Mera Lera 12h 2013, lördagen den 24:e augusti 9-21. Utvärdering inför 2014

Ska ner till farsan under kristihimmelfärds och tänkte köra vidingsjö och smygträna lite. Får väl bli valla också för nostaligin.

Btw.. är vidingsjöbacken inlagd i 12h rutten?

ML12H-banan är special bara för tävlingsdagen, men kör du ordinarie gula och röda slingorna kör du de flesta av partierna fast kanske inte i rätt ordning och alltid åt rätt håll. Du kan säkert få guidning runt 12H-banan om du säger till. Skriv på forumet på http://www.meraleramtb.com.

Backen har vi hittills låtit våra deltagare slippa, fast det har varit på tal. :)

Knappt 3 månader kvar nu till årets roligaste MTB-lopp! Vilka ska köra?

/Amelie

Nu är vi anmälda! Blir i lag i år, jag ska försöka flytta fokus åt mat, mys och öl i år!

Hur är det med grillmöjligheterna? Är det ok att ta med egen större grill?

Bra Oskar! Dagen efter är det långlopps-SM i Hässleholm, det är bara att köra vidare söderut efter målgången i Linköping.

Han kan väl åka med dig, fredrikw? För nu var det väl för länge sen du snurrade i Vidingsjö?

Freddie L skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är vi anmälda! Blir i lag i år, jag ska
> försöka flytta fokus åt mat, mys och öl i
> år!
>
> Hur är det med grillmöjligheterna? Är det ok
> att ta med egen större grill?

Vi har nästan ingen storleksbegränsning på grillar. Bara dom används i gott syfte:-)

ML12H

Freddie L skrev:
> Han kan väl åka med dig, fredrikw? För nu var
> det väl för länge sen du snurrade i Vidingsjö?

Aha, du tänker så du... Jag tänkte mer för Oskars skull, själv är jag död efter endast ett av loppen.

Men jag håller med om att det var för länge sedan jag körde ML12H, tyvärr är det en hektisk helg med hård konkurrens.

Så är det! Fast den där Oskar verkar ju va en seg rackare, kör ju typ Långloppscupen + ANNAT.

Jag är vansinnigt sugen på Snapphaneturen. Men jag känner mig också tvingad att välja ett. Hoppas att något av loppen kan byta helg nåt år!

Offe2 skrev:
> Freddie L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu är vi anmälda! Blir i lag i år, jag ska
> > försöka flytta fokus åt mat, mys och öl i
> > år!
> >
> > Hur är det med grillmöjligheterna? Är det ok
> > att ta med egen större grill?
>
>
> Vi har nästan ingen storleksbegränsning på
> grillar. Bara dom används i gott syfte:-)
>
> ML12H

Härligt! Fast förvänta er inget extremt. Jag har bara tillgång till en liten obromsad släpkärra för transporten... ;-)

Vi ska göra vad vi kan för att inte krocka med andra lopp nästa år. Dagens ban-inspektion (eller okynnes-cykling som det också kallas) gav följande resultat:

Ett f.d. blöthål som nyligen fyllts med grus:
DSC_0313.jpg

Wohoo, nerförsåkning!
DSC_0316.jpg

Myspys i skogen:
DSC_0322.jpg

Knappt en månad kvar, det ser väldigt lovande ut! Anmälningarna tickar in i lagom fart, än finns det gott om tid kvar att dra ihop ett lag och toppa formen.

Tror inte det än. Jag får nog svårt att köra mer än enstaka varv lite då och då pga massa arrangörs-meckande, men med tanke på vilken form du och Per verkar vara i kanske det räcker?

Edit: Vi kan ju alltid kolla om Robban är sugen på att vara med också.

Senast ändrad:
En liten film med klipp från den fina banan som ML12H går på. Som det var i lördags. Ingen större skillnad efter regnet.

Senast ändrad:
Nu är det mindre än tio dagar kvar att anmäla sig, efter 10/8 är det efteranmälan på plats som gäller och det blir både dyrare och stressigare.

Välkomna! :)

Lag sökes! Någon som skulle vilja bilda lag med hyfsat färsk happyit och gnagare från Södermalm?

Fem dagar kvar att anmäla sig.

Startfältet i solo ser lite tunt ut. Var är resten av hårdingarna? Den obesegrade Herr Lundgren kommer inte till start i år så chansen att vinna odödlighet har ökat lite granna. :)

Edit: ändrat ordval så att det låter som jag menar, att de anmälda i H-solo är hårdingar - men borde vara fler. :)

Senast ändrad:
Sista dagen för anmälan nu... Rätt ont om "happyiter" än så länge på detta ganska "happy" lopp! Missa inte det skojiga! Anmäl er nu! :)

/Dag

Det ryktas om ett tremannalag från slätta (fel sidan Vättern iofs) med Happyiter samt branschfolk. Fast ni har inte hört det från mig, tror inte det är riktigt spikat än.

Och till alla ni som tvekar och velar och letar lagkamrater eller annat. HTFU och anmäl er i solo. Det är kul. Det är prisvärt (många km/kr). Det är lätt (cykla så långt ni orkar, frågor på det?). Och ffa är det ingen stress, kör 5 eller 15 varv, ingen dömer er efter det. Det ÄR faktiskt bara att köra!

Freddie L skrev:
> Det ryktas om ett tremannalag från slätta (fel
> sidan Vättern iofs) med Happyiter samt
> branschfolk. Fast ni har inte hört det från mig,
> tror inte det är riktigt spikat än.
>

Efter sju sorger och åtta bredrövelser, betalningsförsök med 3 olika kort både som direktbetalning och via inloggning på paypal har jag äntligen lyckats!

