. Jag gillar att ha lite långsammare retur bak än fram så inte cykeln dyker framåt. Blir det för stor skillnad så niger cykeln.

Det finns liksom inga genvägar. ?

Denna videon förklarar det bra.

Börja med att kolla alla inställningar du har, därefter gör du små justeringar, börja med lufttrycket. Komponent-tillverkarens rekommendationer är bara en fingervisning.
Jag för ”dagbok” över mina inställningar, utifrån det testar jag mindre ändringar. Exempelvis:

Pike 150mm C2
87psi (20% sag)
2 tokens
Rebound: 6 klick från slow
LSC 0

Fox DPX2
Nu 260 psi 13mm sag (26% sag)
LSC helt öppen, Rebound -6 från slow

Sedan dokumenterar du förändringar och upplevelse:
Pike Rebound: 7 klick från slow (kändes kvickare men mindre följsam).

Så håller du på så tills du hittat känslan du vill ha. Men som sagt, ändra en sak i taget, inte flera saker samtidigt. Jag gillar att ha lite långsammare retur bak än fram så inte cykeln dyker framåt. Blir det för stor skillnad så niger cykeln.

Det finns liksom inga genvägar. ?
Dykande cykel i drop och hopp e riktigt läskigt! Ska kolla trycket i dämparen också.

Dykande cykel i drop och hopp e riktigt läskigt! Ska kolla trycket i dämparen också.
I stök var det jag tänkte på. Har du för snabb retur fram och bak när det är stökigt så känns det som att cykeln studsar uppe på ojämnheterna. Har du för långsam så saktar cykeln ner och packar ihop. Dyker du vid dropp så ska rumpan bak/ner. ?

Du kan ju börja med grundinställning, typ 20% sag fram, 25% bak. Hälften på rebound på både lagfart och högfart och fullt öppen LSC & HSC. Sedan kör du bracketing på en sak i taget enligt videon ovan. Och glöm inte dokumentera. Kan inte bli fel. ?

Och välj något kortare varierande spår som du gillar och repetera, typ Pine Forest DH, Laxtrappan, någon av kottarna eller liknande som har lite av varje.

Ja jag får nog börja om från början igen helt och hållet. Kan som sagt också va kylan som ställer till det. Tack för tips! Btw pine forest, borde åka dit å ta stenhoppet precis innan korsningen med kotten, bara tagit den en gång tidigare i regn och blåst som slutade med en crash och förstörda kol vevar :P.

Kan som sagt också va kylan som ställer till det.
Kan absolut vara det. Rockshox 0w-30 är rätt bra i kyla men supergliss 100k eller fox 20wt gold är som sirap i kyla och gör gaffeln seg.

Skriv ner dina inställningar innan du börjar mixtra alltför mycket. Sen går du tillbaka till dem när det blir varmare och ser hur det känns då.

Tillbaka
Topp