Mer stack för f*n! En kärleksförklaring till Hit n' Run

pnyberg

Aktiv medlem
Som andragångsstudent i vuxen ålder (snart 40 😅) är det svårt att prylnörda i samma takt som man gjorde när man var i100% arbete. Så vad gör man om man tycker att stacken är för låg men resten av ramen är sjukt bra?
Jag har inte råd att köpa att sälja ramen och köpa en ny för det är för dyra mm/kr för min, numera, ansträngda ekonomi.

Köpe styre med mer rise? Ja, men effekten av mer rise gör att när man rullar styret till önskad position så påverkas reach och "styrdynamik", i brist av ett bättre ord, VÄLDIGT mycket.

Lösningen - en styrstam med hög stack.💪

Här finns det många nya styrstammar som mer eller mindre går rakt upp som Cesar Rojo en gång var bland de första med i Mondraker och deras "Forward Geometry". Nu skryter väl nån italiernare blygsamt på sig att han har knäckt koden för MTB...för evigt.

Kort är inte långt nog
Problemet med dessa nya styrstammar är att effektiv reach blir också kortare...mkt kortare och när jag redan har downsizat lite på ramen så ville jag inte ha den kortare - därav kunde jag heller inte bara slänga 50mm spacers under och "call it a day".

Stackota!
Nej jag ville finna något som gav mig mer stack men kunde monteras lågt. En långsam söndag spanade jag in Dakota Nortons setup och såg att han minsann körde med Yoshimura styrstam! Detta var det jag letade efter! Surfar fort in på sidan och är ett klick från att beställa då jag blev stoppad av att frakten var lika dyr som varan i sig själv och att totaltpris skulle landa precis norr om 4000....för en styrstam!? Det går inte. Jag tog kontakt med Yoshimura och de sa att "yep frakten är dyr boi. Take it or leave it!" "Men ska ni inte starta med försäljning av mtb-delar i europa? Ni säljer ju ändå MX-delar här?" Svaret var kort och kontant "NIXPIX!".

Fan. Vad gör jag? Får någon till att maskina en stam? Tog kontakt med några och det visade sig bli lika dyrt som att köpa från Yoshimura...

Givit upp...but wait!
2 månader senare slösurfade jag på Pinkbike och letade på styrstammar - och en medlem nämnde att "Hit n' Run" gör en styrstam-kombo som liknar på Yoshimura - men att det var många år sen och inte säkert att den finns längre.
Damn - ännu en återvändsgränd.
För skoj skull letade jag genom "buy & sell" efter styrstammar och voila! Hit n' Run är fortfarande i business! Skickar de till europa? Javisst! Blev det sjukt mkt billigare? Åh yes! Liknar produkten Yoshimura? Väldigt - med skillnaden att Hit n' Run's bas tar vilken DM-styrstam som helst medan Yoshimura bara tar sin egna pga bultmönstret.

Jag beställer och delen dyker upp ca 9 dagar senare. Ett riktigt CNC-smycke 🤩

Kort historia lång så bytte jag min RF Turbine R35 40mm mot en galen kombo som inte bara ger mig ca 12+5mm mer reach utan även 17mm högre stack 😍 Eller tänker jag fel där?! Min tanke är att den är horisontelt 45mm lång och MYCKET högre än min gamla styrstam men med lägre infästning = dvs sitter längre ned på styrröret = längre reach?!

Efter några testvarv i min lokala skog kan jag säga att det känns mycket bättre på allt utom branta klättringar.

Är du eller någon du känner i samma knipa? Hör av er till Hit n' Run på pinkbike och klicka hem lösningen på alla dina problem💪

Och ja.. bilder också ..såklart.

Bilagor

• 553450166_823619244164952_7914088990466628459_n.webp
    553450166_823619244164952_7914088990466628459_n.webp
    78.6 KB · Besök: 197
  • 20251007_151029.webp
    20251007_151029.webp
    216 KB · Besök: 188
  • a7a3bb78-2bb5-47e6-b872-1b26da152817.webp
    a7a3bb78-2bb5-47e6-b872-1b26da152817.webp
    47.1 KB · Besök: 185
  • 7218d18b-380f-4829-bfaf-fc3b5a3500a2.webp
    7218d18b-380f-4829-bfaf-fc3b5a3500a2.webp
    40.5 KB · Besök: 193
Senast ändrad:
Här är en analog variant som jag hittade för länge sedan på nätet - och har haft mycket nytta av.

