Merida Silex, erfarenheter?

.evall

Aktiv medlem
Hej!

Någon som har erfarenhet av ovan nämnda cykel. Söker en cykel för pendling 18 km enkel väg, större delen av året, med möjlighet att sätta på ordentliga skärmar och dubbdäck. Kör i dag med racer på soliga och regnfria dagar och en ganska tråkig Nishikihybrid resten av året. Helt okej asfalt hela vägen.

Har kollat på modellen med Sorakomponenter. Vill gärna ha möjligheten att köra kärra bakom med barn i. Går det när man har thrue axle?

Är den ful som stryk eller är den fulsnygg? Passar den mina behov som vardags- och brukscykel? Någon som har förslag på annan modell, helst under 10000?

Bättre komponenter än Sora eller möjligtvis Tiagra ej nödvändigt, vill gärna ha billiga slitdelar till den, dvs, jag har inget emot 9-delat.

Har haft Silex 400:an i ca 2 månader nu.
Är på det stora taget nöjd.
Hade gärna sett att gaffeln hade haft vanligt fäste för skärm, som det är nu så är det dolda gängor under gaffeln och Merida har inte denna typ av skruv i sitt sortiment vilket begränsar alternativen en del.
Merida hade inget skärmset framtagen till Silexen när jag köpte min men det var på väg inom en snar framtid.

Har kört ca 70 mil med min och är en riktigt rolig cykel som trivs bäst på grus o snälla stigar. Går att få till ”skonsam” sittställning väldigt lätt så passar bra som pendlare utan tvekan.

Om du cyklar mest asfalt finns det nog många, både bättre o sämre, alternativ. Jag tycker det är på snabba grusvägar som Silexen sticker ut jämfört med andra cyklar jag testat. Den rapp, stabil och grym att klättra med.

Tack för svar! Hur är det med storlekarna? Enligt tabell från Merida rekommenderas L till mig som är 192 lång, xl för 195+. Det låter lite konstigt även om bokstaven kanske inte säger så mycket om de faktiska måtten. Den är ju bra mycket högre och längre än landsvägscykel i motsvarande storlek. Hur långa är ni och vilken storlek har ni?

Ska absolut försöka ta mig någonstans och provcykla! Den verkar i alla fall finnas på Stadium i Sisjön hhär i Göteborg.

.evall sa:
Tack för svar! Hur är det med storlekarna? Enligt tabell från Merida rekommenderas L till mig som är 192 lång, xl för 195+. Det låter lite konstigt även om bokstaven kanske inte säger så mycket om de faktiska måtten. Den är ju bra mycket högre och längre än landsvägscykel i motsvarande storlek. Hur långa är ni och vilken storlek har ni?

Storlek 50/M till mina 176 cm

L blir nog bra, jag kör M med 181cm. L passar nog mig bra också med stack är ju rätt tilltagen från början så lite tycke o smak om man ligger på gränsen skulle jag gissa på.

Jag har ofta generellt lite mindre cyklar då kroppspropertioner inte riktigt följer mallen :-)

Så försök testa både L och XL.
Merida är så pass vanligt märke så ring runt o kolls vad återförsäljare har hemma.

Senast ändrad:
Kan du ta en bild på det fäste som finns? Är lite osäker på vad du menar, eller vad för mod som skulle funka för att få dit t ex SKS longboard.

Tretjak sa:
Har haft Silex 400:an i ca 2 månader nu.
Är på det stora taget nöjd.
Hade gärna sett att gaffeln hade haft vanligt fäste för skärm, som det är nu så är det dolda gängor under gaffeln och Merida har inte denna typ av skruv i sitt sortiment vilket begränsar alternativen en del.
Merida hade inget skärmset framtagen till Silexen när jag köpte min men det var på väg inom en snar framtid.

Tack! Ja, det där verkar ju lite bökigt. Kan man tycka att Merida kunde hjälpa en att lösa, på ett eller annat sätt. Köper jag Silex vill jag ha hyfsat lång framskärm.

Vad gäller storlek provade jag en L/53, vilket e för stort enligt Meridas tabell. Är 183 med 87 i grenmått. Men L kändes rätt bra. Kanske iom den upprätta sittställningen. Blir nog ändå en M/50, med längre tapp om så krävs. Svårt att korta ned tappen (som är 90) på L så mycket.

Började skriva i Uppgradera-tråden men det passar ju bättre här kanske...

Uppgraderat pendlingsåk för dagar med skitväder. Det har ju varit så glassigt väder typ ett halvår så jag har inte riktigt tänkt på det här med skärmar. Har behov av en lättrullad hoj med skärmar numera också. Jag har en massa cyklar men ingen helt vanlig hoj med skärmar. Efter att ha funderat på det ett tag så slog jag till nu på rean här då jag hittade en fantastisk modell som verkar vara som gjord för mig.

Min nuvarande här då, med "racer-hjulen" som test bara. Men det är ju ingen bra idé detta. Den här hojen har jag till att cykla precis överallt med. Har normalt Racing Ray/Ralph 2.35" och det är väldigt bra till sådant "XC".

20221006_083723.jpg

Så hittade jag den här Silex och tänkte att det är ju typ som en fargo fast den är för lite smalare däck. Den har något längre reach vilket jag ser positivt på bara. Gaffelvinkel 71 istället för 69 men det duger nog då jag ska ha den till lite mer snällare underlag än Fargon.

SILEX_400_blkblk_MOC22_2.jpg

Min längd är 181 cm med 89 grenmått. Så enligt Meridas uträknare där ska jag ha L vilket jag rent spontant skulle valt ändå tror jag.
Enligt info ovan verkar det funka med vissa tredjepartsskärmar så det är ju bra, för deras egna skärmar är omöjliga att få tag på verkar det som.

Så.... detta blir scheissebra tror jag! En pendlarhoj för diverse olika underlag. Med skärmar. Sedan en monstercross när man är på det humöret, och då tänker jag nog plocka av skärmarna för de stör jag mig på rätt mycket ändå.
(dessutom ska jag köra lite bikepacking med Silexen snart också så då får jag se hur den funkar på långfärd)

/edit: Den här cykeln fungerade inte med mitt dynamohjul så det blev en Bergamont istället...

Senast ändrad:
Detta är en gammal tråd men om någon är intresserad av Merida Silex så tänkte jag dela min erfarenhet från dagen gällande den hojen:

Cyklade förbi en merida butik, gick spontant in och slutade med att jag tog en Silex för en provtur. Inte för att jag hade några köptankar utan tänkte att det vore kul att pröva en ny cykel när tillfället fanns. Det var en billig modell och jag hade inga som helst förväntningar av att den skulle kännas bra.

Det dröjde dock inte länge innan jag började gilla den, rejält dessutom! Den stora skillnaden mot andra gravelhojar jag prövat är att jag satt otroligt komfortabelt på den. Hela cykeln kändes komfortabel, jag kände att jag kunde cykla en hel dag på den utan problem. För en gång skull satt jag inte i en evig armhävning tack var det avslappnad geometri, högt styrrör och kort styrstam. Hojen kändes stadig och hade inga problem att hantera dålig asfalt och väggrus utan att för den sakens skull kännas slö. Har tidigare testat gravelhojar i betydligt dyrare prisklass utan att de kändes lika bra på långa vägar. Är man däremot ute efter en "rejsig" gravelhoj som känns som en racer fast med bredare däck & kralligare hjul så kommer man nog inte tycka om Silex då den känns som en citybike i jämförelse.

Kul att du har hittat en cykel med en geometri som passar dig. Det är allt för många som inte lyckas utan köper en cykel med fel geometri och sedan går ner/upp i storlek, sätter på galet långa/korta styrstammar i roliga vinklar och gör andra anpassningar för att kompensera för felköpet.

Blev det något köp? :cool:

Spännande cykel, vore spännande att se hur den känns. Man blir lite full i skratt när man ser hur en sådan i storlek M står sig mot min cykel i storlek XL. Meridian har 6mm mer reach också:

Bilagor

• 436154A7-EF6B-483B-8E98-192483E008A2.png
    436154A7-EF6B-483B-8E98-192483E008A2.png
    53.7 KB · Besök: 107
Spännande cykel, vore spännande att se hur den känns. Man blir lite full i skratt när man ser hur en sådan i storlek M står sig mot min cykel i storlek XL. Meridian har 6mm mer reach också:
Meridans reach är väl knappast extrem? En Canyon grizl i stl M har ännu längre reach. De är ju gjorda för att användas med kortare stam, har inte testat Meridan men har en Grizl. Den kommer med 80mm stam som jag tycker fungerar bra för att liva upp den i övrigt lite lugnare geon. Men det är ju inte en fullblods-racer.

Tillbaka
Topp