Merida Big Trail 600 vs Merida One-Twenty

Adzar

Ny medlem
Hej.

Jag hade tänkt köpa min första mtb och har en budget på runt 20k och har hittat dessa modeller.
Har läst på lite om olika typer och tror "Trail" är det jag är ute efter.

Får man en bra FS för det priset eller ska man köpa en HT?

Kan köpa Merida billigare genom jobbet därför val av märket.
Om du har något positivt eller negativt att säja om Meridas mtb skriv det gärna då jag inte har så bra koll på mtb märken än :)

x-country

Aktiv medlem
Jag har en Big Trail 600. Jag är mycket nöjd. Jag sålde min Trek Fuel Ex 8 då jag lärde mig att fulldämpat inte är min grej. Jag skulle egentligen bygga en trail HT men komponentbristen fick mig att köpa färdig hoj och efter att ha läst några tester och jag fann en Big Trail i lager så slog jag till.

Jag gillar hojens geometri och rejäla dämpare. Jag hade säkert klarat mig med mindre slag också. Kör inte särskilt hårt.

jonte987

Aktiv medlem
Det verkar komma lite reor i år. Det har tex gått att få en kona process 134 för 25k.

Du får å andra sidan väldigt mycket trail ht för 20k

Adzar

Ny medlem
Tack för alla svar!
Tror det blir en Big trail.
Hur brukar ni göra nu när slutet av säsongen närmar sig.
ska man vänta på nästa årsmodell eller slå till nu?
tänkte iså fall köpa den om en månad.

Adzar

Ny medlem
Jag har en Big Trail 600. Jag är mycket nöjd. Jag sålde min Trek Fuel Ex 8 då jag lärde mig att fulldämpat inte är min grej. Jag skulle egentligen bygga en trail HT men komponentbristen fick mig att köpa färdig hoj och efter att ha läst några tester och jag fann en Big Trail i lager så slog jag till.

Jag gillar hojens geometri och rejäla dämpare. Jag hade säkert klarat mig med mindre slag också. Kör inte särskilt hårt.
Kul att du blev nöjd med hojen!
nu i efterhand hade du hellre valt en xc hoj med mindre slag fram?
Tänkte för egen del att det kan vara bra att ha lite mer slag en en xc hoj ifall man skulle vilja köra lite hårdare.
Har även en gravel bike så vill gärna ta ett steg upp från XC då en gravel bike känns ganska nära.

erolwi

Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Tror det blir en Big trail.
Hur brukar ni göra nu när slutet av säsongen närmar sig.
ska man vänta på nästa årsmodell eller slå till nu?
tänkte iså fall köpa den om en månad.
Om en månad finns ju möjlighet att pruta men risken är ju att den tar slut.

Om jag vore du så hande jag inte lagt så mycket pengar på en Big Trail. 500 modellen ser inte dum ut och lämnat pengar över till kläder, skor, hjälm, verktyg, reservdelar, lysen (snart mörkt jämt men går att cykla året runt), pedaler mm

jag kör något billigare hardtail 200 men är svinnöjd med den får mycket rolig hoj för pengarna :)

Bilagor

• IMG_20220520_104508.jpg
    IMG_20220520_104508.jpg
    1.7 MB · Besök: 60

Adzar

Ny medlem
Utrustningsmässigt tror jag denna Radon Cragger är likvärdig BT 600 men för 8’-9’ mindre: https://www.bike-discount.de/en/radon-cragger-7.0-1
Efter att ha kollat den sida blev valet av en mtb just mycket svårare 😅
Dock är nog den du skicka för liten, är 190 lång.
Men det värkar vara bra priser där.
finns det någon annan anledning att du inte skulle välja BT 600?
har redan skor, pedaler, hjälm, verktyg och lysen.

x-country

Aktiv medlem
Kul att du blev nöjd med hojen!
nu i efterhand hade du hellre valt en xc hoj med mindre slag fram?
Tänkte för egen del att det kan vara bra att ha lite mer slag en en xc hoj ifall man skulle vilja köra lite hårdare.
Har även en gravel bike så vill gärna ta ett steg upp från XC då en gravel bike känns ganska nära.
Jag ska köpa en gravel så om jag var du hade jag satsat på en trail HT istället för XC.

x-country

Aktiv medlem
Om en månad finns ju möjlighet att pruta men risken är ju att den tar slut.