54837922127_33d03cc4d6_b.jpg

Eller

Eller
Jo jag har ett 50mm rise styre men som sagt så beroende på hur man rullar det så gör det stor skillnad för reach och "styrdynamik"(i brist på ett bättre ord). Det står i trådstart 👍

Jo jag har ett 50mm rise styre men som sagt så beroende på hur man rullar det så gör det stor skillnad för reach och "styrdynamik"(i brist på ett bättre ord). Det står i trådstart 👍
Det låter som att du inte kan "rulla" styret till en position som ger dig den styrdynamiken och reachen du vill ha isf?

Hur påverkar inte hit n run "stammen" reach?

Ja, trigonometri verkar vara svårt för många. Det finns ingen lösning om man vill behålla samma reach till styret och samma styregenskaper i form av samma distansen mellen linjen mellan händerna och styraxeln. Eller ja, man skulle kunna köpa en storlek större ram.

Ett styre med mer rise är en bra lösning. Om man tycker om att rulla styret bakåt skulle man behöva en längre stam för att behålla styregenskaper. Om man vill rulle styret framåt kan man inte kompensera.

Ja, trigonometri verkar vara svårt för många. Det finns ingen lösning om man vill behålla samma reach till styret och samma styregenskaper i form av samma distansen mellen linjen mellan händerna och styraxeln. Eller ja, man skulle kunna köpa en storlek större ram.

Ett styre med mer rise är en bra lösning. Om man tycker om att rulla styret bakåt skulle man behöva en längre stam för att behålla styregenskaper. Om man vill rulle styret framåt kan man inte kompensera.
Eller lite längre stam och högt riserstyre? ifall man vill ha lite bar roll för att få upsweep dit man vill

Det finns ju styren med mer eller mindre back- / upsweep också. :)
Just i 65-80mm rise så är det tyvärr lite begränsat.
Burgtec eller gusset, typ.

Illustration.

*Gula linjen är vår referens/lodlinje
*Röda linjen är gaffelns axel, 65°
*Gröna linjen är styrstammen. 5° rise, mäts från gaffelns axel
*orangea linjen är ett lågt styre med 20° bar roll från lodlinje
*lila linjen är ett högt styre med 20° bar roll från lodlinjen

Så lite längre stam+högre styre placerar styret på samma lodlinje

IMG_5846.webp

IMG_5847.webp

Edit. Om man nu inte fått för sig att ens stamlängd måste matcha offsetten på gaffeln, vilket mest länns som en helt godtycklig regel. Då är man förstås körd

Eller lite längre stam och högt riserstyre? ifall man vill ha lite bar roll för att få upsweep dit man vill

Illustration.

Jag tror att de flesta styren har rise ungefär parallellt med styraxeln när man följer tillverkarens rekommendationer. Då borde man använda samma stamlängd om man följer denna rekommendation och vill behålla styrkänslan. Men med mycket rise hare lite bar-roll mycket effekt.

Jag tror att de flesta styren har rise ungefär parallellt med styraxeln när man följer tillverkarens rekommendationer. Då borde man använda samma stamlängd om man följer denna rekommendation och vill behålla styrkänslan. Men med mycket rise hare lite bar-roll mycket effekt.
Det blir det väl inte? Har du i linje med styraxeln
(jättekonstig rekommendation eftersom det varierar så mycket mellan cyklar. Du får gärna visa mig några exempel på tillverkare som rekommenderar det)
Så kommer ett högre styre förändra styrkänslan eftersom det minskar reach och effektiv stamlängd

IMG_5848.webp

Går du från ett 30mm till ett 80mm rise styre och har risen parallell med styraxeln på en cykel med 65° HA så flyttas styret bak ungefär 2cm ?

Kanske bara är jag som inte kan något om MTB, men förstår inte vad den här fula adaptern till direct mount-stam ”löser” som inte kunde åstadkommas med en helt vanlig brant uppåtpekande styrstam? Eller är problemet att det är skralt utbud av sådana för 35 mm styre då de flesta verkar vara för 31,8 mm och hamna på osportiga hybrider? Hittade typ bara en hos Bike 24 och den var inte i lager…

Det blir det väl inte? Har du i linje med styraxeln
(jättekonstig rekommendation eftersom det varierar så mycket mellan cyklar. Du får gärna visa mig några exempel på tillverkare som rekommenderar det)
Så kommer ett högre styre förändra styrkänslan eftersom det minskar reach och effektiv stamlängd

Visa bilaga 797859

Går du från ett 30mm till ett 80mm rise styre och har risen parallell med styraxeln på en cykel med 65° HA så flyttas styret bak ungefär 2cm ?

