Messengerväska bra? Synpunkter?

Jag kör varje dag med en stor Timbuk, har i perioder kört ryggsäck men gick tillbaks till Timbuk för smidigheten att plocka i/ur och att kunna ställa ner väskan öppen och greja.

Ska man ofta köra med dator eller annat stort och tungt är en ändamålsenlig ryggsäck skönare.

Timbuk är primitiva men det gör dem lättare och smidigare. Oerhört praktisk allt-i-allo-väska i andra lägen också, skulle gärna köpa en 50-litersvariant om det fanns.

En till som fått ryggpaj av budväska här. Jag använde Chrome citizen, drog åt den som man skall och satt relativt djupt i bocken. Nu har jag cromes rolltop ryggsäck. Den sitter mycket bättre, man blir inte lika varm och svettig eftersom den har luftkanaler i ryggen, dessutom tycker jag att den är minst lika snygg som citicen.

MVH
Magnus

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Äh, det blir en liten årskostnad med tanke på
> hur länge den håller.

Bra skrivet! Tack! Det känns bättre nu. Den verkar ju vara av superkvalitet, håller länge och sitter superskönt på kroppen. Prövade den i butiken med en del av det innehåll som kommer att bli aktuellt och den satt som gjuten. Den är absolut värd sina modiga pengar. Väljer nog den extra innerväskan för laptopen också... 449 kronor extra! Då kommer jag nog att bli mycket nöjd. Usch, vad jag spenderar! Burr.

Jag har nu valt en Chrome Messenger bag, inte den allra största Metropolis, utan storleken under. Köpte även den speciella innerväskan till min laptop 13", så det blev ju ett ganska dyrt kalas! Jag är i alla fall jättenöjd med väskan, som sitter mycket skönt när den klamrar sig fast på ryggen. När man bär den i handen är den riktigt tung med allt sitt innehåll, men på plats på ryggen och med framåtlutad sittställning är den verkligen bekväm och stör inte alls. Ett kanonköp!

Det som jag tycker är det sämsta med messenger-väskor är att remmen går på tvärs fram över bröstet och omöjliggör att man kan ventilera klädseln ordentligt. Om man satsar på att cykla sig svettig så är det väl inget större problem, men om man vill hålla komforttemperatur såväl i början som i slutet av cyklingen så är det en stor sugfest.

Det sämsta med tvärs-över-bröstet-remmen är väl när den blivit saltstel av torkad svett. Kör man med rygga tycker jag att axelremmarna förhindrar luftväxling runt & under armhåla/axel minst lika mycket. Men man är väl olika helt enkelt.

Om man pratar chrome som jag har erfarenhet av så är deras ryggsäckar rätt bra luftiga i ryggen, men messengerväskan är bara ett stor vattentätt tyg som ligger an mot hela ryggen. Jag blir klart mindre svettig av ryggsäcksvarianten.
MVH
Magnus

Jag har nyligen slutat med messengerväska och gått över till ryggsäck då jag tyckte det blev för jobbigt med remmen över bröstet. Störde andningen för mycket.
Till saken hör såklart att jag har en 15" laptop och diverse andra prylar i väskan som gör den rätt tung.
Kört ca 2 månader med Raphas lilla ryggsäck nu och än så länge är det en förbättring, lite varmare över ryggen men svalare över bröstet och jag kan iaf andas ordentligt.
Återstår att se om det blir olidligt varmt i sommar.

Cykelmonterad väska är nog överlägset för pendling, men jag har inte hittat något jag tycker passar till min cx.

Strunta i både ryggsäck och cykelväska, skaffa istället en klassisk British Saddlebag, och pendla med stil

Så här
geoff70046_000.JPG

eller så här
NLF1.jpg

Väskorna kommer från http://www.carradice.co.uk som har många olika modeller och storlekar att välja på.

De har oxå ett snabbkopplings-system(SQR) som bara lämnar ett litet fäste kvar på sadelstolpen efter att väskan har tagits av
sqrcarr.jpg

sqrcarr2.jpg

/Håkan

Visst är det stiligt med en brittisk sadelväska, men kör du Bullitt så slipper du både bli svett på ryggen av budväskan + kan ta med dig adekvata mängder sportdryck ;-)

IMG_20131213_153150.jpg

Senast ändrad:
Någon som testat Raphas "Large Shoulder Bag"?
Jag byter normalt axelremsväska en gång om året eftersom en kardiologkongress jag besöker brukar dela ut en juste väska, men i år delade de ut Samsung Tablets istället.
Syftet är primärt pendling, men även 1-2 dagars jobbresor, dvs dator, lite papper, liten necessär och minimalt ombyte bör få plats. Skall inte se alltför fel ut ihop med kostym, därav att jag först tänkte på Rapha.

Tillbaka
Topp