Mera Lera Cup (Linköping)

Jordfräs

Medlem
Mera Lera har som vana att köra plojrace-cuper. Vi brukar hinna med Valla Cup, Pannlampscupen och Vintercupen varje år.

Den här sommaren ersätts Valla Cup av Mera Lera Cup. Anledningen är enkel: Vi kör några lopp på andra ställen än i Vallaskogen.

Som vanligt är det väldigt opretantiöst. Montera nummerlappen, åk ett varv för att hitta runt (särskilt viktigt om man inte varit med tidigare eftersom det brukar vara ganska spartanskt markerat), invänta sedan startskottet och trampa som snabbt och hårt som du orkar eller har lust.

Planeringen ser ut som följer:

12/4 Valla masstart
4/5 Valla masstart
25/5 Vidingsjö masstart
8/6 Valla masstart
21/6 Vidingsjö tempo
13/7 Valla masstart
2/8 Vidingsjö masstart
17/8 Valla masstart Tillsammans med SAAB-korpen?
6/9 Skeda Udde masstart Tillsammans med Skeda IF?
27/9 Vidingsjö tempo
28/9 Valla omvänd jaktstart (från 27/9-resultatet)

Tävlingarna sker på onsdagar och torsdagar vid 18:30. Jag kommer försöka finnas på plats från ca 18:00 för nummerlappsutdelning och instruktion om bansträckning. Längden är ca 12 km för herrar och 8 km för dam och motionsklass.

Samlingen för Valla-tävlingarna är, precis som tidigare i Valla Cup, grusplanen nedanför Vallaskogen (åt Lambohovshållet). Kommer du utsocknes ifrån, skicka mig ett PM eller skriv en blänkare på Mera Leras forum, så kommer jag instruera tydligare.

Tävlingarna i Vidingsjö sker på samma bana som SSSM 05, åtminstone i samma skog. Mer information om tävlingarna i Vidingsjö och Skeda Udde kommer upp på Mera Leras forum innan tävlingarna.

Alla Happyiter är självklart välkomna att delta. Kostnaden är gratis men deltagandet sker på egen risk.

Mer information finns på hemsan http://www.meraleramtb.com/ och forumet http://www.exinor.net/meralera/

Välkomna!

EDIT: Ändrade SVART till PLOJ. Se diskussion nedan för anledning till detta.

men det är väl inga svartrace om en klubb står bakom det hela! mera lera i det här fallet.

Normalt sett har tävlingar som arrangeras av klubbar någon form av koppling till SCF, med licenser och försäkringar och allt annat jox som hör därtill. Mera Lera är ingen vanlig klubb utan anordnar plojiga tävlingar i stil med ovan nämnda cuper där deltagandet är gratis och sker på egen risk. Det handlar mest om att träffas och cykla tillsammans, även om viss inbördes prestige mellan deltagarna finns.

Arrangemangen är inte lika välordnade som t ex Haga Cup (som arrangeras av klubbar i Östergötland) och vi har inte så himlans många klasser. Det är som sagt spartanskt markerat, till skillnad från nämnda cup. Det finns heller inga priser (nåja, det brukar finnas lite ihoptiggda prylar på avslutningstävlingen).

Hoppas det tydliggör vad det handlar om. Med svartrace menar jag inte något som är olagligt eller dumt på annat vis, bara att det är lopp som är på skoj.

svartrace är det enbart ur förbundets ögon OM deltagare med licens från SCF kör tävlingen. ananrs är det ingen cykeltävling som förbundet bryr sig om. om en SCF-registrerad klubb annordnar tävlineng är den automatiskt sanktionerad av förbundet på så vis att det är tillåtet för licensiserade cyklister att delltaga. eftersom det inte är någon anmälningsavgift så bryr sig inte förbundet om tävlingen alls utan det hela räknas som ett öppet träningsarrangemang.

använder du ordet svartrace om tävlingen så får det som direkt följd att alla med licens vet om att de INTE får deltaga. bra marknadsföring?

men vad vet jag? jag kan ha fått det hela om bakfoten.

Micke s:

Well, det kommer definitivt finnas deltagare med licens från SCF. Undertecknad tex. Jag vet inte riktigt vad det har med saken att göra. Ditt resonemang verkar vara att det ändå inte är något problem eftersom vi är registrerade i SCF.

Termen svartrace var uppenbarligen olyckligt vald. Det är möjligt att det inte var lyckad marknadsföring. My bad.
Byt alla förekomster av termen mot "tävling på skoj" så går förhoppningsvis budskapet fram.

Don Carlos:
Du behöver inte delta i våra skojskojtävlingar om du inte vill. Det finns dessutom flera anledningar till att vi inte anordnar en deltävling i Haga Cup. Här är några:

* Vi har inte särskilt lätt att hitta funktionärer för att ordna ett sådant välorganiserat arrangemang. Vi är en liten förening med få medlemmar där endast en liten del är intresserade av "seriösa" tävlingar över huvud taget. Det finns heller inte särskilt många föräldrar till medlemmar som är villiga att jobba frivilligt med ett sådant arrangemang eftersom medelåldern är förhållandevis hög. Vi har bara enstaka medlemmar under 20 år.
* Det område vi fogar över där vi skulle ha möjlighet att anordna en sådan tävling är Vidingsjö där det är svårt att lägga en bana som lämpar sig för ungdoms- och nybörjarklasserna.
* Det är dessutom svårt att i det området lägga en bana som passar övriga klasser, enligt min ringa mening. I en "riktig" tävling bör det finnas bättre omkörningsmöjligheter för att det inte ska bli aggressivt i spåret.
* I det området finns lokaler med duschmöjligheter osv men för att kunna nyttja dem behöver vi i princip stänga av hela Vidingsjö motionscenter för övrig aktivitet (för att inte köra över löpare i spåren tex). Förutom att lokalerna inte tillhör oss så har jag svårt att se hur vi skulle kunna få tillstånd för det.

Ovanstående punkter är mina personliga åsikter och är inte ett officiellt uttalande från styrelsen (jag är dock medlem av den).

Om du vill framföra mer saklig kritik är du välkommen att kontakta mig via PM eller skriva ett mejl till styrelsen. Kontaktinfo hittar du på vår hemsida.

Det var inte min mening att göra folk förbannade genom att bjuda inte till detta arrangemang. Det känns lite surt att få en massa skit när man försöker arrangera något skoj...

Hoppas du inte tycker jag slänger skit. för det gör jag verkligen inte. "jag" anordnar ju själv en liknande cup tex. det är så det börjar, och det är så det ska vara. lättillgängligt för många att tävla på många olika platser med lite stök och bök. det vinner bara sporten på.

Men jag ville bara uppmärksamma på ordvalet. och det har absolut med saken att göra. förbundet är till för medlemarna och om dess medlemmar inte är med i en tävling så har förbundet inget med tävlingen att göra, såvida inte tävlingen är organiserad av någon med koppling till förbundet då förståss. en klubb tex. att använda ordet svartrace kan tyckas vara ett ställningstagande _mot_ förbundet och dess regler när en klubb använder det. tävlingsträning brukar vara ett avslappnat frekvent använt uttryck för sådant här annars. KM-cup likaså.
det är inget problem med någonting alls. jag ville bara påpeka att ordvalet eventuellt är olyckligt.

