Miljöhänsyn: aluminium eller kolfiber?

Tjäna

Ny medlem
Hej,
Hur ser ni på cyklar i aluminium respektive kolfiber? En sak är ju egenskaper och pris men hur fungerar det när livscykeln (ehh...) är slut? Aluminium kan återvinnas men kolfibern, vad händer med den? Bör man välja det ena över det andra?

Förmodligen ingen överraskning för någon men man kan ju ändå konstatera att billiga kolfiberprylar från Kina inte direkt är något under för miljön.

Typ jättedåligt i alla led inklusive överkonsumtionen i väst.

Det enda man kan trösta sig med är att de större tillverkarna (Trek och Specialized) försöker ta fram återvinningsmetoder / återvinningsprogram för kompositer. Just nu i form av nedmald komposit som ska kunna användas i typ flaskställ och annat. Borde dock gå att hitta andra användningsområden tycker man. Problemet är att plastdetaljer av enklare sort är så sjukt billigt att tillverka att det inte är så stor vits att mala ner en kolfiberram först.

Men idag är det ju tex. tillåtet med landfill av kompositer i alla dess former i hela USA.

H. sa:
Konsumera mindre är nog det bästa. Och reparera om det går sönder.

Det här är helt rätt! Ska man ändå ställa sig frågan vilket som är bäst är det svårt att svara på. Ska man framställa nytt aluminium så krävs det otroligt mycket energi vilket kommer ge ett dåligt värde för en livscykelanalys. Dock finns ju fördelen att man kan återvinna Al ganska enkelt och det är inte samma energimängd som går åt i en återvinningsprocess.
Kring återvinning av kompositmaterial beror det till stor del på vilket matrismaterial som används, dvs vilken plast som används. Är det en tvärbunden plast kommer det inte gå att återvinna då den plasten inte smälter utan då är det endast energiåtervinning som gäller. Är det en termoplast så går det att smälta den och på så sätt tillverka andra delar.
Nästa punkt att ta hänsyn till är att metaller, rent generellt, går att återvinna godtyckligt antal gånger medans plaster, generellt, går att återvinna ca 5-7 gånger sedan har polymerkedjorna brytits ned så pass mycket att materialet är väldigt dåligt. Kolfibrerna bryts däremot ner snabbare, speciellt när man maler ner produkter till småbitar som går att gjuta med.
Min röst skulle nog hamna på Al i och med att det går att återvinna materialet godtyckligt antal gånger.

Men alla cyklar man köpt står ju kvar i källaren, där har de ingen miljöpåverkan förutom fruns sura min när hon inte kommer fram till sina trädgårdsredskap innanför.

Sambal Oelek sa:
Då är ju frågan hur många aluramar som återvinns?

Men det är den ständiga fråga kring återvinning :) I mina ögon är det en större möjlighet att återvinna materialet i en aluram, sen kan infrastrukturen för detta inte finnas men det tror jag inte den gör för kompositramar heller. Jobbar med formsprutade detaljer och för konstruktionsplaster finns det väldigt dåligt med återvinningsströmmar även om det sakta blir bättre. Speciellt dåligt är det för armerade plaster. Men om cykeltillverkare jobbar för att själva ta hand om materialet så finns det större möjlighet. Landfill är något som bör undvikas och räknas aldrig som återvinning i en livscykelanalys.

andjo024 sa:
Sambal Oelek sa:
Då är ju frågan hur många aluramar som återvinns?

Men det är den ständiga fråga kring återvinning :) I mina ögon är det en större möjlighet att återvinna materialet i en aluram, sen kan infrastrukturen för detta inte finnas men det tror jag inte den gör för kompositramar heller. Jobbar med formsprutade detaljer och för konstruktionsplaster finns det väldigt dåligt med återvinningsströmmar även om det sakta blir bättre. Speciellt dåligt är det för armerade plaster. Men om cykeltillverkare jobbar för att själva ta hand om materialet så finns det större möjlighet. Landfill är något som bör undvikas och räknas aldrig som återvinning i en livscykelanalys.
Det är väl ganska troligt att alla stål och aluminiumramar (i Sverige) återvinns? Med undantag för de som hamnat i någon å eller skog.
Men dom har ju å andra sidan ingen ens försökt att återvinna så hade kvittat vilket material dom varit i.

Köp en Commencal, dom slutade sälja carbonramar efter vdn kollat in fabrikerna i Asien.. Verkar gå bra att cykla på hög nivå även med aluramar!

Sen är ju ramen en sjukt liten del av hela cykelns vikt ≈ miljöpåverkan. Förstås ingen anledning att låta bli att optimera men värt att fundera på kanske.

Dom ska ju ut på köp & sälj så vi slipper producera så mycket nytt hela tiden.

Sen kan man tycka att det finns större problem med nöjescyklingens miljöpåverkan än rammaterialet.