Precis!

Min OneUp 20 och 35 mm rise styre ger rise parallelt med styraxeln när man fölger markeringar som borde matcha gaffelrörsvinkel. Hos många tillverkare är det svårt att hitta rekommendationer. På bilden av Burgtec du länkade till tror jag att lutningar är nära gaffelrörsvinkeln, men det är såklart bare en bild.

EDIT: Spank säger: "If you are uncertain of the required handlebar orientation, a good rule of thumb to start with, is to set the angle of the downward bend portion of the bar, at roughly the same angle as your fork legs"

EDIT2: Lite konstigt att alla tillverkare anger backsweep och uppsweep men inte hur man ska vinkla styret. Backsweep och uppsweep ändrar sig när man vinklar styret.

Jag skulle säga att det är mycket viktigare att behålla känslan av hur man styr cykeln än att behålla effektiva reach. Men det är såklart också dåligt när man får för kort reach.

Man kan göra hur man vill och rotera hur man vill, men man kan inte behålla samma effektiva reach och styrkänslan när man byter till mer rise. Förutom när man byter ram eller använder en reach-adjust styrlager (som bara ger några mm).

Senast ändrad:
Kanske bara är jag som inte kan något om MTB, men förstår inte vad den här fula adaptern till direct mount-stam ”löser” som inte kunde åstadkommas med en helt vanlig brant uppåtpekande styrstam? Eller är problemet att det är skralt utbud av sådana för 35 mm styre då de flesta verkar vara för 31,8 mm och hamna på osportiga hybrider? Hittade typ bara en hos Bike 24 och den var inte i lager…

Ja, problemet är, som du är inne på, 35mm-standarden. Den kom väl ungefär samtidigt som trenden med long reach på ramen så efterfrågan på långa stammar är sällsynt där.

Vill man ha en snyggare lösning får man byta till 31,8. Det saknas inte utbud på MTB-styren i den dimensionen så det fullt görbart

Ja, problemet är, som du är inne på, 35mm-standarden. Den kom väl ungefär samtidigt som trenden med long reach på ramen så efterfrågan på långa stammar är sällsynt där.

Vill man ha en snyggare lösning får man byta till 31,8. Det saknas inte utbud på MTB-styren i den dimensionen så det fullt görbart

31,8 mm ger dessutom mer dämpning och mindre trötta händer och arm. Man får dock lite mer vikt.

Precis!

Min OneUp 20 och 35 mm rise styre ger rise parallelt med styraxeln när man fölger markeringar som borde matcha gaffelrörsvinkel. Hos många tillverkare är det svårt att hitta rekommendationer. På bilden av Burgtec du länkade till tror jag att lutningar är nära gaffelrörsvinkeln, men det är såklart bare en bild.

EDIT: Spank säger: "If you are uncertain of the required handlebar orientation, a good rule of thumb to start with, is to set the angle of the downward bend portion of the bar, at roughly the same angle as your fork legs"

Jag skulle säga att det är mycket viktigare att behålla känslan av hur man styr cykeln än att behålla effektiva reach. Men det är såklart också dåligt när man får för kort reach.

Man kan göra hur man vill och rotera hur man vill, men man kan inte behålla samma effektiva reach och styrkänslan när man byter till mer rise. Förutom när man byter ram eller använder en reach-adjust styrlager (som bara ger några mm).
Jag håller inte med. Ifall man gör som du säger flyttas styret bakåt. Då ändras styrkänslan garanterat

Jag håller inte med. Ifall man gör som du säger flyttas styret bakåt. Då ändras styrkänslan garanterat

Ja det påverkar, framförallt när man sittcyklar, inte så mycket när man ståcyklar. Det handlar dock mer om positionen på cykeln än själva styrkänslan. Större avstånd mellan händerna och styraxeln påverkar styrkänslan mycket mer. Jag vill inte har en stam av 60 mm eller längre pga det. Först kände en 40 mm stam också konstigt för mig efter bytte från 50 mm. Nu har jag blivit van och kör 35 mm på min nyaste MTB.

En gång till: om man vill behålla allt men vill har styret högre behöver man byta ram till en storlek större.

