Microguide: Byta vevparti.

42Hz

Aktiv medlem
Ett styck nytt vevparti:
vev00.jpg

Nya lagren inklusive tre distansbrickor för olika vevlagerbredder:
vev01.jpg

Dags att demontera de gamla vevarna, smidigt med inbyggda avdragare, räcker med rätt insexnyckel:
vev02.jpg

Fyrkantsaxeln blottad:
vev03.jpg

Gamla vevpartiet avtaget, pedalerna lossade:
vev04.jpg

Dags att ta bort vevlagret, börjar med att skruva ur plasthylsan:
vev05.jpg

Sedan är det dags för själva vevlagret, tänk på att dra åt rätt håll! :)
vev06.jpg

Sista biten gick att skruva ur för handkraft:
vev07.jpg

Hylsa och vevlager lossade (Tack för lånet av distans Tobbe!):
vev08.jpg

'Vevhuset' tomt:
vev09.jpg

Dags att göra rent gängorna för att slippa eventuella problem med fastdragningen av de nya lagren:
vev10.jpg

Det får duga:
vev11.jpg

Skall tillägga att jag filade rent sidorna från klarlack så att det blev så slätt som möjligt, instuktionerna rekommenderar att man brotchar sidorna så att de blir parallella annars kan lagren slitas ut snabbare.

Lite kontrollmätning:
vev12.jpg

Lagren på plats. Jag saknade verkyget för att dra åt lagren så jag drog för hand, efter premiärturen fick jag låna Tobbes nyckel för att dra åt men det verkade sitta bra med handkraft! :)
vev13.jpg

Dags att 'gifta' vevarna med lagren:
vev14.jpg

Lite milt våld för att få sakerna på plats är aldrig fel. ;)
vev15.jpg

Sådär ja, hela vägen igenom:
vev17.jpg

Dags att skruva dit 'ändpluppen' för att hålla kvar vevarmen på plats medan man växelvis spänner bultarna på vevarmen:
vev19.jpg

På med pedalerna (ingen bild). Klart!

Gjorde ett snudd på fatalt misstag med pedalerna. Eftersom det gick rätt trögt att skruva dit dem så ville jag inte dra åt pedalerna så hiskligt hårt.

Mot slutet av premiärturen så kändes vänster pedal konstig nästan som om man fått in något mellan pedalen och skon men det visade sig att pedalen hade gängat ut sig och hamnat snett. Gängmos i alumiumveven (Tobbe har säkert en fin bild någonstans), lyckligtvis fanns det så pass mycket gänga kvar att man kunde fortsätta använda veven..

Förutom den lilla fadäsen är jag nöjd, kunde ha varit lite mindre flex men man får väl vad man betalar för. :)

Senast ändrad:
Bravo! Verkar vara ett enkelt system.. =)

Säga vad man vill om Shimano, men detta vevlagersystem är väldigt smidigt och bra. Sånt blir det nog på min nästa hoj, fast nog inte ett ShimaNO vevparti.. =P

Dags att ramtillverkarna ökar dimensionen på vevlagerhylsan kanske?

Men tills dess verkar utanpåliggande lager vara det som gäller även om jag personligen känner att vanlig fyrkant duger så länge man inte gör några större luftfärder. Ska jag vara ärlig så känner jag ingen skillnad mellan nuvarande kombination (UN73 + Next LP) mot den förra som var ett splinat och omtalat styvt vevparti (950/952). Nu när Middleburn gör ersättningsklingor till M960 till halva priset jämfört med Shimano så ser faktiskt "nya" XTR ganska lockande ut, går ju att slipa bort loggan om man inte gillar Shimano. :)

Kanon guide! In på "läsvärt" ska den direkt!
Liten fråga bara: Vad behöver man för verktyg för att demonetra ett 4-kants vevlager?

eric:
insex (för att få loss bulten som veven sitter fast med),vevarmsavdragare (demontera vevarna) och en vevlageravdragare (hylsa som monteras på momentnyckel/spärrskaft)

Jättebra. Försök lägga till vilket håll man skruvar ur lagret. Höger sida är väl högergängad (dvs det som känns mest normalt) och vänster sida är väl vänstergängad (dvs det som känns avigt). Eller?

Hej.
Någon har sagt att man bör planslipa anläggningsytorna, likt på racercyklar, för att få detta nya system att "ligga an" perfekt för att hålla.
Stämmer detta?

Vänster sida (koppen) brukar vara rättgängad. Höger sida (själva lagret) brukar vara felgängat.

Var inte snitsen med FSA:s variant lite att man inte behöver vara så noga med brotschning och rak anliggning, jämfört med Shimano som tydligen är katastrofalt känsligt för sneda lager?

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Jättebra. Försök lägga till vilket håll man
> skruvar ur lagret.

För att skruva ur: Med hävarmen pekande uppåt, tryck hävarmen framåt i cykelns riktning.
För att skruva fast: Tryck åt andra hållet ;)

Dvs. höger sida är vänstergängad.

Men se upp! Det finns vevlager som är annorlunda gängat! Dock gäller ovanstående nästan uteslutande alla MTB och övriga cyklar tillverkade på 90-talet och framåt.

Hur länge sen var det du skruvade fast pedalen igen?

Hade exakt samma problem på min cykel som också hade FSA. Försäljaren hade inte dragit fast den ordentligt (han påstår motsatta) så pedalen lossnade för mig i skogen. En del av gängorna blev förstörda, men skruvade dit pedalen igen, efter en vecka så blev hela pedalen sned i kraftriktningen! Och påväg bort igen. Så jag lämnade in cykeln på garanti, borde få tillbax den denna vecka (hoppas).

danky_xv skrev:
> Hur länge sen var det du skruvade fast pedalen
> igen?

Nu har det gått ett tag, har varit ut på ett par rundoe sedan dess.
Ajaj, det lät inte bra, bäst och dubbelkolla dragningen, eventuellt loc-tite:a lite.

Landsväg tog inte så pass mycket stryk men när jag trampade kraftigt i skogen och snön, då började den ge efter igen. Värt att kolla upp och kanske sätta på gänglim.

Kaijan skrev:
> Han är i Österrike nu.Vi får påminna honom när han
> kommer hem

Oj, tog han med sig bilderna dit? Coolt... :-)

/Leo

Kaijan skrev:
Han är i Österrike nu.Vi får påminna honom när han kommer hem

någon som vet när han kommer hem?

Hehee.. Hammaren är självtillverkad i skolan ja, förmodligen det man haft mest nytta av från skolan. ;)

Svarvade även en kulhammare som överkurs, lite mer utmanande..

Okej, nu har jag kommit till lagerurtagningen. Det funkar inte. Jag kan inte rubba högerskålen. Jag skruvade ur vänsterskålen i plast väldigt enkelt men högerskålen, icke. Det spelar ingen roll att jag har monterat utdragaren i det kraftiga bänkstycket och använt själva ramen som hävstång, det sitter bergfast! Nu har har jag fyllt hela vevhuset med 5-56 och väntar på att det ska lösa upp rosten mellan lager och vevhus.

Fråga 1: Ska man vänta till morgondagen med ett nytt försök när oljan har trängt in ordentligt?
Fråga 2: Om det ändå inte funkar, ska jag ta gasbrännaren och värma lite?
Fråga 3: Om det ändå inte funkar, kan man fila ner delen av lagret mot vevhuset och på det viset få bort lagret?

Jag har för mig att de som har haft detta problem har satt fast vevlageravtagarverktyget i ett skruvstäd och använt ramen som hävarm, det är visst inte så ovanligt med vevlager som sitter fast.

Tack men jag har gjort det (råkade kalla skruvstädet för "bänkstycke", ovan). Det resulterar i att skruvstädet släpper avdragaren som nu snart börjar få rund skalle. Snälla; hjälp! jag vet att jag skruvar åt rätt håll. Båda sidor ska skruvas åt samma håll, med hävarmen framåt (om jag hade haft någon). Det gick bra på vänstersidan men det går inte på den lite rostiga högerisidan.