Tänker främst på konsumtionstakten och uppgraderingshetsen. Bristen på bakåtkompatibilitet osv. Säkert toppen ur ett vinstmaximeringsperspektiv men vedervärdigt ur ett miljöperspektiv.

Jon sa:
Men alla cyklar man köpt står ju kvar i källaren, där har de ingen miljöpåverkan förutom fruns sura min när hon inte kommer fram till sina trädgårdsredskap innanför.

Tack för infon. Så bra gjort!
För sent för min planerade konsumtion, men något jag kommer minnas framöver.

CadelEv sa:
Köp en Commencal, dom slutade sälja carbonramar efter vdn kollat in fabrikerna i Asien.. Verkar gå bra att cykla på hög nivå även med aluramar!

Att minska konsumtionen är helt klart det bästa, inom alla områden. Alla priskrig gör att man förköper sig på billigt skräp som man sedan blir missnöjd med och måste uppgradera. Kanske svårt att veta exakt vad man vill ha direkt, men att inte tänka "äh jag köper nåt billigt till att börja med och byter sen" gör bara att man kommer byta direkt. Förlusten man gör hade man lätt kunnat lägga på att köpa något ordentligt direkt istället.

Lidodido sa:
Att minska konsumtionen är helt klart det bästa, inom alla områden. Alla priskrig gör att man förköper sig på billigt skräp som man sedan blir missnöjd med och måste uppgradera. Kanske svårt att veta exakt vad man vill ha direkt, men att inte tänka "äh jag köper nåt billigt till att börja med och byter sen" gör bara att man kommer byta direkt. Förlusten man gör hade man lätt kunnat lägga på att köpa något ordentligt direkt istället.

Fast det är ju inget som säger att det blir mer rätt bara för att det är dyrare?

Människors incitament och vilja att laga, sälja vidare, återanvända ökar med prislappen och med kvalitén.

Det mesta som slängs är cykel-på-köpet cyklar och annat billigt skit.

Må inte dagen komma då samtliga av dessa är tillverkade i kolfiber.

Åt andra sidan finns det större miljlproblem. Typ att folk inte cyklar. ;)

42Hz sa:
Lidodido sa:

Fast det är ju inget som säger att det blir mer rätt bara för att det är dyrare?

Det har du så klart rätt i, men den där inställningen att "Jag köper den där cykeln på Biltema så kan jag byta sen" gör ju bara att man vill byta direkt eftersom man köpt något som man redan från början vet att man tänkt byta ut.

Det jag menar är väl inte att alltid köpa det dyraste utan att snarare se till att köpa något man blir nöjd med.

Jag håller med om att man kanske borde handla färre saker, reparera och köpa begagnat. Samtidigt är det ju lite kul att någon gång köpa nytt...

Aluminium mattas med tiden, kolfiber är enklare att laga som jag fattat det.

Sen resor, visst åka det en jävla massa bil för att kunna cykla eller cykla på nya ställen men det är ju lite av en annan fråga. Kanske.

Sen väger en cykel totalt 10kg. En bil 170 gånger mer. Bilen håller i bästa fall dubbelt så länge som cykeln och har under den tiden eldat upp en tankbil med olja/bensin....

Visst är det skillnad mellan olika matetial, men hur man än vänder och vrider på det är cyklar bra - även ur miljöhänsyn.

Det där med bil är en svår jämförelse, har inte sett några av stål eller bambu inredda med hampa än men kanske kommer?

Bil kanske man måste ha, kanske inte. Cykel kanske man måste ha men lättare att göra val kring?

Lite kantboll på ämnet men vad/vart/hur framställs mirakelmaterialet Grafen?
Och vad anses utsikterna vara för att kunna panta det?

Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Bilen håller i bästa fall dubbelt så länge som cykeln ....

Du menar tvärtom, va?

Nja 4-6 på en bil och 2-3 på en cykel oki oki jag har 4 år gammal cykel också, men den går inte så mycket numera så den lär väl hålla i 10 år nu...
Nästa gång du kör din 4-6år gamla bil till skroten, ring mig. Jag hämtar den utan kostnad.

Min bil är 35år, och körs bara måttligt, ett par hundra mil varje sommar.
Ur ett miljöperspektiv har jag "råd" att ha betydligt fler cyklar än jag har.

Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:

Du menar tvärtom, va?

Nja 4-6 på en bil och 2-3 på en cykel oki oki jag har 4 år gammal cykel också, men den går inte så mycket numera så den lär väl hålla i 10 år nu...

Ok en 10 år gammal artikel och Metro är väl knappast den mest pålitliga källan men ett litet hum om bilars livslängd i alla fall

https://www.metro.se/artikel/kolla-livslängden-på-din-bil-xr

LesGrossman sa:
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:

Du menar tvärtom, va?

Ok en 10 år gammal artikel och Metro är väl knappast den mest pålitliga källan men ett litet hum om bilars livslängd i alla fall

Visst. Men de sista åren är bilarna nog inte i aktivt bruk som primära transportmedel.

