Michigan Reactor montering av framdämpare.

Leif Strand

Ny medlem
min.jpg

Jag har inte det blekaste aning om hur jag ensam skall lyckas spänna dessa framdämpare till lagom hårdhet.
Först placerar jag de lägre skruvarna i rätt läge men när jag skall till att få in dämparna i hålen uppe vid styret, räcker inte ens mina 110kg kroppsvikt till!
Hjälp, ni som kan!

Senast ändrad:
Ser ut som en enkel DH från Biltema gissar framgaffel är max 60-80 kg kanske går byta ut t. hårdare fjäder. :)

Det intressanta är hur jag monterar just dessa dämpare så spänt som möjligt. Inte egentligen vad de tål i vikt. Så om någon kan ge anvisningar om det, blir jag väldigt fredagsglad.

Efter lite snabb googling så är det en gaffel av märket ZOOM, och hojen är en Reactor Michigan. MTBR har en väldigt kortfattad tråd. Men leta vidare lite så kanske du hittar lite mer matnyttigt med den informationen?

Skall tydligen vara mer specifik med min fråga:
Se ny bild.
Jag lossar skruvarna. (1.)
Jag lossar skruvarna (3)
Staget/dämparen rör sig nu.
Jag ställer in dämparen med skruvarna (1)
Nu skall dämparna in i hålen, (3)
Detta är stört omöjligt för mig. Efter att ha spänt skruvarna (1) blir det alldeles för mycket tryck, även om jag sätter frigången till däcket på kritisk nivå.
Såhur får jag in dämparna i (3) med åtminstone en hyfsad dämpning kvar??

Bilagor

• min.jpg
    min.jpg
    64.9 KB · Besök: 16
Jag har aldrig varit med om att man ställer in en gaffel sådär. Någonsin. Funkar det inte att låsa med (3) först och sedan ställa in med (1)?

Det trodde jag också men svar nej. haha!Du hamnar bara i ett läge som är precis godkänt över den kritiska punkten mot däcket vid ett eventuellt gupp. Så lite kraftigae fart och bang!
Måste finnas ett verktyg eller ett trick som hjälper att spänna. Det som stod i tråden jag fick, följde jag men trots ficklampa ser jag ingen skruv eller liknande under plastlocket. I så fall ligger den ända ned i Kina.

Tillbaka
Topp