Jordfräs skrev:
-------------------------------------------------------
> Micke s:
>
> Well, det kommer definitivt finnas deltagare med
> licens från SCF. Undertecknad tex. Jag vet inte
> riktigt vad det har med saken att göra. Ditt
> resonemang verkar vara att det ändå inte är något
> problem eftersom vi är registrerade i SCF.
>
> Termen svartrace var uppenbarligen olyckligt vald.
> Det är möjligt att det inte var lyckad
> marknadsföring. My bad.
> Byt alla förekomster av termen mot "tävling på
> skoj" så går förhoppningsvis budskapet fram.
>
>
> Don Carlos:
> Du behöver inte delta i våra skojskojtävlingar om
> du inte vill. Det finns dessutom flera anledningar
> till att vi inte anordnar en deltävling i Haga
> Cup. Här är några:
>
> * Vi har inte särskilt lätt att hitta funktionärer
> för att ordna ett sådant välorganiserat
> arrangemang. Vi är en liten förening med få
> medlemmar där endast en liten del är intresserade
> av "seriösa" tävlingar över huvud taget. Det finns
> heller inte särskilt många föräldrar till
> medlemmar som är villiga att jobba frivilligt med
> ett sådant arrangemang eftersom medelåldern är
> förhållandevis hög. Vi har bara enstaka medlemmar
> under 20 år.
> * Det område vi fogar över där vi skulle ha
> möjlighet att anordna en sådan tävling är
> Vidingsjö där det är svårt att lägga en bana som
> lämpar sig för ungdoms- och nybörjarklasserna.
> * Det är dessutom svårt att i det området lägga en
> bana som passar övriga klasser, enligt min ringa
> mening. I en "riktig" tävling bör det finnas
> bättre omkörningsmöjligheter för att det inte ska
> bli aggressivt i spåret.
> * I det området finns lokaler med duschmöjligheter
> osv men för att kunna nyttja dem behöver vi i
> princip stänga av hela Vidingsjö motionscenter för
> övrig aktivitet (för att inte köra över löpare i
> spåren tex). Förutom att lokalerna inte tillhör
> oss så har jag svårt att se hur vi skulle kunna få
> tillstånd för det.
>
> Ovanstående punkter är mina personliga åsikter och
> är inte ett officiellt uttalande från styrelsen
> (jag är dock medlem av den).
>
> Om du vill framföra mer saklig kritik är du
> välkommen att kontakta mig via PM eller skriva ett
> mejl till styrelsen. Kontaktinfo hittar du på vår
> hemsida.
>
>
>
> Det var inte min mening att göra folk förbannade
> genom att bjuda inte till detta arrangemang. Det
> känns lite surt att få en massa skit när man
> försöker arrangera något skoj...

Verkar kul den där cupen, (vare sig den är svart eller ej). Kanske skulle man ta och bege sig till Linköping nån gång i sommar och åka med er.

Ungefär hur många brukar delta?

Ni får hålla oss uppdaterade här på Happy.

Tihi :)
Såna missförstånd det kan bli...

kakad skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar kul den där cupen, (vare sig den är svart
> eller ej). Kanske skulle man ta och bege sig till
> Linköping nån gång i sommar och åka med er.
>
> Ungefär hur många brukar delta?

Arrangemanget har växt kontinuerligt de senaste åren, och förra året hade vi runt 30 deltagare per tävling, med en topp på knappt 50! Inte illa för plojrace mitt i veckan i en sån liten stad som Linköping.

Om man kommer utifrån är det bra att vara på plats en stund innan så man hinner provåka banan, för den är ibland inte så himla väl uppmärkt. Som Thomas skrev är det mer eller mindre ett enmansarrangemang, så det finns inte så mycket tid över till banmärkning.

/Dag

Har testat banan nu och den är väldigt tungtrampad. Thomas du ska ha all cred i världen för att du ordnar detta. Ser denna lilla tävling som en utmärkt träning inför Mjölbybiken.

Ska köra skiten ur mig i morn i valla och ger sen en liten rapport hur det ser ut.

Mera Lerorna skall ha all heder åt alla cuper och andra upptåg de "ställer till med". Skäms lite för att jag ännu inte lyckats ta mig till Linköping och delta på någon av cuperna...

Tillbaka
Topp