EDIT: jag inser nu att jag borde tillägga att det gäller MTB i stök. När man kör på gatan eller på grus håller jag helt med dig att det är viktigare att har rätt position än att har optimal styrkänslan. I stök är styrningen dock viktigare. På min första riktiga stigcykel bytte jag från 70 till 60 mm stam även om jag egentligen hade styret redan lite för nära med 70 mm.

Senast ändrad:
En gång till: om man vill behålla allt men vill har styret högre behöver man byta ram till en storlek större.
Hur skulle en större ram lösa det?

Förutsatt att ramen har samma geometriIMG_1585.webp

En större ram får högre styre av att styrröret är längre.
Förlänga styrröret ger samma effekt som att stoppa på fler spacers.

Hur skulle en större ram lösa det?

Förutsatt att ramen har samma geometri

En större ram får högre styre av att styrröret är längre.
Förlänga styrröret ger samma effekt som att stoppa på fler spacers.

Om jag har förstod situation rätt så är vi här: man har en cykel med rätt avstånd till styret och önskad styrkänslan men styret är för lågt. Då kan man höja styret genom att lägga till distanser under stammen, byta till en mer uppvinklad stam eller/och en styre med mer rise. Man måste då dock välja om man vill har styret på samma horisontella avstånd från sadeln eller om man vill behålla avståndet från linjen mellan händerna till styraxeln. Om man vill behålla både måste man har ett ram där styraxeln är längre bort från sadeln. Det får man med en ram med lite längre reach eller/och högre stack.

Jag vet inte om du läste mitt edit på mitt sista inlägg;
"Jag inser nu att jag borde tillägga att det gäller MTB i stök. När man kör på gatan eller på grus håller jag helt med dig att det är viktigare att har rätt position än att har optimal styrkänslan. I stök är styrningen dock viktigare. På min första riktiga stigcykel bytte jag från 70 till 60 mm stam även om jag egentligen hade styret redan lite för nära med 70 mm."

Om jag har förstod situation rätt så är vi här: man har en cykel med rätt avstånd till styret och önskad styrkänslan men styret är för lågt. Då kan man höja styret genom att lägga till distanser under stammen, byta till en mer uppvinklad stam eller/och en styre med mer rise. Man måste då dock välja om man vill har styret på samma horisontella avstånd från sadeln eller om man vill behålla avståndet från linjen mellan händerna till styraxeln. Om man vill behålla både måste man har ett ram där styraxeln är längre bort från sadeln. Det får man med en ram med lite längre reach eller/och högre stack.

Jag vet inte om du läste mitt edit på mitt sista inlägg;
"Jag inser nu att jag borde tillägga att det gäller MTB i stök. När man kör på gatan eller på grus håller jag helt med dig att det är viktigare att har rätt position än att har optimal styrkänslan. I stök är styrningen dock viktigare. På min första riktiga stigcykel bytte jag från 70 till 60 mm stam även om jag egentligen hade styret redan lite för nära med 70 mm."
Hur kvantifierar du "styrkänsla"
Vilket mått är det som inte förändras ifall man har en större ram motför om man har ett högre styre med rise i samma vinkel som gaffelns axel

Det låter som att du inte kan "rulla" styret till en position som ger dig den styrdynamiken och reachen du vill ha isf?

Hur påverkar inte hit n run "stammen" reach?
Här måste jag erkänna att i jakten på den perfekta setupen gått på en gammal hederlig tankevurpa. Nej den löser bara problemet med att min plånbok var för tung och att min lust att köpa exotiska grejer...för stor 😅

Bilagor

• 17599227152738090788862235207926.webp
    17599227152738090788862235207926.webp
    288.5 KB · Besök: 44
Det är nog bara ett svar på mitt problem..större ram...😭

Ska nog spara den där styrstammen ändå. Helt plötsligt kanske har man en cykel med för kort styrrör 🫣

Hur kvantifierar du "styrkänsla"
Vilket mått är det som inte förändras ifall man har en större ram motför om man har ett högre styre med rise i samma vinkel som gaffelns axel
Styrkänslan Är ju detsamma oavsett längd på ramen eftersom är relationen mellan styrplanet(?igen..Finns det bättre ord?) Och dina händer.

Behåller man samma setup på cockpit Men ökar reach och/eller stack(i mitt fall är det stack som är mest önskvärt) så får jag kroppen i en starkare position men ändå har stort utrymme att röra mig på cykeln.