Om jag vore du så hande jag inte lagt så mycket pengar på en Big Trail. 500 modellen ser inte dum ut och lämnat pengar över till kläder, skor, hjälm, verktyg, reservdelar, lysen (snart mörkt jämt men går att cykla året runt), pedaler mm
Ser att 600 versionen gått upp 2000 kr sedan jag köpte min. Nu finns även en 700 version med SLX och Fox-gaffel. 500 eller 200 versionen hade säkert dugit för mig och min nivå men jag har till och med ”uppgraderat” min 600 med XT bromsar 4-kolv och större skivor samt One-up styrstam.

Bilagor

• 4DA6806A-32AC-4C92-8139-E51F95F80F89.jpeg
    4DA6806A-32AC-4C92-8139-E51F95F80F89.jpeg
    513 KB · Besök: 26
  • 346FA72E-8987-427E-BCD0-FE56F0CBFAE1.jpeg
    346FA72E-8987-427E-BCD0-FE56F0CBFAE1.jpeg
    512.4 KB · Besök: 26

Adzar

Ny medlem
Ser att 600 versionen gått upp 2000 kr sedan jag köpte min. Nu finns även en 700 version med SLX och Fox-gaffel. 500 eller 200 versionen hade säkert dugit för mig och min nivå men jag har till och med ”uppgraderat” min 600 med XT bromsar 4-kolv och större skivor samt One-up styrstam.Coolt! Snygga bilder.
Har kollat runt dom en galning på alla möjliga mtbs och märken.
Hittade en Grand Canyon 9 som värkar bra.
Den har 120 slag, dropper post och en del xt komponenter.
Tror att det kan bli den.
Osäker på vilken storlek jag ska ha dock.
Är ca190 så har alltid trott jag ska ha XL men på hemsidan säger den att jag ska ha L.
Kan man lita på det?

jonte987

Aktiv medlem
Är ca190 så har alltid trott jag ska ha XL men på hemsidan säger den att jag ska ha L.
Kan man lita på det?
nej, det kan du inte lita på. Man kanske kan jämföra den med någon scott som du kan kan åka och testa. Det låter väldigt litet men jag är 176 och har andra problem.

johfo

Aktiv medlem
Kan man lita på det?
Jag tycker Canyons algoritm ger små storlekar på Grand Canyon. Köpte en M till grabben. Knappar jag in mina mått rekommenderar Canyon en M. Jag kan cykla på grabbens, men sadelstolpen kommer ca 15-20 mm från max. Jag hade tveklöst tagit en L om jag köpt till mig. (Jag är 180 och har ca 88 ben)

GC är ju dock en XC som inte är jättekul på stig. Merida BT, Radon Cragger eller Orbea Laufey är nog mycket roligare i skogen. De jämförs bäst med Canyon Stoic.

jonte987

Aktiv medlem
Canyon ger en större cykel om man har långa ben istället för tvärtom. Dvs de jobbar med standover inte längd på cykeln som är mer aktuellt om det inte är en 3 åring som ska ha den

x-country

Aktiv medlem
Den här kanske kan vara något, Radon Cragger 7.0

8:an är slutsåld vilket jag kan förstå.

Adzar

Ny medlem
Kollade men en polare som kör mtb, han tyckte jag skulle köpa en begagnad FS för den budgeten.
Han sa att jag kommer ha mer kul i längden med en FS.
Har kollat på lite begagnade FS mellan 20-25k
Och det värkar finnas bra cyklar för det priset.

Cykelsugen

Ny medlem
Ni som kört eller äger Big Trail, slår ni i pedalerna mycket? 5 mm längre vevar än de andra märkerna o 66 mm samt endast 2,5 däck max. 200 måste bli rätt låg med med sina smalare däck.

Ni som kört eller äger Big Trail, slår ni i pedalerna mycket? 5 mm längre vevar än de andra märkerna o 66 mm samt endast 2,5 däck max. 200 måste bli rätt låg med med sina smalare däck.
japp slår i pedalerna ganska ofta på min big trail 200 men får nog på 2.8 däck på den är typ 1.5 cm till godo på båda sidor med 2.4 nu

pl0nk!

Medlem
Japp, precis som @Krillnecks slår i ofta jämfört med min FS. Är egentligen inget problem när man vant sig men om man byter hoj ofta så..

Dock skeptisk till 2.8" på den. Officiellt är den speccad för 2.5" men det säger inte så mycket. Jag har t ex ett Butcher 2.6" fram som mäter 63mm och ett Scorpion 2.4" bak som mäter 62mm. I vilket fall skulle jag inte köra bredare än 65mm där bak.

I övrigt gillar jag Big Trail ramen som har kul geometri och monteringspunkter för skärmar om man vill bygga en skogspendlare (vilket är min plan).

Cykelsugen

Ny medlem
Japp, precis som @Krillnecks slår i ofta jämfört med min FS. Är egentligen inget problem när man vant sig men om man byter hoj ofta så..

Dock skeptisk till 2.8" på den. Officiellt är den speccad för 2.5" men det säger inte så mycket. Jag har t ex ett Butcher 2.6" fram som mäter 63mm och ett Scorpion 2.4" bak som mäter 62mm. I vilket fall skulle jag inte köra bredare än 65mm där bak.

I övrigt gillar jag Big Trail ramen som har kul geometri och monteringspunkter för skärmar om man vill bygga en skogspendlare (vilket är min plan).
Hur compliment upplever ni ramen? Har nya orbea Laufey just nu. 2.6 däck, 65mm drop å 170 vevarmar så typ 1 cm högre pedaler allt som allt. Men funderar på att köpa en big trail istället då jag tror den ramen är mindre stötig. Tankar om det?

Hur compliment upplever ni ramen? Har nya orbea Laufey just nu. 2.6 däck, 65mm drop å 170 vevarmar så typ 1 cm högre pedaler allt som allt. Men funderar på att köpa en big trail istället då jag tror den ramen är mindre stötig. Tankar om det?
Jag anser ramen vara mycket bra sen kan jag inte jämföra så många andra då det är enda hardtailen jag har 👍😀

pl0nk!

Medlem
De är väldigt lika i geometrin. Nästan samma wheel base, samma chainstay och headtube angle. Vilken BT hade du tänkt dig? Jag fick bra pris på en BT 200. Den har en Suntour non-boost gaffel som väger bly så att uppgradera till nåt bättre kan eventuellt bli dyrt om man vill ha boost.

Med det sagt så är travel på Suntourgaffeln 120mm och Big Trail funkar med 120-150 men är tänkt till 140mm så bara där har man väl 5mm eller nåt vilket säkert bidrar till att jag och @Krillnecks slår i pedalerna.

Om den är stötig är svårt att säga då Suntourgaffeln sätter sin prägel men upplever inte bak stötigare än andra HT. Får väl återkomma när jag har en riktig gaffel på 😏

De är väldigt lika i geometrin. Nästan samma wheel base, samma chainstay och headtube angle. Vilken BT hade du tänkt dig? Jag fick bra pris på en BT 200. Den har en Suntour non-boost gaffel som väger bly så att uppgradera till nåt bättre kan eventuellt bli dyrt om man vill ha boost.

Med det sagt så är travel på Suntourgaffeln 120mm och Big Trail funkar med 120-150 men är tänkt till 140mm så bara där har man väl 5mm eller nåt vilket säkert bidrar till att jag och @Krillnecks slår i pedalerna.

Om den är stötig är svårt att säga då Suntourgaffeln sätter sin prägel men upplever inte bak stötigare än andra HT. Får väl återkomma när jag har en riktig gaffel på 😏
Jag har bytt till bost framgaffel och 150mm slag fram kostade en del men blev mycket bättre dock hade jag nått fel på suntour gaffeln blev stel efter man kört på nå stökigt ställe sen efter 2 timmar var den lika mjuk som innan 😀😀

Cykelsugen

Ny medlem

Vilka andra HT har du haft? Har själv endast provat nya trekk rosquon o den kändes rätt mjuk där bak. Tittat mkt på hardtaleparty där bland annat dessa modeller testas.
Hade tänkt mig 600 om jag ser ett riktigt bra pris men är rädd för att den är fööör låg. Orbea e bra för hamaxfäste dock för barnstol.

Topp