Merida Silex

Gonzalos

Medlem
Merida Silex
Hallå igen!
Nu behöver jag den otroliga kunskap som happy sitter på!
Står och väger mellan två stycken cyklar där jag testat båda, de har bägge sina för- och nackdelar så jag är lite fast i mitt beslut.
Därför vill jag gärna höra vad ni på happy har att säga om Merida, deras gravelcykel Silex 300 och hur den står sig mot GX Pro 20 från White (XXL).
Whiten kan jag få för 10200kr och Silex 300 kan jag få för 11k så det skiljer bara 800kr emellan.

Ge mig allt ni har, jag är särskilt bekymrad över den eviga duellen mekaniska vs. hydrauliska skivbromsar.

Tack på förhand!

moros

Aktiv medlem
Merida Silex
Silexen är ju fin men komponentmässigt är ju White betydligt bättre med sin hydrauliska GRX istället för mekanisk Apex 1 med singelklinga

Har du XXL som butik i närheten så åk och titta på den och se om de har butikserbjudande. I Malmö triangeln har de t.ex Scott Gravel Comp för 7500 och Expert för 10'

Gonzalos

Medlem
Merida Silex
Silexen är ju fin men komponentmässigt är ju White betydligt bättre med sin hydrauliska GRX istället för mekanisk Apex 1 med singelklinga

Har du XXL som butik i närheten så åk och titta på den och se om de har butikserbjudande. I Malmö triangeln har de t.ex Scott Gravel Comp för 7500 och Expert för 10'
ja att hitta såna fynd hade ju varit något.. skulle du säga att White är betydligt bättre?Baserat på komponenter dvs

Gonzalos

Medlem
Merida Silex
Har fått för mig att både TRP Spyre och SRAM Apex är schyssta grejer? Är jag helt snett på det? Tänker såklart i relation till det som finns på White-cykeln. Förstår ju också att det finns de som föredrar hydrauliska men för att vara mekaniska ska väl Spyre hålla måttet?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Merida Silex
Mekbromsar är sårbara på vintern. Kondensen i höljet fryser. Jag har många års erfarenhet. Ska du t ex åretruntpendla kan det bli väldigt irriterande.

moros

Aktiv medlem
Merida Silex
Cykeln skall passa och vara skön det är det viktigaste. Men allt annat borträknat så väljer jag ju hydraulisk GRX över mekanisk Apex vilken dag som helst. Framförallt för mindre pengar. Men visst, Apex och Spyre är inte dåligt. Silex som modell är heller ingen dålig cykel, läst flera positiva synpunkter här. Men för att jämföra komponentmässigt skall du upp till 400 för ca 17-18000

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer