Merida eller Crescent

P.joh

Ny medlem
Merida eller Crescent
Hej
Jag är ny både här på forumet och likaså när det handlar om MTB.
Står i valet och kvalet vilken hoj jag ska köpa (instegshoj). En 29 tummare blir det i vilket fall.
En Merida Big Nine 20 eller en Crescent Njord? Anledningen till att jag väljer mellan dessa märken är att vi får rabatt via jobbet på dessa 2 märken.
Någon som har erfarenheter eller bara har lite mer koll när det handlar om dessa 2 cyklar?
//Per

Merida eller Crescent
Rätt trista hojar, från trista tillverkare... Im(ns)ho. Känns inte prisvärda med avseende på utrustningen, och lite daterad geometri.

Vad har du för budget! Kanske kan nån (läs Sixten) hitta något roligare åt dig!

Edit:To slow, Sixten redan här! ;-)

Senast ändrad:
Merida eller Crescent
Freddie L sa:
Rätt trista hojar, från trista tillverkare... Im(ns)ho. Känns inte prisvärda med avseende på utrustningen, och lite daterad geometri.
+1
Just Crescent och Merida brukar ligga i täten när det kommer till omoderna cyklar. Crescent i synnerhet, Merida är ibland ok. Crescent köper in daterade överskotts fulramar från Kina och lackar i mattorange, kletar på lite mellanmjölkkomponenter etc. och vips, en ny Crescent med något tufft tilläggsnamn :)

Bilagor

• Njord.png
    Njord.png
    37.5 KB · Besök: 196
Merida eller Crescent
Har ju ingen jättebudget direkt ca 6-7000. Så tyvärr får den cykeln du tipsar om vänta lite.
Okey, så då lutar det åt Merida. Annars tänker ju en annan som är lekman i ämnet att Crescent är stort och välkänt.

Merida eller Crescent
Bra och prisvärda 29" HT mtb som funkar bra även i skogen:
Votec VC, finns i alla storlekar och olika färger https://www.bikester.se/562154.html
Sentier 29, fåtal Medium (168-178 cm cyklist) och Large (178-188 cm) finns kvar http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-2018-deore-1-x-10/

Prisvärd 29" HT budgetcykel med bra och modern ramgeometri:
Vitus Nucleus 29 VRS http://vitusbikes.com/products/nucleus-29-vrs-2018/
Köps här, några få Medium och Large finns kvar http://www.wiggle.se/vitus-bikes-nucleus-29-vrs-mountainbike-2018-rockshox/

Merida eller Crescent
Har du några vänner som cyklar mtb?
Du kanske kan få testa deras hojjar och känna efter vad du gillar?
Låna en hoj och cykla lite innan du gräver djupt i plånboken och köper en löjligt dyr hoj:) ( för pengar på en instegshoj är bortkastade om du inte fastnar för mtb samt att det är pengar du kan lägga på en dyrare hoj när du insett hur kul det är) ;)

Ett tips är annars att köpa begagnat, så fort en styrvinkel blir omodern så rasslar det till på köp och sälj sidan:)

Merida eller Crescent
P.joh sa:
Annars tänker ju en annan som är lekman i ämnet att Crescent är stort och välkänt.
Gör dig själv en tjänst och glöm Crescent på obestämd framtid. Just nu och de senaste 25 åren har de legat i topp när det gäller totalt meningslösa cyklar. Innan dess var de inte mycket bättre heller för den delen.

Merida eller Crescent
Din längd, vikt och tänkt användningsområde?

Nyttocykla till/från jobbet på asfalt med stänkskärmar på cykeln?
Nöjescykla på asfalt och grusväg?
Nöjescykla på grusväg och skogsstigar av enklare karaktär utan rötter och sten, svettocykla på tid, typ Cykelvasan?
Nöjescykla på skogsstigar som ibland är lite stökigare med mycket rötter och sten, med mål att ha kul och utforska terräng?
Bikepark, hopp och lek, bomba ner för slalombackar?

Merida eller Crescent
Är ca 180cm, ca 80kg. Jag kommer främst använda cykeln till nöjescykla på skogsstigar just för att ha kul och komma ut i terrängen.

Jag känner ingen som cyklar MTB, så tyvärr så kan man ju inte prova något på riktigt utan det får bli i den lokala cykelaffären.

Begagnatmarknaden är ju helt klart ett alternativ men finns inte allt för mycket här nere i Blekinge. Vad ska man hålla uppsikt efter när man kollar beggat. Tänker som vurpade cyklar eller så..
Crescent glömmer jag helt?

Merida eller Crescent
P.joh sa:
Är ca 180cm, ca 80kg. Jag kommer främst använda cykeln till nöjescykla på skogsstigar just för att ha kul och komma ut i terrängen.

Jag känner ingen som cyklar MTB, så tyvärr så kan man ju inte prova något på riktigt utan det får bli i den lokala cykelaffären.

Begagnatmarknaden är ju helt klart ett alternativ men finns inte allt för mycket här nere i Blekinge. Vad ska man hålla uppsikt efter när man kollar beggat. Tänker som vurpade cyklar eller så..

Antar att du inte mekat cykel och så heller?

Då tycker jag du ska strunta i begagnatsökande själv.

Om jag vore du skulle jag faktiskt gå till din lokale cykelaffär(där du har rabatt) och köpa hojjen där. Då får du nära till ditt service ställe om det krånglar osv, och du får antagligen testa lite hojjar.

Du kan få massa tips om prisvärda hojjar här men det hjälper inte dig om du är "ensam" i ditt mtb intresse i bekantskapskretsen och kanske inte mekar själv.

Men ett till tips, ta kontakt med någon cykelklubb i din närhet, karlskrona ck kanske? Så får du ut och cykla med likasinnade:)

Och du kommer lära dig allt om hojjar snabbt och om vilken cykel du vill ha/behöver.

(Sen sitter du som jag och skrapar färg av en kolfiberram i vardagsrummet i jakten på låg vikt och prylhetsande inför kompisar) :)

Merida eller Crescent
AlfaAlfa sa:
P.joh sa:

Om jag vore du skulle jag faktiskt gå till din lokale cykelaffär(där du har rabatt) och köpa hojjen där. Då får du nära till ditt service ställe om det krånglar osv, och du får antagligen testa lite hojjar.

Du kan få massa tips om prisvärda hojjar här men det hjälper inte dig om du är "ensam" i ditt mtb intresse i bekantskapskretsen och kanske inte mekar själv.

Men ett till tips, ta kontakt med någon cykelklubb i din närhet, karlskrona ck kanske? Så får du ut och cykla med likasinnade:)

Och du kommer lära dig allt om hojjar snabbt och om vilken cykel du vill ha/behöver.

(Sen sitter du som jag och skrapar färg av en kolfiberram i vardagsrummet i jakten på låg vikt och prylhetsande inför kompisar) :)
Ja, kanske inte fel. Men nu har han ju hittat Happy och är alltså inte ensam, så vad ska han med en LBS till? Att provrulla en cykel på en parkering ger inte så mycket, speciellt inte när man är ny. Och bra och kunniga LBSer är ju ingen självklarhet, kan ju bli hur fel som helst!?

Tacka vet jag Happy! ;-) Rätt hoj, rätt storlek, rätt pris. Ska det mekas hjälper vi till med det också, eller tipsar åtminstone om en Youtube-video. Och så kanske en Happy-ride på det. Vi är kompletta! ;-)

Merida eller Crescent
P.joh sa:
Klicka hem en Sentier 29 i stl 19"/Large, kostar "bara" 8850 kr http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-2018-deore-1-x-10/
Du kommer inte att ångra dig att du köpte en riktig cykel. Skulle du mot förmodan tröttna är det en attraktiv och lättsåld beg cykel som du får bra betalt för.

Pedaler ingår inte, dessa funkar http://www.wiggle.se/nukeproof-horizon-comp-platta-pedaler/

Merida eller Crescent
Freddie L sa:
AlfaAlfa sa:
P.joh sa:

Ja, kanske inte fel. Men nu har han ju hittat Happy och är alltså inte ensam, så vad ska han med en LBS till? Att provrulla en cykel på en parkering ger inte så mycket, speciellt inte när man är ny. Och bra och kunniga LBSer är ju ingen självklarhet, kan ju bli hur fel som helst!?

Tacka vet jag Happy! ;-) Rätt hoj, rätt storlek, rätt pris. Ska det mekas hjälper vi till med det också, eller tipsar åtminstone om en Youtube-video. Och så kanske en Happy-ride på det. Vi är kompletta! ;-)

Haha, ok, har missat den happygarantin vid cykelköp:)
Låter ju skitbra!

(Gäller den garantin här?:)......https://happyride.se/forum/read.php/1/3320692 )

Senast ändrad:
Merida eller Crescent
Blir nog först och främst att åka till min lokala cykelhandel och prova lite olika modeller.
Finns ju fördelar och nackdelar att köpa i en fysisk affär. Här i Karlskrona så har vi egentligen bara en sådan.

Ja, det är ju kanon att kunna rådfråga och höra med er här på Happyride om cyklar och allt därtill. Särkilt när man är lite vilsen och ny i ämnet.
Har inte tummen mitt i näven, så medhjälp av Happyride och lite youtube så kan man nog fixa lite med cykeln här hemma.

Ska kolla lite med karlskrona ck. Vet att de har lättare rundor de brukar köra på lördagar.

Hittade en heldämpad på blocket, inget jag tänkt på direkt men är detta något att ha?
https://www.blocket.se/blekinge/Commencal_meta_55_storlek_L_78449841.htm?ca=22&w=2
(Såg det verkade va 26tum dock) :(

Senast ändrad:
Merida eller Crescent
Sixten Fors sa:
Bra och prisvärda 29" HT mtb som funkar bra även i skogen:
Votec VC, finns i alla storlekar och olika färger https://www.bikester.se/562154.html
Sentier 29, fåtal Medium (168-178 cm cyklist) och Large (178-188 cm) finns kvar http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-2018-deore-1-x-10/

Prisvärd 29" HT budgetcykel med bra och modern ramgeometri:
Vitus Nucleus 29 VRS http://vitusbikes.com/products/nucleus-29-vrs-2018/
Köps här, några få Medium och Large finns kvar http://www.wiggle.se/vitus-bikes-nucleus-29-vrs-mountainbike-2018-rockshox/
Nucleus vrs hade varit perfekt till svärfar, men en ht på 67 grader blir nog lite trögt för hans asfalt och gruscyklande, men väldigt prisvärd.

Merida eller Crescent
Karlskrona CK har väl en bana ute vid Rosenholm (jag tror det är deras). Den har allt från slätåkning till rötter/stenar, uppför och nedför och du borde kunna få låna en cykel av någon i klubben för att prova lite i den terrängen.
Gör det innan du köper någon cykel.

Merida eller Crescent
Ingen handlare har bättre och mer prisvärda cyklar än de du redan har fått tips på. Det är alltid dyrare att köpa i butik och pengar verkar vara viktigt för dig så varför gå till en handlare och göra en garanterat sämre affär? En ny FS (fjädring fram och bak) ryms inte i din budget, det är knappt en HT ryms.

Du har redan fått tips på tre bra och prisvärda cyklar: Votec 29, Sentier 29, Nucleus 29. Det blir inte bättre eller billigare än så. Sentier är bästa köp, den är snart slutsåld i din storlek så SNABBA PÅ med ordern om du vill ha en cykel i år. Jag skojar inte, du har bara några dagar på dig.

Att testa cyklar på cykelklubben är en bra idé, men oavsett vad du testar på cykelklubben så kokar det ner till att du inte har en budget som räcker till någon av de cyklarna som de på klubben använder.

Blocketcykeln är inte jättedyr och eventuellt prisvärd, men den har 26" små hjul och är onödigt komplicerad. Inte säker på att den är optimal till din typ av cykling, den lär kännas rätt tung och trögtrampad. Du lär tröttna rätt snabbt på den cykeln är jag rädd.

Merida eller Crescent
Fältprästen sa:
Karlskrona CK har väl en bana ute vid Rosenholm (jag tror det är deras). Den har allt från slätåkning till rötter/stenar, uppför och nedför och du borde kunna få låna en cykel av någon i klubben för att prova lite i den terrängen.
Gör det innan du köper någon cykel.

Ja på rosenholm samt i Rödeby ska de ha spår

Merida eller Crescent
Sixten Fors sa:
Ingen handlare har bättre och mer prisvärda cyklar än de du redan har fått tips på. Det är alltid dyrare att köpa i butik och pengar verkar vara viktigt för dig så varför gå till en handlare och göra en garanterat sämre affär? En ny FS (fjädring fram och bak) ryms inte i din budget, det är knappt en HT ryms.

Du har redan fått tips på tre bra och prisvärda cyklar: Votec 29, Sentier 29, Nucleus 29. Det blir inte bättre eller billigare än så. Sentier är bästa köp, den är snart slutsåld i din storlek så SNABBA PÅ med ordern om du vill ha en cykel i år. Jag skojar inte, du har bara några dagar på dig.

Att testa cyklar på cykelklubben är en bra idé, men oavsett vad du testar på cykelklubben så kokar det ner till att du inte har en budget som räcker till någon av de cyklarna som de på klubben använder.

Blocketcykeln är inte jättedyr och eventuellt prisvärd, men den har 26" små hjul och är onödigt komplicerad. Inte säker på att den är optimal till din typ av cykling, den lär kännas rätt tung och trögtrampad. Du lär tröttna rätt snabbt på den cykeln är jag rädd.

Tack för era åsikter och infon om cyklarna. Blir till att klura ut hur jag ska göra idag.

Tillbaka
Topp