Skog sykkel är ett extremt exempel på detta.

Styrkänslan Är ju detsamma oavsett längd på ramen eftersom är relationen mellan styrplanet(?igen..Finns det bättre ord?) Och dina händer.

Behåller man samma setup på cockpit Men ökar reach och/eller stack(i mitt fall är det stack som är mest önskvärt) så får jag kroppen i en starkare position men ändå har stort utrymme att röra mig på cykeln.

Skog sykkel är ett extremt exempel på detta.
Vilket plan är styrplanet?

Röda är en ram med låångt styrrör och ett "normalt" styre.

Blåa linjen är ett kort styrrör, lika lång stam. Ett höögt styre med rise riktat i samma vinkel som styrröret.

Hamnar vi inte på exakt samma plats i slutändan?

JPEG-bild-4B07-B682-C9-0.webp

Röda är en ram med låångt styrrör och ett "normalt" styre.

Blåa linjen är ett kort styrrör, lika lång stam. Ett höögt styre med rise riktat i samma vinkel som styrröret.

Hamnar vi inte på exakt samma plats i slutändan?

Visa bilaga 797904

Ja, då hamnar vi på samma ställa. Men du skrev flera gånger att du vill har samma (horisontella) avståndet till styret. Då behöver man byta till en längre stam eller vinkla styret framåt, som påverkar styrkänslan.

Eller har vi missförstod varandra hela tiden?

Ja, då hamnar vi på samma ställa. Men du skrev flera gånger att du vill har samma (horisontella) avståndet till styret. Då behöver man byta till en längre stam eller vinkla styret framåt, som påverkar styrkänslan.

Eller har vi missförstod varandra hela tiden?

Ja, som jag visade här så tar man en längre stam och ett högre styre. Då kompenserar man för den minskade reachen som uppstår av att ha styret rullat så risen är vinklad i samma riktning som headtuben.

Förutsatt att man räknar styrplanet vertikalt genom styrhuvudet åtminstone.

Skulle funka likadant, med samma stamlängd om styren var designade för att ha sin rise vertikalt
Just i 65-80mm rise så är det tyvärr lite begränsat.
Burgtec eller gusset, typ.

Illustration.

Visa bilaga 797854

Visa bilaga 797855

Edit. Om man nu inte fått för sig att ens stamlängd måste matcha offsetten på gaffeln, vilket mest länns som en helt godtycklig regel. Då är man förstås körd

Ja, som jag visade här så tar man en längre stam och ett högre styre. Då kompenserar man för den minskade reachen som uppstår av att ha styret rullat så risen är vinklad i samma riktning som headtuben.

Nu förstår jag fortfarande inte. På din ritning är stammen högre upp, inte längre.

Förutsatt att man räknar styrplanet vertikalt genom styrhuvudet åtminstone.

Skulle funka likadant, med samma stamlängd om styren var designade för att ha sin rise vertikalt

Ja, då är vi överens.

Nu förstår jag fortfarande inte. På din ritning är stammen högre upp, inte längre.

Ja, då är vi överens.
Läs inlägget jag citerade under.

För att förtydliga.
Tänk dig kort stam + lågt styre (orange+blå)
Mot längre stam + högt styre (röd+gul)
IMG_5856.webp
Visst hamnar toppen på samma ställe i X axeln, men olika höjd i Y axeln?

Hur påverkar det styrkänslan om den utgår från ett vertikalt plan genom styrhuvudet?

Bilagor

• IMG_1589.webp
    IMG_1589.webp
    17.2 KB · Besök: 33
Senast ändrad:
Ja, vi säga samma sak. Om man vill har mer rise och risen är flackare än gaffelrörsvinkeln så behöver man en längre stam för att behålla styrkänslan. Rise kan dock också vara brantare än gaffelrörsvinkeln, så behöver man en kortare stam när man ökar risen.

Ja, vi säga samma sak. Om man vill har mer rise och risen är flackare än gaffelrörsvinkeln så behöver man en längre stam för att behålla styrkänslan. Rise kan dock också vara brantare än gaffelrörsvinkeln, så behöver man en kortare stam när man ökar risen.
Och eftersom man hamnar på samma vertikalplan borde inte styrkänslan påverkas nämnvärt

Utöver annan viktfördelning, annan kroppsposition osv då.

Tillbaka
Topp