Mest trampeffektiv xc cykel = sämst dämpad?

gaera

Aktiv medlem
Goddag!

Försöker förstå det här med anti-squat och olika dämparuppsättningar.

Mitt och jag förmodar alla andras mål är en cykel som svajjar så lite som möjligt när jag trampar utan att låsa dämparna. Mer tryck i dämparen, lockout och tex brain fungerar ju men med en tråkig bieffekt.
Är det moment 22 eller finns det olika "effektivitet" på länkage och kan dessa konstateras på något objektivt sätt?

Alla tillverkare har ju bäst länkage osv.

Anti-squat siffrorna är ju ett sorts kvalitativt värde på hur effektiva cyklar är vid sittande cykling. Men man måste veta vid vilka storlekar på klinga och drev värdena är.
Och står man upp ändras allt ...

En del teknik inblandat förstås. Om man har schysst rundtramp så är det bra inte minst för trampandet på heldämp, varva med landsväg och trampa medvetet kan utveckla trampet.

Nu är det ju inte det tråden handlar om men det är en lättnad med ht imo för detta. Går fint att stå upp utan att behöva känna hur den magra kraften mina ben producerar sugas upp av bakdämpningen. Annars tycker jag att moderna länkage brukar fixa detta rätt bra jämfört med för några år sen. Och i kombination med en bra kompressionsdämpning.

Värt att ha i åtanke är att en "styv" bakände inte alltid är effektivast. En heldämpad är tex oftast trampeffektivare uppför en brant stenkista än en hardtail, eftersom bakhjulet kan följa och överföra kraft till marken, även om några benwatt går förlorat i länkage och dämpare. Som allt annat i livet är länkage kompromisser.

Steg 1 är ju att förstå vad gunget beror på och vad anti-squat betyder.
Om du ställer dig upp med pedalerna parallellt och gungar med ben/överkropp så kommer cykeln att gunga. Detta gung kan du aldrig få bort med högt anti squat i länkaget, bara minska med en bra trampteknik.
Anti squat anger om dragkraften i kedjan har någon inverkan. Pivotpunkten kan placeras så att dämparen komprimeras, förlängs eller är opåverkad (AS=100) av kedjans dragkraft (vid en viss växel).
Svaret blir alltså nej, aktiv fjädring och bra trampteknik är alltid snabbast i stöket.

Det får nog luta mot känsla och kompromiss för rätt trampeffektivitet vs följsamhet. Man kan inte ha kakan och äta den helt enkelt. Tack för utförliga svar!

Tillbaka
Topp