Merida ONE-FORTY 700 vs Stumpjumper ST 29

Hej hallå!
Är i svängarna att köpa ny hoj och velar mellan två cyklar!
Står i dagsläget mellan meridas ONE-FORTY 700 och Specialized Stumpjumper ST 29.
Min fråga är då vad ni skulle ha gått för? Jag har möjlighet att lösa ut One-fortyn för samma pris som Stumpjumper och därför jag överväger One-fortyn. (länkar till cyklarna nedan)
Cyklar väldigt varierat, allt från stig till downhill.
Tack för svar!!
Mvh

Jag stod inför liknande val som dig och efter att ha testat lika olika varianter köpte jag en Merida One-Forty. Känns som om Merida är väldigt (med betoning på väldigt) underskattat här i Sverige och sällan nämns har på Happyride.

Skulle inte kalla mig något cykelorakel men Meridan känns i förhållande till många andra cyklar jag testat i denna klass som trampeffektiv, kanske inte bäst men bättre än medel. Tillräckligt styv ram med låg tyngdpunkt gör den riktigt kul utför utan att bli för "stabil och trist" när det inte går riktigt fort.

Känslan är att man har mer än de 140mm bakdämparen är specad till så jag tog ut en spacer ur framdämparen och kör på 160mm fram vilket gjort att cykeln känns än mer balanserad.

Den är kanske inte bäst på något men jag skulle säga meridan är riktigt allround och bra på det mesta i denna klass, vilket i stort alla tester av cykeln bekräftar :)

Jag har inte ångrat mitt val en sekund. Det enda jag kan klaga på är Meridas egna sadel som dom monterar på majoriteten av sina cyklar vilken är tung och långt ifrån bekväm.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp