Militärcykel? Däck+slang

Foppah

Ny medlem
Militärcykel? Däck+slang
Jag undrar vilket av nedanstående däck som passar min cykel bäst, det är en vanlig militärcykel.
Det står:

26 x 2 på framdäcket

26 x 1 1/2 x 2 på bakdäcket

Tänkte köpa från biltema och de som arbetar där kan säkert inte allt om däck. Vilket av dessa passar bäst om man vill ha ett lite tjockare däck som håller?

26" x 1-3/8" x 1-1/2"
26" x 1-1/2"
26" x 1-3/8"

Samt cykelslang:

26" x 1-3/8" x 1-1/2"26" x 1-1/2"
26" x 1-3/8"

Militärcykel? Däck+slang
Fetast:
26" x 1-1/2", med slang 26" x 1-1/2"

Om det håller kan jag inte uttala mig om.

En liten varning: det gamla svenska 26"-hjulet är större än det amerikanska 26"-hjul som är standard på mountainbike. Det bör även stå lite andra siffror på däcket, gissningsvis 42-584 eller något liknande. Använd den siffran i stället, de gamla tumbeteckningarna kan vara lite förvirrande. Som exempel står det 26 x 2" på ditt framdäck men om du köper ett däck märkt 2.00 x 26" så kommer det inte passa. Med den nya standarden skriver man först däcksbredden i mm följt av fälgens diameter. Det svenska 26 x 2" skrivs idag 50-584 och amerikanska 2.00 x 26" skrivs 50-559. Det skiljer alltså 25 mm på höjden mellan de båda 26-tumshjulen. Som kuriosa kan jag nämna att det även finns en tredje form av 26-tummare som jag tror är 571 mm.

Militärcykel? Däck+slang
Du ska ha ett däck som heter 54-584(26x2x1½) samma sak med slangen. Om du ska ha ett däck som håller alternativt sitter kvar på fälgen så gå inte till biltema.

Militärcykel? Däck+slang
Tack för de utförliga och snabba svaren, kollade på mina däck nu igen, det står 54-584... Får väl gå till sportex eller cykelringen då, kanske mer ekonomiskt i längden.

Militärcykel? Däck+slang
Tack för de snabba och utförliga svaren.

Min militärcykel behöver också ny slang (vinterns väta fick en gammal tejplapp att luckas upp, och jag orkar inte sandpappra och dona mer). Den gamla slangen var som bekant en 54-584 (26x2x1½). Nu till problemet. Clas Ohlson hade inte just den här varianten (artikel nr 34-6811) i sitt lokala sortiment här i stan, utan jag fick de röda förpackningarna att välja bland. Det stod mellan slang "J" (37-590, 40/44-584) och slang "K" (48/57-559). Jag köpte båda två, för att jämföra mot min trasiga slang hemma. Nu tyckte jag J-varianten såg väldigt smal ut i profil, jämfört med originalet. Den andra (K) kändes bättre på bredden. Idag frågade jag en vän och cykelexpert, som menade på att jag absolut skulle köra på J, då den "skulle gå lika bra som 54-584, bara det att jag skulle behöva pumpa lite mer". Tänkte bara dubbelkolla med er, stämmer detta? Eller borde jag till varje pris försöka få tag i den genuina 54-584? Biltema verkar inte heller ha den i sitt sortiment. Vad tror ni?

Militärcykel? Däck+slang
twinspark skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte 28" till en militärcykel?

absolut inte

Militärcykel? Däck+slang
Gew skrev:
> Tack för de snabba och utförliga svaren.
>
> Min militärcykel behöver också ny slang
> (vinterns väta fick en gammal tejplapp att luckas
> upp, och jag orkar inte sandpappra och dona mer).
> Den gamla slangen var som bekant en 54-584
> (26x2x1½). Nu till problemet. Clas Ohlson hade
> inte just den här varianten (artikel nr 34-6811)
> i sitt lokala sortiment här i stan, utan jag fick
> de röda förpackningarna att välja bland. Det
> stod mellan slang "J" (37-590, 40/44-584) och
> slang "K" (48/57-559). Jag köpte båda två, för
> att jämföra mot min trasiga slang hemma. Nu
> tyckte jag J-varianten såg väldigt smal ut i
> profil, jämfört med originalet. Den andra (K)
> kändes bättre på bredden. Idag frågade jag en
> vän och cykelexpert, som menade på att jag
> absolut skulle köra på J, då den "skulle gå
> lika bra som 54-584, bara det att jag skulle
> behöva pumpa lite mer". Tänkte bara dubbelkolla
> med er, stämmer detta? Eller borde jag till varje
> pris försöka få tag i den genuina 54-584?
> Biltema verkar inte heller ha den i sitt
> sortiment. Vad tror ni?

