Michelin Pro 5 - någon som testat?

glitch

Aktiv medlem
Ska inhandla ett par racerdäck för primärt asfalt men även lite snällare gravel.
Tittar på storleksordningen 32-35 mm.
Tycker Conti Gp5k och Pirelli RS är lite väl dyra. Contisarna känns lite punkakänsliga, Pirellisarna i 35 mm verkar ha en lite annorlunda uppbyggnad och blir därför både lite slöare och relativt tunga jämfört med de smalare varianterna.

Corsa N.ext verkar också lite så där och där seglar Michelin Pro 5 in som kandidat.
Under femhundringen per däck, bra resultat hos BRR, fått bra omdömen i det fåtal tester jag hittat men skulle gärna ha lite omdömen hämtade från verkligheten :)

Någon som provat däcket?

Intressant däck. Rullar själv på Schwalbes 38mm Pro One och är halvnöjd. Väldigt skön känsla i däcken och rullar bra men beter sig lite skumt i kurvor pga väldigt rundad profil tror jag, åtminstone på mina fälgar. Det blir som att cykeln först inte vill svänga och sedan dyker in i kurvan på ett rätt obehagligt sätt. I blött väder känns det inte heller som däcken har så mycket grepp men det kanske endast är en känsla. Däcken är också lite för breda för att köra med skärmar i min Genesis. Det går men är tajt. När jag kört slut eller tröttnat på dessa är Michelin Pro 5 helt klart ett alternativ. Dessvärre, bra egentligen, så verkar däcken inte slitas. De har gått över 3000 km nu och har knappt något synligt slitage, utöver lite skärsår.

Jag var helnöjd med de Michelin:are jag använde, och tror de hette PRO, men det var rätt länge sedan och de hade nog ett lägre nummer än "5". Passade grova svenska vägar bra.
De efterträddes av däck från TUFO, men dom är nog för bra, fina och dyra för dig. ;-)

Liten update - det blev ett par Pro 5 i 32 mm bredd.
Vägde 367g - angiven vikt 360 g så rätt så nära.
Mäter strax över 33 mm på ID 23 fälgar.

Var rätt smidiga att få på fälgen, lite motstånd på det sista men inget man inte reder ut med en däckavtagare.
Ville inte poppa med bara fotpump utan krävde en insats med Airshot.
Ena däcket fick jag fylla med lite vätska för att få det att sätta sig och täta så pass att jag sen kunde plocka av airshoten och pumpa normat.

Andra däcket poppade lättare men krävde fortfarande air shot. Någon form av monteringsvätska rekommenderas.
Har sen monteringen hållt luften bra.

Hur är dem att cykla på? Ingen aning :) Har inte hunnit cykla på dem annat än 30 meter utanför garaget.

Får återkomma när jag hunnit cykla lite också.

Tillbaka
Topp