Merida 909 Magnesium

Merida 909 Magnesium
Inte mycket. Ramarna går sönder av utmattning. 1500-2000 mil snäll cykling sen går de sönder enligt Göran S som sett flera trasiga. Jag blev avrådd från köp när jag var lite sugen på en till bra pris för några år sedan.

Men med det i baktanke, du får den billigt och cykeln har bara gått lite så visst. Det är ju en lätt och läcker cykel.

Merida 909 Magnesium
Höll först på att skriva en dementi men insåg sen att det nog är någon namne till mig som åsyftas. Hur som helst så känns det som att en 12 år gammal cykel inte borde betinga något högre pris även om ramen inte ramlar ihop efter ett par tusen mil.

Merida 909 Magnesium
Det finns en anledning till att man normalt inte gör cykelramar av magnesium, om den nu ens är av det (kanske snarare en alu-legering med mycket magnesium?). Av allt att döma är det ett synnerligen olämpligt, sprött material för nåt som ska kunna flexa lite. Passar bättre för grova, gjutna saker såsom MC-fälgar eller växellådor. Inte tunna rör.

Merida 909 Magnesium
GoranS sa:
Höll först på att skriva en dementi men insåg sen att det nog är någon namne till mig som åsyftas. Hur som helst så känns det som att en 12 år gammal cykel inte borde betinga något högre pris även om ramen inte ramlar ihop efter ett par tusen mil.

Nä. Du har så vitt jag vet inte avrått mig från cykelköp någon gång. ☺

Jag vidhåller dock fortfarande att det är lite fränt med udda material i cykelramar. Inte bra alltid kanske, men titan, kolfiber, bambu och rostfritt stål är nog bättre material än magnesium. Fast jag har ju iofs aldrig kört sönder någon magnesiumram - jag bara sprider illvilliga rykten! Fast iofs - hade det varit bra så hade det varit vanligare idag kanske?

Merida 909 Magnesium
Under 2002 tävlade jag i mtb på Meridas magnesiumram, och mycket riktigt så sprack den på flera ställen. Fick visserligen en ny men om det nu är en 2004:a det handlar om för dig kan det nog bli lurigt att få en ny om den spricker..

Merida 909 Magnesium
Tänkt som solskencykel till frugan och barnen, lägger en slant så jag får den känns det som. Snygg! och inte som alla andra passar mig perfekt. Tack för input.

Bilagor

• 20160503_191041.jpg
    20160503_191041.jpg
    278.4 KB · Besök: 84
Merida 909 Magnesium
Härligt. Ville ha en sån väldigt mycket en gång i tiden. Jag framhävde bara det dåliga förut, men det fanns positiva saker också. Jag hade en mtb som sagt, men ändå, Merida magnesium. Vet inte vad ramen vägde men hela hojen var lätt och bekväm. Ramen var inte så stum och tog upp stötar bra (kanske lite väl bra eftersom det blev en massa sprickor i svetsarna). Borde hålla fint för lite solkenscykling på landsväg iaf :)

Merida 909 Magnesium
pointern sa:
Vad ska man betala för en Merida 909 Magnesium i bra skick 16 vxl Ultegra och Mavic Cosmic hjul? Typ en 2004.

16växlat? Alltså Ultegra 6400? Då tror jag att den är några år äldre än 2004.
Ultegra kom i 9-delat (6500) redan 1997 och ersattes 2005 (av 6600).

Tillbaka
Topp