Mera av sådant! Trevligt med lite cykelgrejor, mitt i alla dom här
"he he he Idag har jag borstad tänder med en igelkott trådar"

Varför är det så svårt med Shimanovevpartier med ungefär samma uppbyggnad?

måste säga att din hammare var fin, har en likadan själv.

cerro skrev:

> måste säga att din hammare var fin, har en likadan
> själv.

Verkar vara en poppis grej den där hammaren. Min har räddat mig i olika situationer flera gånger!

det kanske är pga touren som cyklas där man ser en del som får känna på "hammaren"?

Senast redigerad av en moderator:
Jag frågar åter igen (repris av frågan ovan):

Okej, nu har jag kommit till lagerurtagningen. Det funkar inte. Jag kan inte rubba högerskålen. Jag skruvade ur vänsterskålen i plast väldigt enkelt men högerskålen, icke. Det spelar ingen roll att jag har monterat utdragaren i det kraftiga bänkstycket och använt själva ramen som hävstång, det sitter bergfast! Nu har har jag fyllt hela vevhuset med 5-56 och väntar på att det ska lösa upp rosten mellan lager och vevhus.

Fråga 1: Ska man vänta till morgondagen med ett nytt försök när oljan har trängt in ordentligt?
Fråga 2: Om det ändå inte funkar, ska jag ta gasbrännaren och värma lite?
Fråga 3: Om det ändå inte funkar, kan man fila ner delen av lagret mot vevhuset och på det viset få bort lagret?

Freahl: Q-faktorn är måttet i sidled på hur långt utanför ytterkant av änden för pedalen är jämnfört med utsidan av vevlagerdelen..

Dvs hur lång förskjutning i sidled det är, för att slippa slå i anklar och liknande..

Den kommer således inte ändras, därimot så borde det väl bli lite bredare..

Edit: Missförstånd av mig..

Tänkte på att vevarmar kan vara med eller utan Q-factor, men det har väl bara att göra med om det bygger i sidled så den totala q-factorn blir större eller inte.

Uh, va skumt.

Allt jag har hört är att det är hur mycket vevarmen i sig lutar "utåt"..

Ett tips för att inte behöva flytta ena vevarmen..

Är att man mäter, från pedalgänga till pedalgänga (mitt i hålet), på bästa möjliga sätt..
Detta är mått C, en diagnoal alltså.

Sen plussar man ihop längderna på vevarmarna, det är mått B..

Då kommer mått A, förflyttningen i sidled vara..

A = sqrt(C^2 - B^2)

Jättesmidigt! ;)

> Jag frågar åter igen (repris av frågan ovan):

Jag satte fast en kofot på splineverktyget mha silvertejp och ståltråd. Då kan man iaf bända med sinnesjukt många Nm.

bjby skrev:
> > > Jag frågar åter igen (repris av frågan
> ovan):
>
> Jag satte fast en kofot på splineverktyget mha
> silvertejp och ståltråd. Då kan man iaf bända med
> sinnesjukt många Nm.
>

Ett tips om man ska dra hårdare!
PC210311.JPG

Äntligen nånting som en skiftnyckel är bra till!

lleberg:
Då har jag missuppfattat Q-faktorn, men som du säger så borde avståndet mellan pedalerna öka vilket jag trott.

På lvg så är q-faktorn samma på "gamla" shimano octalinklösningar och nya integrerade shimano vevlager, kan ju vara annorlunda på mtb/J :)

lleberg skrev:

>
> Ett tips om man ska dra hårdare!
>
>
> Äntligen nånting som en skiftnyckel är bra till!
>

Jag drar til med morgonen dräpare och säger att Äntligen så vet man vad man skall använda sitt smala XC-styre till. Funkar nämligen minst lika bra som dendär skiftnbyckeln=)

Men jag skall vara lite seriös oxå. Hur ändrar man bredden på axeln på nya lagrena?. Kan man distansera som gammla bmx-lagre eller måste man köpa rätt axel som nuvarande isis och fyrkant?

Tillbaka
Topp