MET

MET
Har en MET Stradivarius som funkar bra!
HelmetsMETStradivarius.jpg

/Fredde

MET
Det med småkryp löser man genom att ha en bandana på sig under hjälmen, småkrypen kommer ios in men de irriterar inte i alla fall. Man slipper även svett i ögonen om man använder en bandana. Ett tråkigt tips bara.

// Miche

MET
Miche Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det med småkryp löser man genom att ha en bandana
> på sig under hjälmen, småkrypen kommer ios in men
> de irriterar inte i alla fall. Man slipper även
> svett i ögonen om man använder en bandana. Ett
> tråkigt tips bara.
>
> // Miche

Blir det inte varmt med en sån???

/Fredde

MET
En liten tanke bara.

Jag har sett liknande inlägg i andra forum angående skyddsutrustning där de säger att de "fungerar" och sitter "bra", men när jag frågade om det var någon som haft nytta av dem när de vurpat och om de fungerat bra vid ett sådant tillfälle så har det blivit tyst.

1:a frågan borde vara: Skyddar de bra?
2:a frågan: Sitter de bekvämt?
3:e frågan: Ser de bra ut?

Jag var med om en vurpa med motorcykeln på en crossbana med alla tänkbara skydd, men blev ändå allvarligt skadad i alla fall och liggande en vecka på sjukhus med frakturer m.m. som följd. Hur hade det slutat om jag tänkt mer på utseende och design av utrustningen?
Utan riktig hjälm hade jag förmodligen inte suttit här idag.
Vi cyklister har ju sällan mer skydd än hjälm (kanske knä samt armbågsskyd och i bästa fall ryggskydd), så köper man ett skydd så ska man nog se till funktion i första hand.

Jag tycker att de flesta cykelhjälmar sitter För "högt" på huvudet och lämnar lite skydd till sidan av huvudet. Någon annan som tycker lika???

MET
Du har helt rätt Stefan, håller med till fullo.
Skit i designen och köp en som är bra istället. Sedan gör det ju inget om den är snygg också men det kan man ju ta som en bonus.
Giro Havoc ska enligt min uppfattning ge mycket skydd och snart har även jag en sådan, så får vi se om dom är nå bra. Dessutom ser den ju inte ut att komma från nån jädra Matrix-film (ops, hoppas jag inte sårade någon...) el dyl (som jag tycker MET Stradivarius ser ut att göra, men det är bara min uppfattning).

MET
Öviksmicke Skrev:
> Du har helt rätt Stefan, håller med till fullo.
> Skit i designen och köp en som är bra istället.
> Sedan gör det ju inget om den är snygg också men
> det kan man ju ta som en bonus.
> Giro Havoc ska enligt min uppfattning ge mycket
> skydd och snart har även jag en sådan, så får vi
> se om dom är nå bra. Dessutom ser den ju inte ut
> att komma från nån jädra Matrix-film (ops, hoppas
> jag inte sårade någon...) el dyl (som jag tycker
> MET Stradivarius ser ut att göra, men det är bara
> min uppfattning).
>
> --------------
> The adventure begins where the road ends!

Alla får tycka som dom vill=)

Har aldrig testat hur hjälmen står sig i en krash(hoppas att det aldrig händer)!
Hade en Etto före stradivariusen,och den räddade mitt huvud och liv när jag smackade in i en bil i 50km/h!

/Fredde

MET
SL-9: Det blir något varmare helt klart men hur varmt det blir beror på vilket material bandanan är gjord av. Jag brukar använda bl a. en Vermarc bandana från Cykelcity och den fungerar bra under hjälmen, även under sommar tid. Vidare så använder jag samma bandana när jag springer och spinnar och jag har inte upplevt något problem med värmen.
Tror du folk tittade när jag slängde på mig en bandana första gången på spinningen. Men det är ju alltid kul när man kan glädja andra, he, he.

// Miche

MET
Stefan_Nhn
jo jag kan hålla med dig.. jag kikade på alla möjliga hjälmar... antingen är det vi 2 som har konstig form på huvudet eller så är det industrin som är konstig..

giro G2 har/hade problem med spännet i bak.. som sitter fast med karboreband som lätt lossnar.. tror de har åtgärdat det för 04an efter klagomålen.. en bekant har nämligen fått lima om det för att det lossnade när han skulle justera hjälmen när han köpt den precis.. en stor miss av met..

fast alla hjälmar som säljs på cykelaffären är godkända, så de skyddar alla bra.. men de skyddar fortfarande olika bra.

sedan så kan jag citera en på cykelcity "välj en hjälm som passar, det är ganska ovesentligt om den är anpassad för mtb eller lvg, de är samma krav, skillnaden är att mtb hjälmarna oftast är kraftigare i nacken".

För mig blev det en Bell X-ray för denna gång som jag är ypperligt nöjd med.. sitter bra på mitt huvud, är sval (många stora ventilationshål som håller huvet kallt) samt så ser den okej utan skärmen som följer med hjälmen som inte är så vacker så den har åkt av, följer med täckbitar att peta i fästena för att de ska hållas rena (smart av bell!).

Annars har jag upplevt met hjälmarna som bra, met hjälmarna är prisvärda (åtminstone var, har haft en för många år sedan som jag var mycket nöjd med).

Du kan inte handla en hjälm efter märke.. du måste pröva.. met's spännen som sitter i nacken gillar jag personligen då det inte gick att få exakt den storleken jag ville för att den skulle sitta bra.

Senast redigerad av en moderator:
MET
Jag kör med en MET Anaxagore 2 och är nöjd, sitter bra. Hade egentligen tänkt att köpa en Giro men de satt inte så bra på mitt huvud. Har även en Etto som sitter bra men är betydligt varmare (och billigare modell).

MET Anaxagore 2:
anaxagore01.jpg

MET
liksom Stefan_Nhn kommer jag från cross-världen. Flertalet hjärnskakningar, och har hunnit med att vara förlamad ett tag också, blivit ganska petig med skydd.
Kört med casco-hjälm nu, täcker nackloben väldigt bra, dom flesta täcker inte den alls, resten täcker typ hälften, cascon täckte dock hela, (på mig iaf), dock passade övriga formen på hjälmen inte mig så bra.
Så nu blir det en 5th element hjälm.
(någon som är nyfiken på en hjälm med märket casco? Bra hjälm, bara fel form på mitt huvud, inga repor, blå)

MET
Huvudsaken med mitt inlägg var att få folk att tänka efter (bakgrunden är sann) på vad de väljer för skyddsutrustning.
Det är allt för många som kör utan hjälm och andra skydd bara för at det "ser töntigt ut".

MET
Jag valde Met Stradivarius för att den passade mitt huvud och var lätt att justera, trots att den kostade något över min budget. En bra sak som jag märkt efteråt är att den är liten och smidig och sticker inte ut speciellt långt därbak, något som är viktigt för mig som gärna cyklar på teknisk stig med fullpackad ryggsäck. Den är lätt och välventilerad, så en bandana är att rekommendera både som solskydd, svettork och vindfång (när jag var i alperna förra sommaren med nyrakat huvud så blev jag solbränd genom ventilationshålen.Huvudet var fullt med röda fläckar.)
Och den sitter på plats när man vurpar, jag har gjort två rejäla faceplants med den på huvudet

(och egentligen var det löjigt av mig att vilja snåla på priset. Cyklar man mycket blir ju priset per timme ganska lågt. Men det är ju så klart roligare om man kan hitta något billigare som passar Min månadslön är ju densamma.)
Och ja, när jag tar en titt så ser den ju faktiskt ut som nåt från en Matrixfilm.

MET
Det är omöjligt att generellt säga vilken hjälm som är bäst. Man får pröva sig fram för att hitta en som sitter bra, olika märken och modeller har olika passform.

Sen ska man trivas med hjälmen också så att den sitter där den ska.

Angående funktionen - jag har faktiskt aldrig skrotat ordentligt så att hjälmen fått göra sitt jobb, men jag litar på att en hjälm från en av de stora tillverkarna faktiskt fungerar.

