Merida spinningcykel

Sebagge

Medlem
Merida spinningcykel
När jag nämnde för flickvännen att det var tre-fyra cykelpass/vecka på schemat under våren så såg hon något skeptisk ut. Ett alternativ skulle då kanske kunna vara att åtminstone ta ett pass i veckan inomhus.

Är meridas spinningcyklar något å ha (till exempel någon av dessa: http://www.xxl.se/trana-hemma/traningsmaskiner-utrustning/spinning-motionscykel)? Jag har en trainer nere i källaren, men den låter så mycket att man behöver hörselskydd för att använda den.

Merida spinningcykel
Min nuvarande trainer är nästan ny (=oanvänd), men låter så mycket att den inte är lämplig för inomhusbruk.

Det jag är ute efter är en lösning som inte låter så mycket att det är omöjligt att titta på tv samtidigt. Det kanske skiljer en del i ljudnivå på olika trainers, men min blev såld med motiveringen att den skulle vara tyst...

Merida spinningcykel
Jag äger visserligen inte en trainer och har ingen erfarenhet av dem, men jag har varit inne på samma spår som du: En rejäl spinningcykel istället för trainer.
Man slipper slita på sin vanliga cykel och behöver inte krångla med trainerdäck/hjul. Jag inte särskilt känslig för olika körställningar så om jag inte får till spinningcykeln exakt som racern betyder det inte så mycket.

Har inte ännu bestämt mig, men om jag skall skaffa möjlighet till hemträning så blir det nog trots allt en spinningcykel. Sen skall man ju ha tid att trampa också, det är nog det som är det största problemet för min del...

Merida spinningcykel
Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
...
> Har inte ännu bestämt mig, men om jag skall
> skaffa möjlighet till hemträning så blir det
> nog trots allt en spinningcykel. Sen skall man ju
> ha tid att trampa också, det är nog det som är
> det största problemet för min del...

Sittställningen har aldrig direkt varit något problem för mig heller. Jag har desto större problem med den höga ljudnivån...

Tid att trampa är ett problem... Med hämtningar & lämningar på dagis, övertid och i tillägg till det över 5 timmars pendling är det svårt att få ekvationen att gå ihop...

Merida spinningcykel
Jag har en spinningcykel just för att slippa släpa vanliga cykeln in och ut, byta däck och tjafsa. Dessutom är vi två som vill kunna köra, så då passar det bättre med spinninghoj.
Men!! Den är fan inte tyst!!
Nu har vi den på annat våningsplan och jag kör med hörlurar, så det är okej ändå. Men lever om, det gör den.

Note to self. Hmm... kanske läge att plocka kåpan och smörja upp härket lite

Merida spinningcykel
Jag har sålt min trainer och köper en spinnincykel nu helgen. Jag har fått tag i en som ett gym byter ut. Dvs en rejäl modell, beg till bra pris.
Men Meridas ser helt ok ut för den pengen.

Merida spinningcykel
fastforward skrev:
> Varför föredrar flickvännen att du trampar
> inomhus?

Bra fråga.

1. Med många timmars pendling hinner det bli mörkt långt innan jag kommer hem under den mörka delen av året. Eftersom jag bor i Norge så är vägarna smala, krokiga och till stora delar utan någon bättre vinterhållning. Att cykla ute är då inte aktuellt för mig.

2. Vi har båda jobb som kräver en del. Det är inte ovanligt att hon (eller jag) jobbar sent, och då är det omöjligt att ge sig ut utan barnvakt.

3. Om jag cyklar inne så kan hon ge sig ut och springa. Vi får alltså mer tid tillsammans om vi kan synka träningen

Merida spinningcykel
Jag har en Merida Spin Trainer som jag är mkt nöjd med! Mkt stadig å helt tyst! Kör mest intervaller använder då pulsklocka såklart!
Fick ett mkt bra pris på XXL vilket gjorde valet lätt!

Merida spinningcykel
De billigare spinningcyklar (sub 5000) jag känt på har varit väldigt klena. Går man över 5000 så hade jag lagt pengar på en monark.

Merida spinningcykel
Håller med. Ska man köpa en ny hoj måste man upp i pris. Det jag framför allt reagerat på är att de billigare har ett väldigt lätt svänghjul.
Bättre leta beggad gymcykel på blocket. Jag gav 2500 för min Schwinn.

Merida spinningcykel
Forza! skrev:
> För den pengen skulle jag satsa på en Monark
> 828E Strip. (om du menar nån av de dyrare Merida
> Spinningcyklarna?)

Hade tur för jag skulle ha en Merida Spin Two 4999:- som jag betalade i affärn men när jag skulle hämta ut den på lagret så hittade dom inte den så jag fick den dyrare Spin Trainer 7499:- istället för samma pengar ;)

Merida spinningcykel
Jag lurar på en sån här:

meridaspinstarter.png

http://www.sportamore.se/produkt/19378-merida-spin-starter-uni-svartvit#

Jag kan få den ny för ca 2800 kr. Måste shoppa snabbt och hinner inte leta på Blocket en massa veckor. Nån som har testat den? Är den värd pengarna eller finns det nåt mer prisvärt alternativ? Den ska användas till halvseriös kondisträning, inget watt-analism.

Merida spinningcykel
Alltså ni som tipsar om Monark, varför skall man välja det?
Vi har två monark på jobbets träningslokal, en 828 och en 827 (tror jag) med pendel på, wattmätning och köret. Men problemet är att de inte går att justera alls lika bra som spinningcykeln som står bredvid. Att hitta en bra ställning tycker jag är svårt, sadeln är ju fixerad i stolpen, lika som styret är i längsled. Dessutom är sadeln (original) helt hopplöst bred och mjuk. Även här är spinningcykeln bättre.
Enda som skiljer till monarkens fördel är wattmätningen men i mitt fall så duger puls/svettmängd/tid som mått på ansträngning och träningsmängd.

Är anledningen till att hänvisa till Monark endast wattmätningen eller vad? Jag fattar inte varför alla snackar monark jämt, när jag ratar dem flera gånger i veckan till förmån för en tämligen enkel men funktionell spinninghoj.

Upplys mig

Merida spinningcykel
Den spinningcykel jag har är vevlagerbredden större på än på min vanliga cykel och jag inser inte hur man någorlunda enkelt skulle kunna byta det. Inte heller verkar det så enkelt att byta vevarmslängden. Detta är väl trivialt på en strippad Monark då man väl, om jag fattat det rätt, bara monterar på det man vill ha.

På plus för spinningcykel kontra trainer är stabilitet, ljudnivå och att man inte behöver slita på sin vanliga cykel.

Merida spinningcykel
sebagge skrev:
> När jag nämnde för flickvännen att det var
> tre-fyra cykelpass/vecka på schemat under våren
> så såg hon något skeptisk ut. Ett alternativ
> skulle då kanske kunna vara att åtminstone ta
> ett pass i veckan inomhus.
>
> Är meridas spinningcyklar något å ha (till
> exempel någon av dessa:
> http://www.xxl.se/trana-hemma/traningsmaskiner-utr
> ustning/spinning-motionscykel)? Jag har en trainer
> nere i källaren, men den låter så mycket att
> man behöver hörselskydd för att använda den.

Kommer säkert funka bra.
Dubbelchecka bara så att det inte väsnas för mycket.
Vissa enklare spinningcyklar väsnas rätt mycket också tycker jag. Framför allt de som har ett mekaniskt motstånd, typ gamla Monark ergometercyklar.

Kör själv med en Daum TRS 8008. En äldre modell som jag köpte för runt 9000. Mycket pengar, men den är tyst, har pulsmätning, du kan enkelt sätta dit bockstyre etc, mycket mjukt och jämnt motstånd.

http://www.sport-tiedje.se/se/Daum-Ergometercyklar-3331540028
http://www.daum-electronic.de/en/index.html

REDIGERAT: Såg att ursprungsfrågan var gammal som gatan. Men tråden lever ju igen; leve inomhuscykling, synd bara att det är så förbålt tråkigt - tack gode gud för The Sufferfest!
Puhh!

Senast ändrad:
Merida spinningcykel
Det verkar som om jag har lagt ett bud på en Merida Spin Medio på Blocket, för nästan samma peng som Starter:n... Nypris 5500kr. Tyngre svänghjul, fler justeringsmöjligheter mm. Det här kommer bli skitbra!

Merida spinningcykel
Bild från(efter) dagens intervallpass....är alltså fortsatt mkt nöjd med min Merida Spin Trainer...mkt stabil å tystgående!

Bilagor

• Bild 084.jpg
    Bild 084.jpg
    138 KB · Besök: 135
Merida spinningcykel
gragge skrev:
> Alltså ni som tipsar om Monark, varför skall man
> välja det?
> Vi har två monark på jobbets träningslokal, en
> 828 och en 827 (tror jag) med pendel på,
> wattmätning och köret. Men problemet är att de
> inte går att justera alls lika bra som
> spinningcykeln som står bredvid. Att hitta en bra
> ställning tycker jag är svårt, sadeln är ju
> fixerad i stolpen, lika som styret är i
> längsled. Dessutom är sadeln (original) helt
> hopplöst bred och mjuk. Även här är
> spinningcykeln bättre.
> Enda som skiljer till monarkens fördel är
> wattmätningen men i mitt fall så duger
> puls/svettmängd/tid som mått på ansträngning
> och träningsmängd.
>
> Är anledningen till att hänvisa till Monark
> endast wattmätningen eller vad? Jag fattar inte
> varför alla snackar monark jämt, när jag ratar
> dem flera gånger i veckan till förmån för en
> tämligen enkel men funktionell spinninghoj.
>
> Upplys mig

Om du fortsätter att träna hårt kommer du en dag att förstå varför ;)

Dessutom modifierar Väldigt många sina Monark cyklar. Väldigt få har kvar orginalsadeln också som du tyckte var bred.

Merida spinningcykel
Globalistic skrev:
>
> Om du fortsätter att träna hårt kommer du en
> dag att förstå varför ;)
>
> Dessutom modifierar Väldigt många sina Monark
> cyklar. Väldigt få har kvar orginalsadeln också
> som du tyckte var bred.

Möjligen så kommer jag till insikt själv då, när jag blir en stor tuff kille... för ingen här verkar ju kunna förklara i alla fall. Luktar "Happykorrekt" lång väg i min näsa.

Att man moddar sin Monark det tar jag för givet med tanke på hur de ser ut direkt ur lådan. Men med tanke på hur en Monark ser ut i sadelinfästning och "styrstam" så har man ju betydligt mer att göra där än på en spinninghoj som ju reda är byggd för att passa "alla".

Jag får fortsätta gå förbi Monarkhojarna på väg till min spinningkompis när det är inneträning för mig. Vilket det för övrigt är idag, trots att gårdagens långsväng med dubbdäcken sitter i låren. Att klättra på mjuk otjälad mark med tunga dubbdäck var ingen fröjd, fostrande brukar det heta. Dock slår det trots gråväder och regnstänk alltid inneträningen med hästlängder, oavsett Monark eller spinning!

Merida spinningcykel
Kolla in vad jag hittade i bildflödet från cykelmässan:
Öijer kör maxtest på en Monark, japp en Monark. Uppgraderad till användbarhet med det som varit standard på en spinninghoj länge: helt justerbar styrstam, helt justerbar sadel, smal och trevlig(are) sadel.

P1050789.JPG

Man kanske skall handla sig en Monark ändå!

Globalistic skrev:
>
> Om du fortsätter att träna hårt kommer du en
> dag att förstå varför ;)

Undrar om det var gårdagens dubbdäcksepic som gör att jag kommit till insikt?

Merida spinningcykel
Min Monark behöver inte passa alla, bara mig. Att kunna få tillförlitliga siffror är det som motiverar en Monark, inte vilken sadel som sitter på.

Merida spinningcykel
Monark eller inte Monark, det är frågan. Jag köpte i alla fall en beg Merida Spin Medio igår och den känns skitbra! Undrar om den funkar med dubbdäck.

Merida spinningcykel
Vad finns det för möjliga instrument att sätt på en spinninghoj? Distans, watt, kadens mm är ju intressant för att få någon referens mellan passen.

Kikar på Abilico och Merida Trainer Mag...

Merida spinningcykel
Fliken skrev:
> Meridas road spinningcykel har dels remdrift dels
> magnetmotstånd. Mkt tyst och trevlig (ink
> bockstyre). Inte så tung heller.
>
> Lite pricy men xxl brukar släppa den mkt billigt
> ibland.
>
> http://www.merida.se/spin-road-racing.4979433-1690
> 72.html

Kolla priset!

http://www.sportamore.se/produkt/8200-merida-merida-spin-road-racing-vit
Knappa 5000 för remdrift, magnetiskt motstånd med mera.

Bättre än så här kan det knappast bli.

För dig som bor i lägenhet kan meddelas att denna cykel är i princip helt ljudfri.

Tillbaka
Topp