Mest pang för pengen, pendlarhoj

tr1cky

Medlem
Tjena!

Kommer att pendla ca 13 km i varje riktning och funderar på vad man ska välja för vapen och behöver därför er hjälp....

Funderar på MTB 29er, Hybrid typ Nishiki Pro Air, landsvägshoj (runt 10K) eller en CX.

Planen är att cykla så ofta som möjligt och därför lutar det åt en CX med skivbromsar, tänker jag fel?

Har kört genom förra vintern som debut att cykla året om och det med en CX. Funkar grymt. Cykeln tar stryk av vägsalt och annat men det får man ta. På med schwalbe dubbdäck och sen trampa på oavsett väder. Skivbroms är ett måste tycker jag. Men andra verkar tycka det funkar bra med canti bromsar.

Kör på en Tunturi CX900. Mycket cykel för pengarna. Bra komponenter.

Behdad

Kan bara ställa mig i ledet och intyga om att CX är kul! En 29´a är nog skoj det med men frågan är vad som smäller högst i den prisklassen, CX eller MTB 29.

Se till att du får på dubbdäck och skärmar, och gärna en pakethållare också så skulle jag också säga en cx med skivbromsar.

Jag kör gammal skruttig GT med v-bromsar ca 15km enkel väg, rekommenderas iaf inte.
Köp något roligt, skulle tro att CX känns piggt och fräscht, lite jobbig körställning om du sa köra i stan/mycket trafik men alla andra sträckor kommer du nog trivas grymt.

Skivbroms är ett jättestort plus!

tr1cky skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Kommer att pendla ca 13 km i varje riktning och
> funderar på vad man ska välja för vapen och
> behöver därför er hjälp....
>
> Funderar på MTB 29er, Hybrid typ Nishiki Pro Air,
> landsvägshoj (runt 10K) eller en CX.
>
> Planen är att cykla så ofta som möjligt och
> därför lutar det åt en CX med skivbromsar,
> tänker jag fel?

Ja om du tänker vinterpendla. Grus och salt nöter affektivt ner allt som sitter utanpå. 13km är ganska kort och du kan i princip cykla på vilken standardcykel som helst. Spara fincykeln till finvädret

Mest bang för pengen är absolut en gammal MTB, kör själv på en sådan året runt vilket funkar väldigt bra. En cx är säkert kanon om man kör mest landsväg men i stan skulle jag aldrig byta bort MTBn (bättre sikt, manöverbarhet och bromsar samt att den tål vägarbeten utan att blinka). Har en dryg mil till Jobbet. Köper du en gammal hoj får du dessutom massor med pengar över till finhojjen!

/T

Hybrid om du kör mycket i stan eller i mycket trafik, ger bättre runtomkringsikt. CX om det är mest cykelbana/landsväg med lite trafik.
Skivbromsar är mycket bra men de skall vara hydrauliska för de fryser inte fast som de mekaniska gör.

Vägde länge fram och tillbaka mellan hybrid och cx men kom till slut fram till att vinterpendling aldrig är roligt oavsett cykel.

Har heller inget bra ställe där jag kan tvätta och meka på vintern så jag satsade på en cykel med lite underhåll.

Blev till sist en Radon Skill 8.5 för 1100€ + frakt från bike-discount

Alfine 11 navväxel
hydraliska skivbromsar
navdynamo till både fram- och baklampa
skärmar, pakethållare
~15kg

Övervägde även Scott SUB 10 med remdrift men den kostade 12K då. Såg att cykloteket nu rear den 9K (dock utan skärmar, paktehållare och navdynamo)

adrianm skrev:
> Vägde länge fram och tillbaka mellan hybrid och
> cx men kom till slut fram till att vinterpendling
> aldrig är roligt oavsett cykel.

Sant men man kan alltid göra den mindre tråkig!

Web%2520Albums%2520App%2520Upload%2520-%25202012-08-29%252012%253A35%253A44.jpg

Trek2.1 skrev:
> Hybrid om du kör mycket i stan eller i mycket
> trafik, ger bättre runtomkringsikt. CX om det är
> mest cykelbana/landsväg med lite trafik.
> Skivbromsar är mycket bra men de skall vara
> hydrauliska för de fryser inte fast som de
> mekaniska gör.

Hur blir det bättre sikt med en hybrid?

Även jag funderar på att köpa en CX med skiva. Hade CX tidigare, och den är överlägsen landsvägscykel och MTB som pendlarhoj där jag bor, och det året runt. Har dock aldrig använt mekaniska bromsar, är det sant att de fryser fast i vinterrusk?! Just nu lutar det åt en Specialized Crux Expert Carbon Disc, kanske inte mest för pengarna, men det blir ju lättare att motivera sig med bättre cykel.

Salsan var dock riktigt fin och hade kanske varit en kul vintercykel, men som pendlarhoj året runt kan jag tänka mig att jag skulle bli tokig?!

Jag har sedan tisdag bytt till china CX med diskbromsar. Ca 15 har det kostat mig och vikten ligger med skärmar under 9 kg är jag ganska säker på, har inte vägt ännu dock.

Har pendlat ett år på en gamal MTB 26" 16 km enkel väg. Numera har jag 24 km enkel och det blev lite långt med tunga citysliks på MTB:n

Det är viktigt med skärmar, pakethållare kan man överväga en som sitter direkt på sadelstolpen om man inte måste ha med sig hela bohaget till jobbet.

/Botak

islabiken såg ju fin ut. Skulle kunna tänka mig att köpa en sån till frun som är ute efter ny pendlare.. men eftersom det finns fästen för skivbromsar så tycker man väl ändå att dom kunde haft det som ett alt.

Ni som förespråkar CX, jag har en helt seriös fråga. Eller snarare två... finns det verkligen fulldubbade däck i de dimensionerna, och är det inte jobbigt i halkan med så pass mycket mer vikt på framhjulet (pga sittställningen)?

Själv lyxar jag till det med tre billiga, en racer, en hybrid och en MTB. MTB:n för snö, modd, halka, racern så länge det går, och hybriden däremellan. De dubbdäcken jag hittade till hybriden räckte inte till för de halkigaste dagarna i vintras, och det var en relativt snöfattig vinter...

Har lyssnat till alla bra förslag och ideer samt letat cykel...

Det finns väl 2 alternativ som känns bättre än en del andra. Det är Merida CS 4-D och Nishiki Pro Air men båda har en del för- och nackdelar...

Merida CX 4-D
+ går att få för ca 8700 på postorder
+ 105 växel
+ går använda till en del träning
+ går att variera handposition en del om jag börjar träna också, ej bara pendla
- postorder så det blir mer problem om något strular
- mekaniska skivbromsar (som enligt en del verkar frysa/strula på vintern)
- inte lika enkelt att provcykla

Nishiki Pro Air
+ 1000 kronor billigare på rea
+ Finns i en LBS nära mig = enkelt att provcykla och om något skulle strula
+ Hydraliska skivbromsar
+ snygg
+ ingen leveranstid
- blir "bara" pendlinghoj
- "inte lika snabb" men detta borde ju bero på "motorn" ;-)
- sämre växlar (Tiagra)

Vad hade ni valt? Meridan borde ju vara bättre cykel men frågan är om de mekaniska skivbromsarna + postorder vs LBS gör att vågskålen tippar över?

Jag har byggt om min nishiki Pro SL, med bockstyre o allt det drog med sig. Men jag kommer att byta tbx till det raka styret igen. Tycker det är skönare o sitta lite mer upprätt när man ändå bara ska ha cykeln in till stan osv. Så min röst skulle hamna på Nishikin.

swetrixie skrev:
> Ni som förespråkar CX, jag har en helt seriös
> fråga. Eller snarare två... finns det verkligen
> fulldubbade däck i de dimensionerna, och är det
> inte jobbigt i halkan med så pass mycket mer vikt
> på framhjulet (pga sittställningen)?

Hur många dubbar behöver du? 300 dubbar är klart overkill för pendling.

Jag tycker mycket vikt på framhjulet är en fördel i halkan. Bakhjulssläpp går att hantera, till och med dra nytta av, men framhjulssläpp vill man inte ha. Ibland hänger jag över styret och trycker igenom bakhjulet genom kurvorna när det är halt. En sån manöver är enklare att göra om man kan komma långt fram över framhjulet.

Tillbaka
Topp