Michelin - något att ha??

Eric W

Aktiv medlem
Sitter och tittar på lite olika däck...
Får då synd på ett par urläckra Michelin Hot S 26x2.5

http://cycleus.webmichelin.com/tires/hots.htm

Frågan är då , är dessa något att ha? Någon som har provat dom.
Är Michelin i övrigt något att ha? De verkar väga rätt lite, 780g mot mina Maxxis High Roller 1250g (båda 2.5)
Undrar inför framtida köp.

Jag har Michelin Comp S som följde med min cykel, och som Giant körde med på alla XtC år 2002. Måste säga att jag tycker de är riktigt bra!! De är väl ganska mjuka o så, men det är riktigt rba grepp och man klarar skog och lera bra trots 1.95
Fast det är ju dessa däck, men det verkar som om michelin gör bra däck. Iallafall min erfarenhet. De håller bra också

Mina Michelin WildGripper CompS är snudd på helt värdelösa. De har inget grepp alls ute i kanterna på däcket så lägger man ikull i en kurva läggar man ikull sig!

De varnar inte heller. Ena stunden har man en cykel under och framför sig, i nästa ögonblick är styret helt väck och man ser bara mark framför sig...

Körde Michelin liteS för nått år sen höll i en vecka sen var det ba skrot av det så jag böt till comp S höll lite längre de liksom separerade i sidorna.

Köpte ett rött Hot S 2,2 " på rea hos Åby för ett par år sen.

Har använt det som framdäck på en okynnescykel. Lätt o betydligt stabilare än de race-däck jag haft på
min tävlings cykel.

La märke till att många trial-åkare använde Hot S när jag var nere o kikade på MTB-VM i Kaprun.
Vet inte om det är någon specialversion de använder, annars måste ju greppet vara allt för de killarna!

Michelin verkar enl mina cykelkollegors erfarengheter ha dålig slitstyrka.
Det ska dock sägas att jag inte kört på dem själv.

Har lite dåliga erfarenheter av Michelindäck.

Förra sommaren: Sidan på landsvägsdäcket exploderade på vanlig slät fin väg, däcket var helt nytt. Fick dock ett nytt från affären där jag köpt det. Det nya har hållt sedan dess.

Igår: Fick en fet reva i mitt splitternya Jet S mtb däck, när jag körde över lite småstenar. Har lagat däcket men det kommer inte att bli sig själv igen.

Läser man på mtbreview verkar många ha kvalitetsproblem med Michelindäcken. Sidväggarna är ganska ömtåliga åtminstone för de lättare däcksvarianterna.

Ola

Måste till motsats mot ovanstående erkänna att jag efter över en säsong (ca 200 skogsmil) på mina Michelin Comp S Light, är mycket nöjd. Inga punkor eller sönder rivna däcksidor. Förslitningen är dessutom mycket ringa. Då handlar det ju förstås endast om cykling på träning/tävling i skogen. Asfalt har jag nött med lvg-racern.
Den enda kommentaren jag lite kan hålla med om är att vid kraftiga nedlägg i kurvor kan sidgreppet , pga få dubbar i kanten, vara lite klent.

Mvh / Lars

Jag har ett par Jet S 1,6. Har kört över 300 mil på dessa, både skog och asfalt, och de ser nästan ut som nya. Har kört 08:an på dem två ggr och aldrig nån punka. De säljs inte längre som 1,6 utan bara som 2,0. har precis köpt ett par Comp S light. Men har inte testat dem än.

/Johan

[Freeride] EriC Skrev:

> ett par urläckra Michelin Hot S
> 26x2.5 Frågan är då , är dessa något att ha? Någon som
> har provat dom.

Har kollat in dem. Tycker de är för tunga o fula.

> Är Michelin i övrigt något att ha?

De gör bra däck har använt både Jet (semislicksen) o Wildgripper. Utmärkta i skogen. Däremot har vi haft problem på långresor som de inte är gjorda för.

Per

Har du kollat MTBR?
<http://www.mtbr.com/reviews/Tire/product_23276.shtml>
<http://www.mtbr.com/reviews/Tire/product_23280.shtml>

/Leo

Kör med Michelin WildGripper Comp S fram och tycker det funkar bra. Har hållt sedan den här tiden förra året, vilket borde betyda sisådär 200 mil, både skog & asfalt, och däcket ser inte slitet ut.
Fast jag måste tillägga att jag tidigare hade samma däck bak också, och det gick hål i däcksidan på Finnmarksturen utan att jag märkte det, så en bit slang stack ut (kunde jag konstatera när jag kommit i mål...)

/Ronny

Tillbaka
Topp