Frågan är lika lätt att svar på som "hur långt är ett snöre".

- Energikälla vid produktion?
- Möjlighet att reparera
- Livslängd

Det går inte att säga att Kina är dåligt eller Taiwan bra (de två största producenterna av ramar). Lika stor påverkan kan källan till Aluminium vara, vilket är en extremt energiintensiv process. Utan att räkna tror jag kolfiberramen vinner, framför allt på att de går att laga innan de är utslitna.

För övrigt maler man inte kolfiber för att återvinna, man hugger den till olika fiberlängder beroende på tänkt användning. Det svåra är att få bort epoxin på ett bra sätt (om man inte använder termoplastisk resin). De processer som finns idag är pyrolys. När formpressad kolfiber (forged composites) får större genomslag kommer också markanden för återvunna fiber att öka.

Bengt-re sa:
LesGrossman sa:
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:

Du menar tvärtom, va?

Visst. Men de sista åren är bilarna nog inte i aktivt bruk som primära transportmedel.

Att Chevrolet ligger i topp lär ju enbart bero på raggarna som renoverar sina gamla bilar om och om igen

Tjäna sa:
Kolfiberlaminat mattas än snabbare.
Kommer inte ihåg siffran men ramarna/hjulen till åkarna i World Tour byts ut mer frekvent än årligen då de blir "mjuka" (tycker dom ja...)

emmer sa:
Tjäna sa:
Kolfiberlaminat mattas än snabbare.
Kommer inte ihåg siffran men ramarna/hjulen till åkarna i World Tour byts ut mer frekvent än årligen då de blir "mjuka" (tycker dom ja...)

Just det där nämndes ju i Happy-artikeln om kolfiber-rep, alltså att det inte är själva kolfibern som mattas av utan epoxyn...
Vidare är det en av parametrarna som Unno Bikes lagt ner så kopiöst mycket tid o dollars på. I framtiden siktar dom på att hitta en epoxy som inte mattas av lika snabbt samt är lättare att vid återvinningen frigöra ifrån kolfibern :)

Fram tills dess är det nog vettigast att köpa stål, eller ännu hellre bambu :D

Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:

Du menar tvärtom, va?

Det heter BE-håller då. Inte håller...?
Håller gör iaf stål och titanium. Alu får vi se. Om plast vet jag ingenting.

Jämförelsen mellan bil och cykel kan man ju endast göra för de cykelturer där man annars hade valt bilen istället. Dvs man ska utföra någon slags transport (person/gods). Inte om man ska träna/motionera.
Ur ett livscykelperspektiv är nog annat kopplat till användandet av cykeln som påverkar betydligt miljön mer än valet av själva rammaterialet. T.ex. vilken typ av föda du äter för att kompensera för energiförbrukningen vid cyklandet. Eller ännu värre om du flyger ner till Mallis (eller ännu längre bort) för att cykla! Så man kanske ska passa på att köpa en ram av beryllium helt enkelt.

Tjäna sa:
Edit: menade jäkla förstås. Gillar inte att svära på ett forum men skyller på autocorrect...
Det där var ingen Edit, utan n+1. Hade du återanvänt föregående inlägg, så hade du sparat på de ändliga resurserna. Skämmes!

Bengt-re sa:
LesGrossman sa:
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:

Du menar tvärtom, va?

Hm du ger dig inte, Misstänker att de ej ägt någon bil ännu!

ething sa:
När formpressad kolfiber (forged composites) får större genomslag kommer också markanden för återvunna fiber att öka.

Finns det någon tillverkare av cyklar som använder den tekniken idag och hur många liv kan fibern få då jämfört med idag?

Som transportmedel är ju cykeln fantastisk men som många andra påpekat så handlar det ju om hur man nöjescyklar också; om man flyger ofta och långt för att cykla eller åker bil.

Det där är lite en annan fråga och kanske ett sätt att resonera: jag kan köpa x antal cyklar för jag är vegetarian...

Tjäna sa:
ething sa:
När formpressad kolfiber (forged composites) får större genomslag kommer också markanden för återvunna fiber att öka.

Finns det någon tillverkare av cyklar som använder den tekniken idag och hur många liv kan fibern få då jämfört med idag?

Som transportmedel är ju cykeln fantastisk men som många andra påpekat så handlar det ju om hur man nöjescyklar också; om man flyger ofta och långt för att cykla eller åker bil.

Det där är lite en annan fråga och kanske ett sätt att resonera: jag kan köpa x antal cyklar för jag är vegetarian...
Men.... :)

Så tänker ju redan alla när de väl ifrågasätts. Jag kan åka bil för det finns de som åker mer bil än mig. Jag kan flyga för det finns de som flyger mer än mig osv.

I slutändan kan nog bara en själv bestämma hur många cyklar som är rimligt att ha.

Tillbaka
Topp