Det finns rätt variant att få tag på men det är en utdöende storlek. Den smala slangen skulle jag inte rekommendera då den blir väldigt tunn när du har pumpat upp den. Den vanliga mtb-slangen du köpte kommer att vara svårmonterad då den är mindre i diameter. Om du har någon som säljer Schwalbe där du bor så passar deras slangar DV19(dunlop) och AV19(bilventil).

Militärcykel? Däck+slang
twinspark skrev:
> Är det inte 28" till en militärcykel?

Det finns en lite modernare version med 28" hjul och smala däck, inte helt ovanlig, man kan känna igen den på skärmarna som är platta/kantiga, inte runda som på 26" ballongmodellen.

Militärcykel? Däck+slang
Wow, vilken entusiasm. Jag blir alldeles till mig. Så, jag landade trots allt på att gå till cykelhandlaren. Jag fick faktiskt lägga ut sjuttio(!) riksdaler. men fick då en slang av fabrikat "Kenda" (känns spontant som en klassisk kvalitetstillverkare) med den rätta dimensionen 54-584. Jag har ju sedan tidigare trettioniokronorssslangen 40/44-584 från Clas Ohlson, men varje gång jag la den gamla trasiga slangen sida vid sida med denna kändes skillnaden i bredd/profil helt sinnessjuk. Jag tror helt enkelt att den slangen hade gjort ett dåligt jobb. Nu är den nya slangen på plats och allt känns bra. Imorgon är det jag som går på Clas Ohlson och lämnar igen 40/44-584.

Militärcykel? Däck+slang
Då uppar jag denna tråd och frågar innan jag gör något dumt.

Jag har redan gått på niten och köpt 26" med 559 diameter, så nu vill jag att det blir rätt.

På Bikester ligger 584mm som 27,5" inte 26" som det hetat "förut". Är det samma däck eller blir det tokigt om jag beställer dessa?

Det "ska" ju vara 26" 584mm på min cykel, jag bryr mig inte om det står 27,5" istället, men jag vill att det ska passa.

Militärcykel? Däck+slang

Jag har redan gått på niten och köpt 26" med 559 diameter, så nu vill jag att det blir rätt.

På Bikester ligger 584mm som 27,5" inte 26" som det hetat "förut". Är det samma däck eller blir det tokigt om jag beställer dessa?

Det "ska" ju vara 26" 584mm på min cykel, jag bryr mig inte om det står 27,5" istället, men jag vill att det ska passa.
Enligt min uppfattning är det 584mm du skall ha. Även dessa kallades förr 26", men mupparna som återuppfann dimentionen för typ 10 år sedan valde att kalla det 27,5" förmodlingen för skilja ifrån traditionella ( i mtb sammanhang) 559.

Jag kan ha fel, men tror att jag har rätt.

Militärcykel? Däck+slang
Den är intressant även för balongcykel 26 veteran cyklar också som har dimension som har gamla kron cykeln däcken att de är 27.5 nu mera vilket mått värkar stämma med.

Militärcykel? Däck+slang
Enligt min uppfattning är det 584mm du skall ha. Även dessa kallades förr 26", men mupparna som återuppfann dimentionen för typ 10 år sedan valde att kalla det 27,5" förmodlingen för skilja ifrån traditionella ( i mtb sammanhang) 559.

Jag kan ha fel, men tror att jag har rätt.

27,5 är väl samma som 650 C. Eller är det B? ?

Militärcykel? Däck+slang
27,5 är väl samma som 650 C. Eller är det B? ?
Jag ogillar konspirationsteorier, men när det gäller däck, dess benämningar och logiken bakom undrar jag ändå ibland om det finns någon ondsint sammanslutning av dieseldyrkande feta makthavare som försöker förvirra stackars cyklister till den milda grad att de ger upp cyklingen....

Militärcykel? Däck+slang

det är lugnt. 584 har varit 26 länge och väl.

vi har hemma även en 26tums som har 590-fälgar. lär på sjuttiotalet varit den vanligaste dimensionen, 26 x 1 3/8.

klart som korvspad.

Militärcykel? Däck+slang

Håll dig till ETRTO-beteckningarna som är en äkta standard och anges i millimeter. Återfinns sannolikt även på de gamla däcken. Alla andra måttbeteckningar ( franska "650, 700", och tum "26, 27, 28 29") är meningslösa och enbart till för att förvirra.
Sortson med många flera har översättningar om du inte hittar ETRTO-storlek på de gamla däcken

Militärcykel? Däck+slang
etrto är kung.

men vissa ovanligare sedan länge närmast utgångna dimensioner är i stort sett inte sökbara i etrto, och inte i tum heller. det gamla franska systemet kan då vara till hjälp i syfte att ens få en sökträff.

40-340, 16 1 5/8, 400A är ett exempel.

Militärcykel? Däck+slang
Jag har också en gammal militärcykel som jag vill montera dubbdäck på. 54-584 står det på mina befintliga däck också. Men funkar det med 27.5 x 2.0» (50-584)? Är det bara ett smalare däck?

Tillbaka
Topp