MET
Jag kör med en Giro Targa. Den sitter riktigt uselt på mitt huvud. Roc Loc - eller vad det heter - i nacken släpper ideligen och man får justera hela tiden. Dessutom är det något som trycker uppe på skallen. Jag har försökt att åtgärda det genom att klistra på extra kuddar, men utan resultat.

för mig är det viktigt att hitta en hjälm som
1)Skyddar och sitter åt ordentligt eftersom detta är en garanti för att den skyddar när man slår i något
2)är bekväm!
3)Ser snygg ut.

MET
Jag tror jag har kvaddat två etto hjälmar, den ena var jag med om en rejäl smäll med (blev påcyklad från sidan)(nytt framhjul, ny sadel, ny bakväxel, nytt vevparti + riktning av ramen, gaffel och styre) där hjälmen fångade upp den andres bult som håller framhjulet . Tre cm djupt jack precis ovanför kanten på hjälmen, snacka om tur att den var tjock just där. Den andre var bara ett klantigt misstag.

Kan verkligen rekomendera etto trots allt, den har nog räddat mitt liv. Nätet på insidan håler de allra flesta flygfä ute och stängningen i nacken är nån ratt man vrider på så den spänns.

Får man ryggsäcken i nacken är det ju bara att släppa lite på axelremmarna så försvinner det problemet.

MET
Har klotat så jag spräckte en Met Roadrunner. Mitt huvud höll dock, fick inte ens hjärnskaknig så nog gjorde hjälmen sitt jobb alltid. Kan inte tänka mig att en Stradivarius som är en betydligt dyrare hjälm skulle göra ett sämre jobb. Bara den passar huvet och sitter bekvämt så är det nog ett bra köp.

MET
lite OT men kanske ändå inte. Var ute och cyklade, mötte en tant i 80-års åldern, på en tant-cykel(alias kärringcykel), vit blommig tant-klänning. Cykelhandskar, cykel-solglasögon, samt en Met 5th element på huvudet.
Riktigt cool var hon

MET
Stefan_Nhn
jag betvivlar att någon på detta forum är hjälmlös då flertalet tävlar och då är man tvungen o köra med godkänd hjälm som huvudbonad.

MET
Vilken hjälm som helst är väl godkänd egentligen va? Är väl smak och tycke som i 9 fall av 10 avgör om man vill ha den på huvudet eller inte, och kanske plånboken med då förståss... ;)

MET
Jag tror itne att man får sälja hjälmar som inte är godkända. Skillnaden i skydd mellan olika mtb-hjälmar är mycket liten. Faller man så olyckligt att man skadar sig ändå skulle man förmodligen inte ha klarat sig bättre med en annan hjälm, möjligtvis en integralhjälm.

Fråga 1 blir således ganska redundant.

Fråga 2 är ju väldigt individuell. Jag trivs bra i min targa. Min polare gick igenom hela cyklotekets sortiment men den enda som passade på honom var deras billigaste bellhjälm (tur för honom).

Kvar blir egentligen bara fråga 3. Är den snygg?

/rikard - som gillar hjälmar med skärm-

MET
kevlar Skrev:

> Får man ryggsäcken i nacken är det ju bara att
> släppa lite på axelremmarna så försvinner det
> problemet.
Nej det gör man inte, för då åker ryggsäcken omkring på ryggen när det är skuttigt och när man ska nerför där det är brant kommer den farande och slår till hjälmen.

MET
Markus F Skrev:

> Nej det gör man inte, för då åker ryggsäcken
> omkring på ryggen när det är skuttigt och när man
> ska nerför där det är brant kommer den farande och
> slår till hjälmen.
>

Du får ankra ryggan nertill med! ;)

MET
Jag köpte nyligen en MET Ippogrifo efter att testat i princip alla hjälmar jag kom över för att ersätta min gamla Bellhjälm från '96.

Ippogrifo är lite av en enklare & billigare Stradivarius men av ngn anledning är den mkt ovanligare. På mitt huvud sitter den suveränt & den är väldigt sval. Enda minuset är att det inte finns någon skärm om man nu vill ha det i skogen eller när det regnar.

Ett par av Giro-hjälmarna jag provade (bl.a. Targa) funkade inte riktigt justeringen på - den "poppade upp" så jag litade inte på dem. Bell X-ray funderade jag länge på också men den var lite dyrare (& varmt svart/röd -lite korkat.) Limar, Catlike, Prowell & Mango gillade jag inga modeller av...mer en smaksak. Soffatti satt inte alls bra.

Förresten: Met's kraschgaranti är också grymt bra!

..ni(c)

p.s. Det påstås att de flesta vanliga cykelhjälmar (d.v.s. inte hårdplasthjälmar) tar upp smällar i princip lika bra - men då måste ju hjälmen sitta rätt. Så se till att du hittar en som sitter rätt.

MET
Jag har provat hur många hjälmar som helst - nästan inga passar mitt huvud! Det dock en som funkar men inte mer (Specialized), samt en som sitter som en sportkeps (Trek Interval, hoppas att den aldrig slutar tillverkas!).

Jag antar att det viktigaste sett ur säkerhetsperspektiv är att hjälmen sitter bra på huvudet. Åker den runt har man inte någon större nytta av den. Hur snygg hjälmen är har för min del ingen betydelse (nästan i alla fall...) eftersom jag har så svårt att hitta någon som faktiskt passar.

Har f.ö. haft en MET Anaxgore. Kvaliteten var bra men den satt sådär.

/magnus

MET
Jag läste ett uttalande från nån hjärnkirurg i någon blaska gällande hjälmanvändandet. Han sa att de flesta som han hade stött på som hade haft hjälm hade haft hjälmen felmonterad. Men det spelade inte så stor roll sade han för den skyddar ändå mycket bättre än ingen hjälm alls.

/rikard

MET
Hej
Ang krascher där hjälmen gjort nytta: Förra hösten så var jag på väg nerför en ganska brant backe, en skogsstig där man lagt stenkross efter kabelgrävning. Ganska löst underlag alltså. Fegade ur och bromsade för häftigt. Gick över framhjulet och voltade in i skogen vid sidan av stigen, cirka 1½ meter ned. Landade på rygg med vätskesäck och hjälm som "airbag". Tappade luften men klarade skallen genom hjälmen som sprack på flera ställen i landningszonen bakhuvudet. Vill inte tänka på vad som kunde hänt utan hjälm. Använde en MET Anaxagore och köpte en ny likadan. MET har 2 års kraschgaranti, dvs om du kraschar så att hjälmen skadas inom två år får du halva priset på en ny (tror det gäller än)

Curt - som aldrig skulle cykla utan hjälm

MET
ni(c) skrev:

> Förresten: Met's kraschgaranti är också grymt
> bra!
>

Edit: Läste bara första sidan i tråden, inlägget ovan besvarar min fråga.

Någon som vet hur kraschgarantin fungerar? Jag undrar på förekommen anledning, spräckte min MET-hjälm (med ett antal åt på nacken) för en timme seden i en rikgtig nybörjaridiotgrej - vikten för långt fram när jag körde ner för en liten berghäll, styret försvann under mig och framhjulet planterade sig i gräset efter stenen. Naturligtvis höll jag i styret hela vägen och tog smällen med skallen - suck - man är en idiot.

/ Jonas, glad att jag hade hjälm.

MET
Har litet och lite avlångt huvud, met passde mig perfekt (den ser inte riktigt lika mycket ut som ett ufo på mig utan följer mitt huvud ganska bra)
5elemnero.jpg

met 5th vision

MET
Jonas_L skrev:
> Edit: Läste bara första sidan i tråden, inlägget
> ovan besvarar min fråga.

Fast det stämmer inte helt. Kraschgarantin är på tre år istället för två så det är ju åt det positiva hållet. Hämtade själv ut en ny MET Anaxagore 2 häromdagen för halva priset tack vare denna garanti.

MET
Nån sa att giro passar ett sort huvud, bell ett annat och met ett tredje, men det verkar som bell och met är lika varandra, någona sade tidigare i denna tråd att båda hade passat bra?

Jag ska snart byta ut min Bell Delirium, för att den gick sönder i ena fästet fram (fästet till spänningsanordningsplastbanden), fästet bara sprack när jag tog på mig hjälmen :P Det var iaf en ful men skön hjälm, nu vill jag ha något snyggare men det ska ju passa åckså...

Tillbaka
Topp