Mest prisvärda 29 tums hjulsetet med 30 mm innerbredd ?

Bele

Aktiv medlem
Har redan fått mycket hjälp av @jonte987 (ett stort tack!) att komma på rätt spår och preciserar nu frågan. Vad är mest prisvärt?

Förutsättningar:
  • Front: Boost 15 x 110 mm (Thru Axle)
  • Rear: Boost 12 x 148 mm (Thru Axle)
  • Centerlock
  • Freehub: Shimano HG (11-delad)
Mest XC-betonad cykling. Mkt rötter och stenar (Järvafältet).
Vikt ca 83 kg.
Ska sitta på en Scott Spark 710 plus 2017-års modell. Ramen ska vara densamma som Spark 910 av samma årsmodell.
Kanttråd.
Jag vill gärna ha hjul som ligger i nivå med cykeln i övrigt.
Budgeten någorlunda flexibel, men över 10 tkr är nog tveksamt och helst (betydligt) under.
Leveranstid ett par veckor är ok.

Förklara gärna varför du tycker att hjulen är mest prisvärda givet kriterierna ovan.

Nu verkar det ha slutat regna och jag sticker ut och cyklar en stund. Hoppas på att ha fått massor av bra input när jag kommer tillbaka :sneaky:

Senast ändrad:
Lev.tid 4 veckor typ.
Blev strax norr om 10tkr med DT240-nav.

Lätta, breda, balla! Ser inga uppenbara brister med dem.
Sitter på en Trek Top Fuel

IMG_7003.jpeg

Lev.tid 4 veckor typ.
Blev strax norr om 10tkr med DT240-nav.

Lätta, breda, balla! Ser inga uppenbara brister med dem.
Sitter på en Trek Top Fuel

Visa bilaga 688114
Om vikten stämmer så ser det riktigt bra ut. Fälgarna kostar 420 euro styck verkar det.
Akutköpte ett par spline 1700 föra sommaren och visst var de billigare men också mycket tyngre...

Men sen börjar resan...Man sätter inte 370 på så fina fälgar...lika bra att slå på 240.

Sticker ut nu, men fortsätt komma med relevanta frågor och rekommendationer. Tack på förhand!

Newmen har bytt ut SL A.30 till Beskar 30. Ska vara lite lättare än de gamla och de finns i både XC och Trail variant där jag tror framhjul är samma men bakhjul mer robust för Trail. Verkar vara dyrare dock så är nog bättre med gamla ändå. Kostar €700 på Bike discount.

Kol hjulen från slowbuild såg fina ut.

Newmen har bytt ut SL A.30 till Beskar 30. Ska vara lite lättare än de gamla och de finns i både XC och Trail variant där jag tror framhjul är samma men bakhjul mer robust för Trail. Verkar vara dyrare dock så är nog bättre med gamla ändå. Kostar €700 på Bike discount.

Kol hjulen från slowbuild såg fina ut.
IMG_9433.jpeg

Det här är väl egentligen det mest intressanta. Har newmen alltså gått tillbaka till hooked på efterföljaren till sl30

Det här är väl egentligen det mest intressanta. Har newmen alltså gått tillbaka till hooked på efterföljaren till sl30
Newmen menar att det behövs antar jag. Speciellt från bike park håll antar jag. Men utan inserts med exodäck är det inte rocket sciense att burpa ur luft ut däck så lär inte skada tänker jag.
De menar ju också att vinklingen från tidigare fälgar finns i grunen kvar och att desa håller än bättre! + att det finns 2 ytterliggare biffiga varianter, passande för hyrhojar och e-mtb!

Jag har haft tre par newmen hjul, dom lätta al hjulen 25mm var lite för veka så dom sålde jag.

SL A 30 var fina men jag mördade bakhjulet och köpte en SL EG 30 fälg istället och bytte fälg + ekrar.

Karbång SL XA 30 är förjävla fina och åker på när det är finåka. Älskar deras egna nav som är tyst.

Nej just ja, jag har ju haft fyra par. Har ett par på parkhojen också, dom billigaste rätt mjukostiga, bakhjulet blev mos på typ 8 dgr i Jarse. Jag får nog upprepa manövern med ny EG-fälg bak på den.

Jag väger runt 90 pannor, och är väl lite lagom våldsam med mina hjul. Kommer garanterat köpa fler hjul från Newmen ?.

Senast ändrad:
Ja väldigt, dock tror jag dom mixtrat med länken i mitt inlägg. Jag har gamla fälgbanan sl.xa 30!

Så pass nöjd att Oqou fälgarna på nya Oizen fortfarande står oanvända!

Någon som kan redogöra för skillanderna mellan naven och om det är värt att betala extra för 240-naven?

Ska man välja 370 istället för 240 baserat på att slötysken ställt till det på hemsidan?

Edit. Dessutom kan man även välja hg till 350

370 nav kommer standard med 18t ratchet, som inte är roligt. Men kanske har slötyskwn uppgraderat den.

Jag väljer alltid 350. 240 är lite finare men mycket dyrare.

Lika bra att lägga en beställning nu eller kan det dyka upp bättre alternativ under Black Friday? Tänker att andra har bättre leveranssäkerhet. Å andra sidan är det ingen som helst brådska, jag kommer inte cykla förrän i vår igen.

Lika bra att lägga en beställning nu eller kan det dyka upp bättre alternativ under Black Friday? Tänker att andra har bättre leveranssäkerhet. Å andra sidan är det ingen som helst brådska, jag kommer inte cykla förrän i vår igen.
Om det tar fem månader för Stefan att få tummen ur så kan du ju häva köpet ifall det dyker upp nåt bättre under tiden.

Jag köpte de Phase light -hjulen av honom i våras. Beställde egentligen föregångaren sl.x.a 30 eller vad den hette men det visade sig att han hade slut på de fälgarna och väntade på Phasefälgen. Men nu när de finns på plats så kanske det går snabbare.
Under de 4-5 månader jag väntade så höll jag förvisso inte utkik efter någon annan modell, men Biker-Boarder hade sl.x.a 30 på rea lagom till Stefan fick hem Phasefälgarna. Kanske att de går att hitta där till bra pris.

Tillbaka
Topp