Mer slaglängd -> Högre fart -> Farligare?

ttfh

Aktiv medlem
Så börjar småbarnsåren lida mot sitt slut och på horisonten kan man skymta att kanske få tid att cykla MTB igen så småningom. Detta kommer sammanfalla med ålderskris och då är det ju OK att köpa dyra presenter till sig själv; Ny Cykel!

När jag läser lite trådar och försöker förstå räkna hur många nya standarder som kommit och gått sedan 2012 så dyker frågan om vilken sorts cykel man skall ha.

Är det så att jag borde hålla mig till HT för att inte köra ihjäl mig?

Mitt resonemang är lite att ju mer dämpning man har, desto snabbare kan man köra i stök, och desto hårdare kommer man krasha. Lite som att fyrhjulsdrivna bilar krockar i högre farter än tvåhjulsdrivna då de inger "falskt" förtroende.

Borde jag gå tillbaka till mitt ursprung och köra helstelt? Allt för att ytterligare sänka farten i skogen?

Det ligger nog faktiskt något i det. Samtidigt gör ju en lite kralligare hoj att du undviker att gå över styret och andra dumma vurpor, så i slutändan går det nog på ett ut. Men helt klart är att farten trissas upp rejält med en endurohoj, och det behövs mer och stökigare för att det ska vara lika roligt.

Allt beror ju på vad DU får roligast med. Så länge man inte tävlar finns det inget annat än att det skall vara roligt.

Helstel stål SS med 26" hjul är kul och värsta FS kolfiberraketen är också kul. Välj vad du gillar och lyssna inte för mycket på alla som säger att du måste ha det senaste för att det skall vara roligt. Snabbt är inte alltid roligare. (Se bara på fatbike - de är sällan snabbast, men många som kör dem ändå)

Kom ihåg att det inte bara handlar om slaglängd. Den stora utvecklingen har handlat om cyklarnas geometri. Cyklarna har blivit snabbare framförallt för att en cykel med ”modern” geometri är betydligt mer ”förlåtande”*. Så du kommer antagligen att köra omkull mer sällan på en ny heldämpad cykel. Medaljens andra sida är att du kanske slår dig mer när det väl händer då du har möjlighet till högre fart.

*Ja, dämparna har också blivit bättre. Men den utvecklingen har inte direkt varit revolutionerande.

Ja, fast geon gör det också mindre spännande så åtminstone jag börjar fantisera om mer avancerad cykling o hopp.

Som Aron skriver, så vill jag passa på att ge min syn på saken...
Moderna cyklar följer som du säkert hört/läst trenden med Lång, Låg och Slack, dvs du får en stabil och förlåtande hoj MEN som kan kännas lite sävlig i lägre hastigheter (läs stigcykling), därför ägnar många sig åt s.k. enduro-rejsande (mot sig själv och/eller andra), antingen på riktiga arrangemang eller m.h.a. Strava. Detta hetsande gör så klart att jag/vi/dom ibland ligger runt i myllan och med ett eller annat skrapsår/benbrott som följd... Så ja, jag tror nog att modernare cyklar kan inspirera till att vilja testa gränserna mera och iom detta kanske öka olycksrisken, finns säkert någon form av statistik att gräva fram (men då måste Jofa's krascher räknas bort, samt hänsyn tas den otroliga ökning av utövare som varit dom senaste åren...)

jonte987 sa:
I mitt fall är det 100mm 26'' xc till 130mm 29'' trail så det är så klart mer än en sak som ändrats...

+1 och iaf jag själv kör lite annorlunda när jag bytte bort småhjulen till bulldozer-hjul, från att mera leta knixiga passager till max fart över allt och alla hinder...

Du kommer inte att köra våldsamt mkt snabbare på en heldämpad än på en hardtail. Det som sätter gränsen är vad du själv är bekväm med och det hänger på vilken typ av person du är.

De senaste åtta åren har jag haft cyklar som blir allt mer kapabla utför och jag åker nog fortare nu än för åtta år sen. Men jag vurpar inte mer eller hårdare. Jag är för feg/försiktig så jag har i stort sett alltid ganska bra marginaler till att det blir sketchy.

Så om en mer kapabel cykel ger en falsk trygghet handlar nog en hel del om dig och inte om cykeln.

larsaw sa:
jonte987 sa:
I mitt fall är det 100mm 26'' xc till 130mm 29'' trail så det är så klart mer än en sak som ändrats...

+1 och iaf jag själv kör lite annorlunda när jag bytte bort småhjulen till bulldozer-hjul, från att mera leta knixiga passager till max fart över allt och alla hinder...

Men...det är väl så man gör? Man kör max in i saker och sen hoppas på det bästa :)

Mini_me sa:
larsaw sa:
jonte987 sa:

Men...det är väl så man gör? Man kör max in i saker och sen hoppas på det bästa :)

Hahaha!! Ungefär så det ser ut på Tisdagsrajderna va? (ingen nämnd, ingen glömd...)
Om man crashar finns det ju iaf en öppning för att börja materiala... ;D

Det var så det började men när man vaknat upp rygg mellan en massa sten så blir åtminstone jag orolig att det inte finns mer tur kvar. Det är väl åldern också..kanske.. mycket mer försiktig nu.

Mini_me sa:
larsaw sa:
jonte987 sa:

Luthman Photography sa:
Du kommer inte att köra våldsamt mkt snabbare på en heldämpad än på en hardtail. Det som sätter gränsen är vad du själv är bekväm med och det hänger på vilken typ av person du är.

De senaste åtta åren har jag haft cyklar som blir allt mer kapabla utför och jag åker nog fortare nu än för åtta år sen. Men jag vurpar inte mer eller hårdare. Jag är för feg/försiktig så jag har i stort sett alltid ganska bra marginaler till att det blir sketchy.

Så om en mer kapabel cykel ger en falsk trygghet handlar nog en hel del om dig och inte om cykeln.

Men åas är det ju tråkigt om det är FÖR enkelt. Lite edge vill man ju för annars kan man lika gärna köra zwift?

Jag kör mkt fortare nu än för 10 år sedan, ändå vurpar jag mer sällan. Dropper-posten är nog mest avgörande, och slackare styrvinkel. Det är nästan omöjligt att gå över styret nu. Något jag ofta gjorde förr. Så bättre fjädring och dämpare ökar hastigheten, samtidigt är cykeln mkt mer stabil i skogen. Sen gäller det förstås att lära sej var gränsen går...

Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:

Men åas är det ju tråkigt om det är FÖR enkelt. Lite edge vill man ju för annars kan man lika gärna köra zwift?

Jo, så klart. Men min poäng var nog att hur skadebenägen man är som cyklist har nog mer med hur riskbenägen man är som människa att göra, än med vad man har för hoj.

Det kanske bara är jag som tycker så, men det går faktiskt att utmana sig själv utan att risktagandet ökar nämnvärt. Det handlar för mig om att fokusera på detaljerna, att försöka åka snyggt och med flow snarare än stort, snabbt och rått.

Och ja, de två är ofta detsamma, men det är att närma sig utmaningen från två olika håll.

Men väntas nu... skulle en cykel som ger dålig kontroll, där spårvalet blir högst slumpmässigt och risken för att flyga över styret är överhängande mest hela tiden. Skulle den cykeln vara mer säker?? Ni vet att det finns bromsar också??

Det är väl inte happy korrekt att bromsa?

Det var väl mer att det blir högre fart och kanske hopp.
Själv har jag väl mer ifrågasatt om det blir roligare eller inte.

Diskuterade just fart och skador efter några öl på nyår, slutsatsen blev att vi alla slog oss mer och skadade oss mer när vi körde sakta.

Därför ska det va:

Högre fart = säkrare!

Men mer allvar:
Det har hänt väldigt mycket senaste 10åren.

En vanlig enduro/trail cykel för 20-25kkr är nu mycket bättre utför än vad en ren DH maskin va för 10-15år sedan
Som ett stort plus så väger den 5-10kg mindre också och går att cykla uppför med!

Vill du spara lite pengar och börja lungt så skaffa en vettig trail ht med valfri hjulstorlek och ca 140mm slag.
Pris ca 15-20kkr.

Vill du ha mer komfort så köp en FS som säljs som trail/AM/enduro, valfrit märke efter favvor färg. Du kommer bli nöjd.
Pris ca 20-30kkr.

Aron sa:
Det kanske bara är jag som tycker så, men det går faktiskt att utmana sig själv utan att risktagandet ökar nämnvärt. Det handlar för mig om att fokusera på detaljerna, att försöka åka snyggt och med flow snarare än stort, snabbt och rått.

Och ja, de två är ofta detsamma, men det är att närma sig utmaningen från två olika håll.

Det beror nog på hur och med vem man cyklar. Min målsättning är oftast att bli lite mindre hjälplöst efter när jag hojar med sällskap. Det innebär att jag behöver köra så fort som möjligt, finess och finlir hinns/orkas inte med utan det blir bara trampa och plöja.

Kör vännerna fs har man det nog säkrast på en fs själv då man vill hänga med i tempot när det blir stökigt. Och roligast. Därmed inte sagt att ht inte är kul, för det är det! Ibland t.o.m. roligare då han får jobba lite extra nerför men får det lugnare uppför.

Eller varför inte en ht och en fs?

jonte987 sa:
Det är väl inte happy korrekt att bromsa?

Det var väl mer att det blir högre fart och kanske hopp.
Själv har jag väl mer ifrågasatt om det blir roligare eller inte.
Att kunna bromsa hårt år en förutsättning för att kunna köra fort i de flesta sporter med fordon som inte går helt rakt eller i en doserad ring.

Senast ändrad:
ttfh sa:
Hur stor skildnad gör sån här ny geometri? Om min referens är en XC-cykel från 2007?

Stor skillnad. Jag kör på en trail-HT från 2016. När jag behövde återgå till min gamla 2007 för en tur så lyckades jag göra en OTB från stillastående, för att det råkade luta lite neråt, och finnas lite sten, och jag helt enkelt var van vid en cykel som inte välte på sådant :p

Visserligen är det även större hjul och 40mm mer slaglängd på den nya, men tror ändå inte dom var den största avgörande faktorn.

Luthman Photography sa:
Aron sa:

Det beror nog på hur och med vem man cyklar. Min målsättning är oftast att bli lite mindre hjälplöst efter när jag hojar med sällskap. Det innebär att jag behöver köra så fort som möjligt, finess och finlir hinns/orkas inte med utan det blir bara trampa och plöja.

Äh, jag har sett dig cykla - du vet nog tusan hur man cyklar.

Att det finns de som är snabbare gäller alla utom OS-guldvinnaren när hen har sitt livs bästa dag....

Slack och helstelt är kanske lösningen om man vill cykla sakta utan att gå över styret?

Finns det stela gafflar m ac på 540mm?

jonte987 sa:
Slack och helstelt är kanske lösningen om man vill cykla sakta utan att gå över styret?

Har tyvärr inget svar på frågorna men de var ju jätteintressanta. Någonstans måste det väl ändå finnas någon garagebaserad firma som årligen svetsar ihop något dussintal helstela endurohojar med 65 graders HTA?

Extremt nischat ja, men finns ju så mycket annat udda inom branschen.

Rutbritt sa:
Kör vännerna fs har man det nog säkrast på en fs själv då man vill hänga med i tempot när det blir stökigt. Och roligast. Därmed inte sagt att ht inte är kul, för det är det! Ibland t.o.m. roligare då han får jobba lite extra nerför men får det lugnare uppför.

Eller varför inte en ht och en fs?

Där har vi svaret, n+1 så klart!

Min upplevelse (på hemmstigarna) är att stora behållningen av en heldämpad stighoj är bibehållet grepp i uppförsbackarna och på stökig platt när man trampar som mest. Utför (på stigarna) är jag nog inte snabbare eller har roligare med fs än ht, där kommer man över det mesta med fart och lite teknik i alla fall.

Senast ändrad:
Niner hare svindyra utan boost. (livsfarligt att cykla utan boost :P ) Vi får faxa Peru tror jag.

Annars tror jag denna funkar. Räknar man med lite sag så 495 AC inte längt borta. Och så på med 29'' 3.0
http://www.tandellbikes.com/29er-plus-carbon-rigid-forks_p0934.html

Om vi vågar ful carbon?

SGS sa:
jonte987 sa:

Har tyvärr inget svar på frågorna men de var ju jätteintressanta. Någonstans måste det väl ändå finnas någon garagebaserad firma som årligen svetsar ihop något dussintal helstela endurohojar med 65 graders HTA?

jonte987 sa:
Niner hare svindyra utan boost. (livsfarligt att cykla utan boost :P ) Vi får faxa Peru tror jag.

Annars tror jag denna funkar. Räknar man med lite sag så 495 AC inte längt borta. Och så på med 29'' 3.0

Om vi vågar ful carbon?

SGS sa:
jonte987 sa:

Kör redan ful-carbon på vinterhojen med tillhörande, daterad geometri. T.o.m. kört lite maskingrävt med den och det är riktigt roligt. Men ganska otäckt :D

Den där Tandellgaffeln såg faktiskt intressant ut. Synd att man inte har någon cykel för den bara.

Jag tänkte på sentier. Nån gång när allt annat är gjort. Först ska vi se om jag klarar att lära mig hoppa. (Sen 40 års kris eller tidig 50års?)

Edit: så nu blir det snabbare o farligare.

SGS sa:
jonte987 sa:

Om vi vågar ful carbon?

SGS sa:
jonte987 sa:

Kör redan ful-carbon på vinterhojen med tillhörande, daterad geometri. T.o.m. kört lite maskingrävt med den och det är riktigt roligt. Men ganska otäckt :D

Den där Tandellgaffeln såg faktiskt intressant ut. Synd att man inte har någon cykel för den bara.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp