Merida Matts Speed Disc

Treken

Ny medlem
Merida Matts Speed Disc
Hej

Jag har blivit erbjuden en Merida mtb från min lokala handlare. Den har följande specifikationern

Växlar : 27
Ram : Merida, Matts hydraulic forming frame
Gaffel: SR suntour, XC 75-M.Lock out, 80 mm
Bromsreglage: Magura, Julie
Broms fram/bak: Magura, Julie
Vevparti: Shimano, M440, 44/32/22
Växel fram/bak: Shimano deore
Fälgar: Alex, disc pro
Växelreglage fram/bak: Shimano deore

Allt för 7995:- (ej prutat och klart) med mtb vättern start nästa år (som med många merida cyklar).

Någon som har någon erfarenhet av den cykeln och vad tycker ni om priset?

/Johan

Merida Matts Speed Disc
Har erfarenheter av gaffeln, vet inte riktigt vad man ska säga... .... ....

Pris är la sådär, finns en del i den klassen.
Bland annat Kona Cinder Cone som det står om i en annan tråd.

Men dom är ganska likvärdiga i den klassen, förutom framgaffeln skulle jag nog säga.....

Merida Matts Speed Disc
Här kan du få en cykel för samma pris med en gaffel som är milsvidder bättre än den som sitter på Meridan: <http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=butikssida&f=visa_artikel&artgrp=141&artnr=SINT001-175r>
Denna har dock bara v-bromsar med den spec som är föreslagen.

//Jocke

Merida Matts Speed Disc
Håller definitivt med föregående talare!
Du kommer tröttna på att gaffeln är kass. Tro mig. Om jag hade varit du, vilket jag inte är, skulle jag maila till cyclecomp. och fråga vad de skulle ta betalt för ett byte till skivbromsar. Om du nu måste ha det.

Är det din första cykel skulle jag vänta med skivbromsar och satsa på SPD-pedaler, skor, handskar, och cykelbyxor. Det skapar mer glädje när du är ute än vad skivbromsar gör. Du kommer hamna i uppgraderingsträsket förr eller senare ändå!
Lycka till!
dp

Merida Matts Speed Disc
Tack för svaren..

Vad är det för fel på gaffeln? Låter lite som om jag måste tänka om

Det jag är ute efter är en cykel som kan komplettera min racer. En annan viktig sak är att den ska klara av vintercykel (är trött på att cykla inne under vinterhalvåret).

Merida Matts Speed Disc
Treken Skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svaren..
>
> Vad är det för fel på gaffeln? Låter lite som om
> jag måste tänka om

RST är väl generellt ett nej-tack. De använder elastomerdämpning och kan klassas mer som fjädrad framgaffel än dämpad. Om du förstår vad jag menar? Det var väl någon recensent som tyckte gaffeln var helt ok när den var låst (=inte dämpad) för då märkte man inte hur dålig den var :)

Men de som har inga eller små krav på dämparegenskaper i skogen kan nog trivas med en RST (kanske i brist på bättre vetande, vad vet jag? :-).

> Det jag är ute efter är en cykel som kan
> komplettera min racer. En annan viktig sak är att
> den ska klara av vintercykel (är trött på att
> cykla inne under vinterhalvåret).

Ska du vintercykla är skivbromsar definitivt att föredra och elastomerdämpning nästan helt uteslutet, de blir mycket hårdare i minusgrader. Men å andra sidan kanske du inte har samma behov av dämpning vintertid.

Får du uppgradera gaffeln direkt i butik (till t.ex. Marzocchi MX Comp eller någon Manitou eller RockSHox) så kan du nog göra en riktigt bra cykel av den :)

Kolla som sagt även på Kona samt Marin.

Merida Matts Speed Disc
Listan av gafflar som jag skulle välja över en RST är mycket lång och inkluderar även Kona P2, On-One Ti och Pace RC-31. MAO mycket hellre en hyfsad lätt och stark stelgaffel än en dålig dämpargaffel.

Merida Matts Speed Disc
Nu är det iofs inte en RST gaffel som sitter på Meridan utan en SR Suntour. Men det som sagt som RST stämmer nog bra överens med Suntour gaffeln också. När jag köpte cykel så fick även jag rådet att köpa något med en bättre gaffel en den RST gaffel som satt på den Scott som jag köpte. Jag trodde dock inte att det skulle spela så stor roll men det tog inte många turer innan jag insåg att det verkligen gjorde det. Nu har jag bytt ut gaffeln mot en MX comp och det är väldigt stor skillnad.

//Jocke

Merida Matts Speed Disc
RST???
Den rubricerade cykeln kommer med en Suntour gaffel, XC-75 enl specen men då den har lockout torde det vara en XCP-75-LO vilket också stämmer med bilden i Grahns katalog. Det är en stålfjädrad gaffel med oljehydraulisk dämpcartridge med lockout, styrrör och innerben i stål (liksom Rockshox Judy och Pilot-serier) men ytterben i magnesium ger en vikt på ca 1800 gram.
Utifrån konstruktionen med stålfjäder och oljebad kan man förvänta sig en stryktålig gaffel som klarar sig med ett inte alltför intensivt underhåll. Således sannolikt en alldeles utmärkt "nybörjar-mellanklass-gaffel", säkert väl så bra som de mer etablerade märkenas enklare serier.
Jag hittade lite "användar-åsikter" på nätet som talade om stryktålighet, lätt att ställa in fjäderspänning oavsett 65 kg eller 95 kg kroppsvikt, inga genomslag inte ens för 95 kg-personen.

Generellt tycker jag att HappyMTB har ett fantastiskt bra forum utan pajkastning eller dumförklaringar som på många andra ställen. Det vore trevligt om vi också slapp nedskräpning med generaliserande åsikter om saker som skribenterna varken har prövat eller sett. Den som frågar är knappast hjälpt av alla som luftar sina fördomar.

Keep an open mind!
Thomas

Merida Matts Speed Disc
Thomas Skrev:
-------------------------------------------------------
> RST???

My bad, Suntour ska det vara :)

Lockar inte som märke för det, även om deras "värstinggaffel" kanske motsvarar det lägre skiktet hos andra tillverkare.

Merida Matts Speed Disc
Jag köpte en Merida Speed av samma konfiguration fast utan skivbromsar nyligen. Beställde Rock Shox Judy XC dämpare till, men han cykla 14 mil med suntour gaffeln innan "rock shoxen" kom. Det var ingen höjdare att köra med suntour gaffeln. Den är ju bara fjädrande och blir mycket stötig när det börjar bli gropigt. Tyckte även att den svarade sent. Annars är jag mycket nöjd med ramen. Upplever den som mycket stabil och välbalanserad.

/Johan Kjell Uppsala

Merida Matts Speed Disc
Har själv en cykel i den prisklassen, lite billigare till och med. Den har en RST Omega t4-gaffel. Detta beror helt på pengabrist, jag är inte så dum att jag inte fattar att man kan få bättre om man lägger lite mer pengar på det. Men det är klart bättre än ingenting, så om nån stör sig extremt på att folk inte har råd med gafflar som kostar mer än min cykel så är det bara att ge ett bidrag!

Tillbaka
Topp