Scott Addict RC 30 vs Merida Scultura 6000 (Storleksfunderingar osv.)

JohanRR

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att inhandla en ny racer nu till våren då jag och brorsan ska köra vättern i år. Jag har sneglat in på modellerna Scott Addict RC 30 (kanske även 20) och Merida Scultura 6000 (kanske även 8000). Båda semi-aero standard-, klättringsracers med kolfiberhjul och 105 Di2 samt ganska bra utrymme för däck(Meridan tar betydligt bredare än dem 30 mm den officellt klarar). Anledningen att jag inte vill ha en ren aeromodell (som kanske egentligen är bättre lämpad för vättern och svensk cykling rent generellt) är ffa. utseendet. Detta kommer vara min första riktiga racer och tanken är väl att behålla den under lång tid framöver.

Det jag funderar på ffa. är storleken. Idag kör jag en lite äldre traditionellt utformad gravel i storlek 58 (Verenti Substance, geometritabell) som egentligen är för stor för mig på 179 cm (86 cm innerbenslängd). Den är utrustad med -25 grader 75 mm styrstam med 5 mm distanser, 40 cm styre med 65 mm reach och 165 mm vevparti. Jag upplever att cykeln helt enkelt är för lång. men kanske även för hög. Jag har kommit fram till att det förmodligen är storlek small jag borde ha på båda cyklarna där Meridan har 545 mm ETT, 542 mm stack och 390 mm reach medan Scotten har 542 mm ETT, 525,5 mm stack och 391,6 mm reach. Komponentgeo är i övrigt ungefär samma med 380 mm styre med 70 resp. 75 mm reach, 100 mm stam och 170 mm vevarmslängd. Jämförelsetabell

XS hade väl kunnat vara ett alternativ på Meridan för att få en betydligt kortare cykel, Scotten blir nog alldeles för låg i XS (egentligen redan på gränsen med S tror jag). Tabell med cyklarna i XS

Jag tror att jag lutar mest år Scotten pga. vikt och utseende men samtidigt är Meridan billigare och kanske egentligen har mer passande stack. Jag är i nuläget inte den mest rörliga personen men är definitivt villig att jobba en del på det. Jag har möjlighet att köpa båda cyklarna rabatterat via jobbet.

Jag funderar på att göra en bikefit/bike sizing inför köpet. Vart är det bäst att göra en sådan på norra delen av västkusten(Göteborg-Trollhättan ish)?

Vilken hade ni valt och hur hade ni resonerat kring storleken? Hjälp mig att sluta övertänka det här... 😅
Alla synpunkter uppskattas.

Sen funderar jag på om ni tycker att det är värt pengarna att gå upp på Ultegramodellerna? Det jag vill ha är väl den bättre framväxlingen, bromsarna men ffa. dem extra knapparna på hoodsen. Jag tror att jag hade betalat ungefär 5000 kr mer för respektive modell. Kanske är bättre att ta den billigare och kanske i framtiden uppgradera till nästa generations helt trådlösa grupp istället. Realistiskt sett är ju 105 Di2 riktigt jäkla bra.

Har du räknat med att stack är riktigt mycket lägre på de två lvgcyklar? Byte från 75 mm, -25 grad stam till 100 mm ,-7 grad ger ungefär 20 mm extra stack. Då får du lägga till 30 - 50 mm distanser för att komma upp till samma höjd. Det blir inte vacker och då tappar du också 10 - 20 mm effektiv reach. Så jag tror att du inte borde går ner till XS.

Merida i S har perfekt geometri för mig (179 cm som tycker om att sitta djupt), med slamad stam då. Så jag skulle tänka att Scott är för låg (som går att fixa med distanser, om gaffelröret är tillräckligt lång).

Som jag har förstod är 105 lika bra som Ultegra, så enda anledning att välja Ultegra är utseende och några gram.

Har du räknat med att stack är riktigt mycket lägre på de två lvgcyklar? Byte från 75 mm, -25 grad stam till 100 mm ,-7 grad ger ungefär 20 mm extra stack. Då får du lägga till 30 - 50 mm distanser för att komma upp till samma höjd. Det blir inte vacker och då tappar du också 10 - 20 mm effektiv reach. Så jag tror att du inte borde går ner till XS.

Merida i S har perfekt geometri för mig (179 cm som tycker om att sitta djupt), med slamad stam då. Så jag skulle tänka att Scott är för låg (som går att fixa med distanser, om gaffelröret är tillräckligt lång).

Som jag har förstod är 105 lika bra som Ultegra, så enda anledning att välja Ultegra är utseende och några gram.
Och ultergran har sprintknappar uppe på hoodsen, och lite andra sätt att justera om jag inte minns fel

Min befintliga cykel är både för lång och för hög. Nästan bättre i bocken än på hoodsen.

Min befintliga cykel är både för lång och för hög. Nästan bättre i bocken än på hoodsen.

Du skrev att du inte är så rörligt men då tycker du om att sitta djupt. Tror fortfarande att S på både är bästa valet. Men kanske behöver du byta till en kortare stam om de är för långa (som kan vara jobbigt med Integrade slang).

Du skrev att du inte är så rörligt men då tycker du om att sitta djupt. Tror fortfarande att S på både är bästa valet. Men kanske behöver du byta till en kortare stam om de är för långa (som kan vara jobbigt med Integrade slang).
Det är min upplevelse iaf. Har inte mycket till referens dock. Min cykel känns nästan konstig i storleken av någon anledning. Det är väl förmodligen att jag har ändrat så mycket för att försöka få den att passa.

Jag har väl egentligen också kommit till slutsatsen att S hade varit bättre, om än kanske med kortare stam.

Gör en bike sizeing. Att försöka laborera på egen hand utifrån din befintliga cykel som inte funkar bra riskerar att inte bli bra. Det är inte heller så att du kan kompensera hur som helst och få ett bra resultat. Jag köpte en cykel som var marginellt för lång och lite för låg. Enligt bike fittern skulle det aldrig gå att få till riktigt bra, så jag sålde den. Bättre att köpa rätt från början.

En mindre ram gör det naturligt att köra med mindre stack och mer dropp på styret. Jag skulle söka en ram med reach/ett som kan ge modernt utsträckt position.

Om du tänker behålla cykeln under lång tid bör du innan köp fundera på hur du primärt kommer att använda den. VR kan du köra på vilken racer som helst om du inte har uttalade tidsmål och den borde därför inte vara styrande för köpet.

Om du tänker behålla cykeln under lång tid bör du innan köp fundera på hur du primärt kommer att använda den. VR kan du köra på vilken racer som helst om du inte har uttalade tidsmål och den borde därför inte vara styrande för köpet.
Den kommer nog mest agera snabb finvädersracer.
En cykel som får en att känna sig snabbare än vad man egentligen är.

Kommer nog att komplettera med en gravel i mer passande storlek någon gång under våren/sommaren hur som helst.

Nyfiken fråga - varför just dessa två modeller? Det känns som att segmentet allround kolfiberracer med Di2 105 (eller motsv nivå för SRAM) är ganska stort.

Nyfiken fråga - varför just dessa två modeller? Det känns som att segmentet allround kolfiberracer med Di2 105 (eller motsv nivå för SRAM) är ganska stort.
Att jag har möjlighet att köpa dem till väldigt bra pris via jobbet, helt enkelt. Jag har kikat lite på andra alternativ men förutom några Cubecyklar på B-D blir dem betydligt dyrare.

Sen är det två modeller som jag gillar utseendet på rent generellt, ffa Scotten.

Tillbaka
Topp