3-mannalag från den "riktiga" slätta är anmält och klart!

Co-tec skrev:
> 3-mannalag från den "riktiga" slätta är anmält
> och klart!

Härligt! Jag reserverar plats på grillen!

Ser inte att SMHI-laget är anmält i år? Betyder det att det kommer regna på tävlingsdagen?

Freddie L skrev:
> Ser inte att SMHI-laget är anmält i år? Betyder
> det att det kommer regna på tävlingsdagen?

Eftersom anmälningstiden gick ut innan alla var tillbaka från semestern kör vi efteranmälan, var lugn, det blir säkert lerigt som vanligt ändå :)

Vi kommer åtminstone ha med ett tremannalag och ev. några supporters.

/Cristoffer

Vi har fortfarande ingen solo-dam. Det betyder att om någon tapper kvinna dyker upp, efteranmäler sig och kör minst ett varv (ca 30 min) har vi en historisk händelse - första segraren i solo-dam i loppets historia. :)

Anmälningsläget i övrigt:

9 H-solo
1 D-3-lag
16 Mixed-3-lag
2 Mixed-6-lag, varav ett är hemmaklubbens juniorer på dispens/prov.

I mixed-3 kommer det bli hårt eftersom det hittills snabbaste laget i loppets historia kommer tillbaka efter frånvaro 2012. Många lag bör leda till hård konkurrens om varje placering, punkor och psykbryt kan bli avgörande. :)

I H-solo är det visserligen färre föranmälda deltagare i år, men eftersom den omöjlige Herr Lundgren står över efter tre segrar i rad är det helt öppet!

Just nu (!) ser väderprognosen fantastisk ut. Nästan orimlig, lite regn måste vi ju få?

Välkomna att efteranmäla er på plats på dagen!

http://ml12h.com/
https://www.facebook.com/ml12h

Senast ändrad:
Cristoffer: Härligt! Ställ in vädermaskinen på "solsken" när ni går från jobbet! :-)

Körde ett par varv på banan idag tillsammans med Co-tec. Det var mycket fina förhållanden. Jag anar att det har körts ut ett par lass grus samt breddats lite vid hala hällarna?

Jag hittade ett spår till vänster om de hala hällarna (där Ml12h-banan först ansluter till vanliga banan) som jag inte minns från tidigare. Vad jag minns har man inte kunnat komma upp där utan att ta åtminstone någon häll? Men det kanske bara är uppkört på normalt vis? Eller så har jag helt enkelt missat det spåret tidigare...

Min nya mellanmjölks-racer surfade fint uppe på rötter och sten så länge jag bara tryckte på lite, kändes riktigt lovande. Fast tyvärr orkar jag bara trycka på typ 100m i taget, kändes mindre lovande... ;-)

Skulle tro att det är den fösta linjen som vi hade uppför berghällarna som har upptäckts igen:-)

Det ser ju onekligen trevligt ut, zoomar man ut lite i prognosen kan det vara en liten risk för nederbörd mitt i veckan men man räknar med att det regnar ur på vägen innan det når Linköping. Sen är det ju fortfarande långt kvar och prognoserna är ju inte hundraprocentiga.

Om jag minns rätt från förra året så var väl prognosen veckan innan också ganska positiv men på tävlingsmorgonen var den uppdaterad med det regn som senare kom.

/Cristoffer

dag skrev:
> Regn? Det har väl aldrig regnat på ML12h? :)
>
> /Dag

Förlåt, jag mindes fel ;)

/Cristoffer

Jag ser till att jinxa vädret genom att lägga upp prognosen i tråden:
yr1.png

Edit: Det hade visst Dick redan gjort. Nåja, nu är det super-jinxat. Räkna med skyfall, hagel, dimma och driv-is på lördag.

Edit igen: Om ni tänkt efteranmäla er, skriv gärna här i tråden så vi har koll på om vi ska köra ett nummerlapps-tillverknings-rejs ytterligare eller om vi klarar oss på de extra som vi redan gjort.

Senast ändrad:
Peter_K skrev:
> Jag ser till att jinxa vädret genom att lägga
> upp prognosen i tråden:
>
>
> Edit: Det hade visst Dick redan gjort. Nåja, nu
> är det super-jinxat. Räkna med skyfall, hagel,
> dimma och driv-is på lördag.

Edit: Om SMHI håller var de lovar med denna prognosen så får det nog blir en 12-timmarspremiär.

Något speciellt man ska tänka på inför ett äventyr som detts, havregrynsgröt i camelbaken och dextrolsol som stolpiller känns som ett vinnande recept, eller?

kronhed skrev:
> Peter_K skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag ser till att jinxa vädret genom att lägga
> > upp prognosen i tråden:
> >
> >
> > Edit: Det hade visst Dick redan gjort. Nåja,
> nu
> > är det super-jinxat. Räkna med skyfall,
> hagel,
> > dimma och driv-is på lördag.
>
>
> Edit: Om SMHI håller var de lovar med denna
> prognosen så får det nog blir en
> 12-timmarspremiär.
>
> Något speciellt man ska tänka på inför ett
> äventyr som detts, havregrynsgröt i camelbaken
> och dextrolsol som stolpiller känns som ett
> vinnande recept, eller?

Kör på det Flipp, det tycker jag låter utmärkt!

Tillbaka
Topp